به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۷۹۹۷۰

شکایت از ترامپ به اتهام قتل یك افسر

شکایت از ترامپ به اتهام قتل یك افسر
گروه بین الملل: شریک زندگی یکی از افسران پلیس کنگره که پس از حمله شش ژانویه به کنگره کشته شد، از دونالد ترامپ شکایت کرده و مدعی است که "کمپین دروغ‌ها و لفاظی‌های تحریک‌کننده" این رئیس جمهور سابق درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باعث تحریک اراذل و اوباش شد و "نقش مهمی را در وضعیت پزشکی" ایفا کرد که باعث مرگ این افسر پلیس شد.
در این شکایت که در دادگاه فدرال واشنگتن تنظیم شده، نام دونالد ترامپ و دو تن دیگر از شورشیان شش ژانویه که به برایان سیک‌نیک، افسر پلیس کنگره حمله کردند، ذکر شده و خواستار یک غرامت چند میلیون دلاری است. این شکایت از سوی ساندرا گارزا، شریک دیرینه زندگی سیک‌نیک یک روز پیش از دومین سالروز این شورش مطرح شده است.
گارزا مدعی است که امتناع چند ماهه ترامپ در به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ باعث بروز خشونتی شد که به کشته شدن سیک نیک انجامید.در این شکایت‌نامه آمده است: بسیاری از شرکت‌کنندگان در این حمله افشا کرده‌اند که بر اساس دستورات مستقیم ترامپ در خدمت به کشورشان عمل می‌کردند.
در ادامه این شکایت‌نامه آمده است: سخنرانی ترامپ چند ساعت پیش از این شورش که در آن از مردم خواسته شد "با تمام قدرت بجنگند"، اوج یک تلاش هماهنگ برای مانع‌تراشی در روند تایید نتیجه انتخابات بود.در این طرح دعوی آمده است: ترامپ مستقیما به خشونت‌ها در کنگره دامن زد و سپس به تماشای این شورش نشست. ترامپ تمامی این کار‌ها را صرفا با صلاحدید شخصی و برای منافع شخصی خود و یا اهداف حزبش انجام داد.
براساس این شکایت‌نامه، دو متشاکی دیگر این پرونده "جولیان خاطر" و "جورج تانیوس" از شورشیان شش ژانویه هستند که در "رویارویی" با پلیس از جمله افسر سیک نیک شرکت داشتند. این شورشیان موانع را برچیده و با مشت و لگد و دیگر اشیا به افسران پلیس حمله کردند.
در این شکایت‌نامه آمده است: تانیوس با خود اسپری خرس آورده بود و خاطر این اسپری را در صورت سیک‌نیک پاشید. هنگامی که سیک‌نیک برگشت، به خاطر این اسپری که حاوی مواد شیمیایی بسیار سنگینی است، گیج و ناتوان شده بود. با این وجود خاطر به پاشیدن این اسپری به طرف سیک‌نیک ادامه داد و از آن در برابر دست‌کم دو افسر پلیس دیگر نیز استفاده کرد.
سیک‌نیک که تا عصر شش ژانویه در کنگره حضور داشت، حدود ساعت ۲۲ از حال رفت. امدادگران فورا وی را به بیمارستان منتقل کردند، اما وی ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بعد جان باخت.
پزشکی قانونی واشنگتن اعلام کرد که سیک‌نیک به دلایل طبیعی به ویژه چند حمله قلبی جان باخت. اما پزشکی قانونی تاکید داشت که همه اتفاقات شش ژانویه در شرایط این افسر نقش بسزایی داشت.
در این شکایت‌نامه آمده است: ترامپ می‌دانست که لفاظی‌هایش درباره "دزدی را متوقف کنید" ممکن است منجر به آشوب و خشونت شود. رویداد‌های هولناک شش ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی از جمله مرگ دردآور افسر سیک‌نیک نتیجه مستقیم و قابل پیش‌بینی اقدامات غیرقانونی این متشاکی‌ها بودند. ترامپ می‌دانست که اقداماتش در قبل از شش ژانویه و در همان روز باعث ترغیب ارازل و اوباش برای حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کنگره می‌شود. مرگ افسر سیک‌نیک نتیجه منطقی و قابل پیش‌بینی اقدامات و اظهارات تعمدی این متشاکی‌ها بود.
این شکایت‌نامه همچنین به نتایج تحقیقات کنگره شش ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا اشاره می‌کند که در آن ترامپ به یک "توطئه چند وجهی" برای مانع‌تراشی در روند تایید نتیجه انتخابات متهم شده است.این در حالی است که وکیل ترامپ هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.تانیوس و خاطر پس از این شورش بازداشت و گناهکار شناخته شدند.
بث گروس، وکیل تانیوس در بیانیه‌ای گفت: این شکایتنامه اخیر که از موکلش به عنوان یکی از متهمان نام برده، ورای حقایق است و از عملکرد واقعی تانیوس سوءتعبیر می‌کند.
در همین حال، یکی از قضات نیویورک گفت، ترامپ باید با شکایت دادستان کل ایالتی مواجه شود که وی را به ارزش‌گذاری دروغین اموال و دارایی‌های شرکت املاک و مستغلات ترامپ و دارایی خالصش متهم کرده است.لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک سپتامبر گذشته از ترامپ و فرزندان ارشدش یعنی دونالد ترامپ جونیور، اریک و ایوانکا و همچنین سازمان ترامپ به خاطر برنامه‌ای برای افزایش میلیارد‌ها دلار دارایی ترامپ از طریق یک دهه دروغگویی به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه که آن را یک کلاهبرداری «سرسام‌آور» خوانده، شکایت کرده است.
قاضی آرتور انگورون از دادگاه عالی ایالت نیویورک در منهتن ادعا‌های وکیل مدافع ترامپ را دال بر اینکه جیمز برای شکایت خیلی تعلل کرده، در اثبات کلاهرداری کوتاهی کرده و باید غرامت ۲۵۰ میلیون دلاری را که به دنبال آن است بهتر توجیه کند، رد کرد.این قاضی همچنین تصمیم گرفت تا متهمان را به دلیل ارائه استدلال‌هایی از جمله اینکه جیمز یک "شکار جادوگر" سیاسی را دنبال می‌کند و فاقد اختیار قانونی برای شکایت است، تحریم نکند.
جیمز در دفاعیه خود گفته است: ترامپ سال‌ها در یک کلاهبرداری مالی عظیم شرکت داشته که از طریق آن کلی ثروت اندوخته و سیستم مالی را دور زده و باید از خودش در دادگاه دفاع کند.
وی همچنین خواستار توقف فعالیت تجاری خاندان ترامپ در نیویویرک و ممنوع کردن ترامپ و کمپانی‌اش از خرید املاک در نیویورک به مدت پنج سال شده است. قرار است جلسه دادگاه دوم اکتبر برگزار شود.
این شکایت یکی از چندین شکایت قانونی و حقوقی است که ترامپ با آن مواجه است؛ ترامپی که قصد دارد بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها