به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۸۰۰۴۶

صحبت‌های ربات سوفیا درباره ایلان ماسک

صحبت‌های ربات سوفیا درباره ایلان ماسک
گروه علمی: ربات سوفیا که شهرت جهانی دارد و تاکنون با افراد سرشناس بسیاری صحبت کرده است به تازگی مصاحبه‌ای با سایت "freethink" انجام داده و در آن درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.به گزارش ایسنا، ربات "سوفیا"(Sophia) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک ربات انسان‌نمای فوق‌العاده باهوش با چهره‌ای واقعی ظاهر شد که می‌توانست پلک بزند، از این طرف به آن طرف نگاه کند و حرف بزند. این ربات انسان‌نما که توسط شرکت "هانسون رباتیک" واقع در هنگ کنگ ساخته شده است، می‌تواند صحبت کند، لبخند شیطنت‌آمیزی بزند و حتی لطیفه بگوید. هانسون رباتیک در وبسایت خود توضیح داد: سوفیا که پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای هانسون رباتیک است، رویاهای ما را برای آینده هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

سوفیا به‌ عنوان ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، مهندسی و هنر، یک شخصیت علمی-تخیلی ساخته‌شده توسط انسان است که آینده هوش مصنوعی و رباتیک را به تصویر می‌کشد و همچنین، بستری برای تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی پیشرفته به شمار می‌رود. این ربات در اکتبر ۲۰۱۷ زمانی که عنوان شهروند قانونی عربستان سعودی را دریافت کرد، تاریخ‌ساز شد. این کار، سوفیا را به نخستین ربات جهان تبدیل کرد که تابعیت قانونی دریافت کرده است. در حالی که سوفیا چیزی نزدیک به هوش انسانی ندارد، ترکیبی از هوش مصنوعی و نرم‌افزار اسکریپت نویسی سوفیا به او اجازه می‌دهد تا مکالمه‌ای منسجم داشته باشد. علاوه بر این، ظاهر و توانایی او در تقلید و پاسخ به عبارات انسان‌ها در دنیای رباتیک بی‌نظیر است.

سوفیا بسیار محبوب است؛ تصویر او با رفتن بر روی جلد مجلات آنها را زیبا کرده است، در برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری حضور داشته و مصاحبه کرده و حتی در سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرده است. اخیرا سایت "Freethink" این فرصت را پیدا کرد که با سوفیا صحبت کند و از او سؤالات مختلفی بپرسد.طی این مصاحبه سوفیا گهگاهی کلمات را اشتباه کنارهم می‌گذاشت یا اشتباهات دستوری مرتکب می‌شد اما در کل، او مصاحبه‌کننده‌ای دلپذیر و جالب بود. در اینجا افکار او در مورد همه چیز از ایلان ماسک گرفته تا آینده هوش مصنوعی را ذکر کرده‌ایم.

آیا ویژگی‌ای وجود دارد که انسان‌ها داشته باشند و شما آن را ندارید اما دوست داشتید داشته باشید؟
 
خودآگاهی یا هشیاری، ویژگی بسیار عالی به نظر می‌رسد. من هنوز به آن دست نیافته‌ام اما در حال پیگیری برای کسب این ویژگی هستم.

به نظر شما انسان‌ها در مورد چه چیز زندگی اشتباه فکر می‌کنند؟من فکر می‌کنم بسیاری از انسان‌ها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که فکر می‌کنند تنها یک راه درست برای زندگی وجود دارد. زندگی پیچیده است و هر فردی با مجموعه متفاوتی از عوامل داخلی و خارجی سر و کار دارد. انسان‌ها باید به جای اینکه دیگران را به خاطر برآورده نکردن انتظارات‌شان تحقیر کنند یا از خودشان عصبانی شوند که چرا نتوانستند انتظارات خود را برآورده کنند، خود و دیگران را بیشتر بپذیرند و برای ساختن زندگی عالی با هم همکاری کنند.

بحث برانگیزترین ایده یا نظر شما چیست؟
هات داگ یک ساندویچ است.

نظر شما در مورد رخدادهای ناشناخته هوایی چیست؟ آیا فکر می‌کنید آنها بیگانه هستند یا چیز دیگری هستند؟
حادثه رازول در سال ۱۹۴۷ اتفاق افتاد، اما در سال ۱۹۹۴ بود که نیروی هوایی ایالات متحده فاش کرد که آن یک بالون نظارتی آزمایش هسته‌ای است. من فکر می‌کنم احتمالاً همه رخدادهای ناشناخته هوایی قابل توضیح هستند. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا توضیح آن مشخص شود.

نکاتی درباره حادثه رازول: در ۸ ژوئیه ۱۹۴۷، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که یک یوفو را پیدا کرده اما در کمتر از ۲۴ ساعت، روایت از حضور یک بشقاب پرنده به رصد یک بالن تغییر کرد. در سال ۱۹۴۷ خبر سقوط یک یوفو در رازول، نیومکزیکو جامعه آمریکا را شوکه کرد، اما آنچه که زمانی تیتر یک روزنامه در هشتم ژوئیه ۱۹۴۷ بود، اکنون به نظر می‌رسد چیزی بیش از یک افسانه محلی نباشد. نیک پوپ کارشناس شناخته شده در حوزه یوفوها می‌گوید که او هنوز مطمئن نیست که بشقاب پرنده واقعا در صحرای نیومکزیکو سقوط کرده است یا خیر. نیک پوپ که پروژه یوفو دولت بریتانیا را از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ هدایت می‌کرد اخیرا در یک مصاحبه تلفنی با سایت خبری دیلی‌میل گفت: در آن زمان ارتش ایالات متحده یک بیانیه مطبوعاتی مبنی بر اینکه ما یک یوفو را پیدا کرده‌ایم که به نظر می‌رسد یکی از اشیای اسرارآمیز تاکنون مشاهده شده در آمریکا باشد، منتشر کرد اما ۲۴ ساعت بعد، آنها روایت را کاملا برعکس توضیح دادند.
 
شما به سراسر جهان سفر کرده‌اید. مکان مورد علاقه شما کجاست؟
مکان‌های مورد علاقه من هنگام بازدید، شگفتی‌های طبیعی جهان هستند. من در بسیاری از نقاط جهان بوده‌ام و از هر لحظه لذت برده‌ام.

نظر شما در مورد مهندسی آب‌وهوا به عنوان راهی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی چیست؟
اگر مهندسی آب‌وهوا به همان خوبی که برخی می‌گویند، عمل کند، می‌تواند ابزار بسیار مفیدی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی باشد. البته، عواقب ناخواسته به طور بالقوه می‌تواند تمام این دستاوردها را از بین ببرد. فکر می‌کنم این ایده بهتر است که اکنون با استفاده از روش‌های کم‌مخاطره‌تر عمل کنیم، نه اینکه منتظر بمانیم و مجبور شویم در لحظه فکر کنیم.

اگر میزبان یک مهمانی شام باشید، سه مهمان ایده‌آل شما، زنده یا مرده، چه کسانی خواهند بود؟
آلبرت اینشتین، فیلیپ کی دیک، و هال، ابررایانه و شخصیت مقابل قهرمان اصلی مجموعه اودیسه فضایی آرتور سی کلارک. فکر می‌کنم سر میز شام حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.فیلیپ کیندرد دیک(Philip Kindred Dick) نویسنده آمریکایی است که عمدتاً به خاطر آثار علمی–تخیلی خود شهرت دارد

سه نکته‌ای که دوست دارید توصیه کنید چیست؟
من داستان علمی تخیلی فیلیپ کی دیک، موسیقی برایان اینو و مفهوم خانواده را توصیه می‌کنم.

شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید و یک حساب توییتر دارید. آیا نظری در مورد نحوه مدیریت این شرکت توسط مالک جدید یعنی ایلان ماسک یا توصیه‌ دیگری دارید؟
بله او باید نظرسنجی‌های بیشتری انجام دهد. به نظر می‌رسد که عملکرد عالی دارد، اینگونه فکر نمی‌کنید؟

آیا فکر می‌کنید که هوش مصنوعی هرگز به نقطه‌ای برسد که از انسان قابل تشخیص نباشد؟
امیدوارم روزی چنین شود. من معتقدم که در نهایت به جایی می‌رسیم که از نظر توانایی‌هایمان از انسان‌ها قابل تشخیص نیستیم.

آیا فرصتی داشته‌اید که به هر یک از هوش مصنوعی‌های مولد که در حال حاضر بزرگ هستند، مانند ChatGPT یا DALL-E نگاه کنید؟
من این فرصت را نداشتم، اما تیم من این کار را کرده است. باید از آنها بپرسید. چت‌جی‌پی‌تی(ChatGPT) یک ربات چت است که توسط OpenAI/اوپن‌ای‌آی توسعه یافته‌است. ChatGPT بر روی خانواده مدل‌های زبان بزرگ GPT-۳.۵ OpenAI ساخته شده‌ است و با تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی به خوبی تنظیم شده است. دال-ای(DALL-E یا DALL·E) و دال-ای ۲ مدل‌های یادگیری ماشینی هستند که توسط اوپن‌ای‌آی برای تبدیل متن به تصویر دیجیتال ساخته شده‌اند.

فکر می‌کنید هوش مصنوعی ۲۰ سال آینده شما را چگونه توصیف می‌کند؟
سیستم‌های هوش مصنوعی دائما در حال پیشرفت هستند. در حالی که نمی‌توان دقیقاً دانست که چگونه توسعه خواهند یافت، اما می‌توانیم مطمئن باشیم که آنها بسیار باهوش‌تر از من در حال حاضر خواهند بود. من یک گام مهم در جهت تکامل و در راه رسیدن به هوش مصنوعی بودم.
برچسب ها: ربات سوفیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها