به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۷۹۶۵۳

این عینک به ظاهر عادی قابلیت‌های عجیبی دارد

این عینک به ظاهر عادی قابلیت‌های عجیبی دارد
گروه علمی:ترکیب عینک‌هایی طبیعی با فناوری واقعیت افزوده و لنزهای طبی می‌تواند آینده‌ی عینک‌های واقعیت افزوده‌ برای بازار مصرف‌کنندگان عادی باشد.Lumus یک شرکت فعال در حوزه‌ی اپتیک واقعیت افزوده (AR) است که در فناوری انعکاسی دوبعدی تخصص دارد. این برند جدیدترین نسل معماری نمایشگر خود را در CES ۲۰۲۳ لاس‌وگاس به‌نمایش گذاشته است.
 
واقعیت افزوده در واقع برای ترکیب اطلاعات دیجیتال با محیط دنیای واقعی توسعه یافته است تا تجربه‌ای بهبودیافته ارائه دهد، اما این حوزه هنوز تأثیر زیادی در بازار مصرف‌کنندگان عادی ایجاد نکرده است. آری گروبمن، مدیرعامل Lumus می‌گوید دلیل عدم گسترش فناوری AR این است که عینک‌های واقعیت افزوده باید هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی‌شناسی، چشم‌گیر باشند و این دقیقاً همان موردی است که شرکت متبوعش قصد دارد انجام دهد. این برند با فناوری جدید خود موسوم‌به Z-Lens، ظاهر و عملکرد یک محصول واقعیت افزوده را هماهنگ کرده است تا با حذف موانع ورود به صنعت و هموار کردن راه برای پذیرش گسترده‌ی مصرف‌کنندگان، به رشد آن کمک کند.

براساس اعلام Lumus، تکنولوژی Z-Lens دوبعدی آن، ساخت عینک‌های AR کوچک‌تر و سبک‌تر که کیفیت تصوی بالاتر، وضوح بیشتر و روشنایی سازگار با فضای باز را ارائه می‌دهند، امکان‌پذیر می‌کند.درحال‌حاضر شرکت‌های مختلفی در بازار واقعیت افزوده حضور دارند که ازجمله می‌توان به متا، گوگل و اپل اشاره کرد که همگی درحال ساخت محصولاتی هستند که درصورت موفقیت، طی چند سال آینده، روش تعامل ما را با دنیای اطراف، به‌طور کامل تغییر خواهند داد.

Lumus درسال ۲۰۰۰ تأسیس شد و مجموعه‌ای از گواهی‌های حق‌اختراع را درمورد فناوری‌های واقعیت افزوده‌ی خود ایجاد کرد که شامل یک میکروپروژکتور و مجموعه‌ای از آینه‌های انعکاسی است که تصویر را در محورهای X و Y گسترش می‌دهد و به‌همین‌دلیل به آن دوبعدی می‌گویند. این تکنولوژی یک میدان دید قابل استفاده را هنگام قراردادن پروژکتور کوچک در شقیقه‌ی قاب عینک ایجاد می‌کند. این رویکرد که WaveOptics از آن بهره می‌برد، از موج‌برهای پراشی استفاده می‌کند که معمولاً نور را از میکرو پروژکتور عمود بر موج‌بر، تزریق می‌کنند.

دیوید گلدمن، معاون بازاریابی Lumus توضیحاتی درمورد برتری‌های فناوری موج‌بر انعکاسی شرکت متبوعش ارائه داد:کارشناسان خارجی تأیید کرده‌اند روشنایی و کارایی باتری‌های ما بین سه تا ۱۰ برابر بهتر از راهکارهای رقبا است. موج‌برهای انعکاسی Lumus نه‌تنها روشن‌تر هستند، بلکه برای دستیابی به این سطح روشنایی، به انرژی باتری بسیار کم‌تری نیاز دارند. یکی دیگر از زمینه‌های تفاوت Lumus با رقبا، یکنواختی رنگ است.

این یعنی موج‌برهای ما برخلاف نمونه‌های رقیب نیاز به شکستن و مونتاژ دوباره‌ی رنگ ندارند. موج‌برهای تک ما از آینه استفاده می‌کنند تا رنگ واقعی را به‌طور مستقیم به چشم کاربر منعکس کنند. بیشتر موج‌برهای موجود برای دستیابی به RGB برای طیف کامل رنگی به دو تا سه موج‌بر برای هر چشم نیاز دارند.- دیوید گلدمن
اولین محصولات واقعیت افزوده با فناوری Lumus در زمینه‌های نظامی و پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرند اما لنوو نیز از تکنولوژی‌های این شرکت در هدست ThinkReality A۶ خود استفاده کرده است؛ محصولی که بازار بزرگ مصرف‌کنندگان عادی را هدف قرار داده است.

فناوری پرچم‌دار کنونی Lumus موسوم‌به Maximus از یک میکرو پروژکتور LCoS استفاده می‌کند و میدان دید ۵۰ درجه، نسبت تصویر ۱:۱، وضوح ۲۰۴۸ در ۲۰۴۸ پیکسل، رنگ کامل و بیش‌از ۴۰۰۰ نیت روشنایی در هر واحد LED نوری خود ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها به‌اندازه‌ی کافی برای استفاده در فضای باز، کافی به‌نظر می‌رسند و بنابراین نیاز به نورپردازی لنز ندارند.

معماری جدید Z-Lens همچنین وضوح ۲K x ۲K و گستره‌ی رنگی کامل را ارائه می‌دهد و ابعاد موتور نوری آن ۵۰ درصد کوچک‌تر است. این ویژگی‌ها به تولیدکنندگان عینک‌های واقعیت افزوده اجازه می‌دهد محصولاتی با ظاهر شبیه عینک‌های معمولی بسازند و درواقع امکان تولید عینک‌های واقعیت افزوده‌ی سبک‌تر، کوچک‌تر و با طراحی طبیعی‌تر را فراهم می‌کند. فناوری Z-Lens مثل Maximus، نشت نور را به حداقل می‌رساند و این یعنی افراد دیگر، نمی‌توانند آنچه کاربران عینک‌های واقعیت افزوده مشاهده می‌کنند را ببیند.

محصولات دیگر در CES ۲۰۲۳
البته تفاوت اساسی بین Z-Lens و Maximus این است که فناوری اول فقط ۳۰۰۰ نیت روشنایی دارد درحالی‌که فناوری دوم به‌لطف موتور اپتیکال بزرگ‌تر ۴۰۰۰ نیت روشنایی ایجاد می‌کند. بااین‌حال، Lumus اعتقاد دارد این یک تخمین محافظه‌کارانه محسوب می‌شود و همچنان برای استفاده در نور روز کافی است. براساس اعلام این شرکت، کاربران برای استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده در فضای باز به حداقل روشنایی ۲۰۰۰ نیت برای هرچشم نیاز دارند و Z-Lens روشنایی بسیار بالاتری تولید می‌کند. مورد دیگر این‌که Lumus همچنان از هر فناوری موج‌بر دیگری در جهان جلوتر است و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

اولین نمونه‌های آزمایشی Z-Lens از میدان دید ۵۰ درجه‌ای Maximus استفاده خواهند کرد اما نقشه‌ی راه این است که در زمان مناسب به بیش‌از ۸۰ درجه برسد. گلدمن در این‌مورد گفت:Lumus اخیرا کار خود را با موج‌برهای انعکاسی دوبعدی آغاز کرده است و بنابراین انتظار داریم ظرفیت آن طی چندسال از ۸۰ درجه نیز فراتر رود.- گلدمن
مدیرعامل Lumus باور دارد این پیشرفت‌ها درکنار پشتیبانی منحصربه‌فرد برای اتصال مستقیم عناصر نوری روی عینک‌های طبی، می‌تواند راه طولانی در مسیر ساخت عینک‌های واقعیت مجازی با ظاهری شبیه عینک‌های معمولی را به‌سرعت طی کند.
مرجع : زومیت
برچسب ها: عینک فناوری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها