به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۳۸۰۱۶۷

سرور ایران چیست و چه کاربردی دارد؟

گروه کسب و کار: سرورها امروزه بسیار بیشتر از گذشته در کارهای روزمره کاربرد دارند. اگر در گذشته فقط توسعه‌دهندگان وب بودند که از سرورها استفاده می‌کردند، حالا دیگر حتی گیمرها نیز برای انجام بازی‌های آنلاین به سرور نیاز دارند. اما هنگامی که قصد انتخاب یک سرور را داشته باشید، باید در مورد چند فاکتور مهم نیز تصمیم‌گیری کنید. یکی از این فاکتورها، کشوری است که سرور در آن قرار گرفته است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا در مورد خرید سرور ایران با شما صحبت کرده و به بررسی مزایا و انواع این سرور بپردازیم.
سرور ایران چیست
سرور ایران چیست
خرید سرور ایران و کاربرد آن
احتمالاً می‌دانید که سرورها به کامپیوترهای بسیار قدرتمندی گفته می‌شود که هم همیشه روشن و فعال هستند و هم به‌صورت دائمی به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی دارند. سرورها معمولاً با محل قرارگیری دیتاسنترشان نامیده می‌شوند. به‌عنوان نمونه به سروری که دیتاسنتر آن در یکی از شهرهای ایران واقع شده باشد، سرور ایران نامیده می‌شود.
خرید سرور ایران در بسیاری از موارد می‌تواند یک انتخاب بسیار بهینه باشد. به‌عنوان مثال هنگامی که قصد داشته باشید از سرور برای یک وب‌سایت که کاربران آن عموماً در ایران هستند استفاده کنید، انتخاب سرور ایران می‌تواند موجب افزایش سرعت وب‌سایت و در نتیجه رضایت بیشتر کاربران شود.
همچنین استفاده از سرورها به‌عنوان گیم سرور یا همان سرور بازی نیز یکی دیگر از کاربردهایی است که به‌خصوص در چند سال اخیر بسیار متداول شده است. خرید سرور ایران در این موارد می‌تواند به کاهش پینگ و در نتیجه کاهش لگ در بازی کمک زیادی به گیمرها کند.
به‌عنوان یک اصل کلی در نظر داشته باشید که هر چه محل قرارگیری سرور با محلِ قرارگیری Device کاربرانی که قصد استفاده از آن را دارند فاصله‌ی کمتری داشته باشد، سرعت Response سرور بالاتر خواهد رفت و این دقیقاً همان چیزی است که با خرید سرور ایران به‌دست خواهید آورد.
 
3 نوع مهم سرور ایران + روش مدیریت سرور
سرورها بر اساسِ اینکه منابع سخت‌افزاری آنها بین چند نفر و به چه صورت به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شوند. هنگام خرید سرور ایران نیز باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کنید. در ادامه به انواع سرورهای ایران از نظر توزیع منابع اشاره خواهیم کرد:

انوع سرور ایران

1- سرور اختصاصی ایران
سرورهای اختصاصی سرورهایی هستند که منابع آنها شامل‌هارد، CPU، پهنای باند، RAM و ... فقط در اختیار یک نفر است. به همین دلیل است که به این سرورها، سرور اختصاصی گفته می‌شود. واضح است که سرور اختصاصی ایران قدرت بسیار بالایی دارند و معمولاً توسط افرادی که به‌کار گرفته می‌شود که کارهای سنگینی با سرور دارند.

2- سرور مجازی ایران (VPS ایران)
یکی دیگر از انواع مهم سرورها، سرور مجازی است. سرورهای مجازی از تقسیم یک سرور با استفاده از تکنیک‌های مجازی‌سازی حاصل می‌شود و هر یک از این قسمت‌ها ممکن است به یک فرد یا شرکت خاص اختصاص پیدا کند. سرور مجازی ایران نسبت به سرور اختصاصی، قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌ دارد و بیشتر برای کسب‌وکارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح کوچک و متوسطی دارند.
سرور مجازی یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیای گسترده‌ی سرورها به شمار می‌رود. به همین دلیل انتخاب آن همیشه چندان ساده نیست. برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک سرور اقتصادی با آی پی ثابت ایران هستند، سرور مجازی ایران یکی از گزینه‌های ایده‌آل به شمار می‌رود.
 
3- سرور ابری ایران
سرورهای ابری جزو جدیدترین نوعِ سرورها هستند. در سرور ابری ایران از فناوری Cloud استفاده شده است و همین مسئله می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. به‌عنوان نمونه یکی از مهم‌ترین این مزیا قابلیت مقیاس‌پذیری این سرورها است. با این قابلیت شما در هر زمان که به منابع بیشتر و حتی کمتری نیاز داشته باشید، می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری سرور خود را تغییر داده و به سرور ایده‌آل خود دست پیدا کنید.
برای مدیریت تمامی این سرورها می‌توانید از ترمینال سیستم عامل خود استفاده کنید. با این حال در صورتی‌که دانش کُدنویسی بالایی نداشته باشید، استفاده از ابزارهای کنترل سرور به شما کمک می‌کند تا با استفاده از یک واسط گرافیکی، سرور خود را مدیریت کنید. با خرید سرور ایران می‌توانید از کنترل پنل‌های معروف مانند سی پنل، دایرکت ادمین و همچنین پلسک برای ارتباط و مدیریت سرور خود استفاده نمایید.
 
3 نکته‌ی طلایی هنگام خرید سرور ایران
هنگام خرید سرور ایران باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید یک خرید بهینه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره شده است:

نکات خرید سرور ایران

1- سیستم عامل سرور
یکی از اولین نکاتی که هنگام خرید سرور ایران باید در مورد آن تصمیم بگیرید، انتخاب سیستم عاملی است که روی سرور نصب شده است. در سرورهای ایران از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس استفاده می‌شود. اینکه کدام یک از این دو سیستم عامل کاربرد بیشتری برای شما دارد، فقط به نوعِ نیاز شما باز می‌گردد. اما به‌طور کلی به یاد داشته باشید که سیستم عامل لینوکس سطح امنیت بیشتری را به همراه دارد و از طرف دیگر اگر بخواهید نرم‌افزارهای خاص مایکروسافت مانند مجموعه نرم‌افزارهای Office را روی سرور خود نصب کنید، باید از سیستم عامل ویندوز روی سرور خود استفاده کنید.

2- سخت‌افزار سرور
یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید سرور ایران، سخت‌افزاری است که روی سرور قرار می‌گیرد. برای این انتخاب باید نسبت به نیاز خود اشراف کامل داشته باشید. در صورتی‌که نمی‌دانید چه سخت‌افزاری برای شما مناسب‌تر است، استفاده از سرور ابری ایران احتمالاً برای شما کارایی بیشتری خواهد داشت زیرا در حین استفاده از سرور می‌توانید مشخصات منابع آن را به سادگی تغییر دهید.

3- آپ‌تایم و داون تایم سرور  ایران
آپ‌تایم به مدت زمانی گفته می‌شود که سرور شما در دسترس است. در مقابل این اصطلاح، داون تایم قرار دارد که به مدت زمانِ در دسترس بودن سرور شما اشاره دارد. در خرید سرور اختصاصی ایران حتماً توجه کنید که سروری را انتخاب کنید که آپ‌تایم بالایی داشته باشد.
 
جمع‌بندی
امروزه استفاده از سرورها بسیاری از کارهای روزمره را راحت‌تر کرده است. به همین دلیل است که خرید سرور دیگر منحصر به توسعه‌دهندگان وب نیست. یکی از فاکتورهایی که برای خرید سرور موردنیاز است، محل دیتاسنتر سرور است. با توجه به اینکه در ایران بسترهای بسیار مناسبی برای میزبانی از سرورها ایجاد شده است، خرید سرور ایران از محبوبیت بالایی در بین کاربران برخوردار شده است. در این مقاله در مورد کاربرد و انواع سرور ایران صحبت کردیم و نکاتی را که در این زمینه نیاز دارید، توضیح دادیم.
 
سؤالات متداول

1-    دیتاسنترهای سرورهای ایران در کدام شهرها قرار دارد؟
با توجه به وجود بسترهای قوی در تهران، دیتاسنترهای سرورهای ایران نیز معمولاً در این شهر قرار دارد.
2-    خرید سرور ایران چه مزیت مهمی دارد؟
یکی از مهم‌ترین مزیت‌‎های خرید سرور ایران این است که سرور و در نتیجه وب‌سایت شما در مواردی که به هر دلیل ارتباط ایران با اینترنت بین‌الملل قطع و یا دچار اختلال شود نیز فعال و در دسترس است.
3-    برای خرید سرور ایران به چه نکاتی باید توجه کرد؟
در خرید سرور ایران باید به فاکتورهایی از قبیل سخت‌افزار، نوعِ سرور، کنترل پنل مدیریت سرور، سیستم عامل و ... توجه داشت.
4-    چه سیستم عامل‌هایی روی سرور ایران نصب شده است؟
استفاده از دو سیستم عامل معروف ویندوز و لینوکس روی سرورهای ایران متداول است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها