به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۸۰۲۷۰

ارتباط ماهواره‌ای موبایل‌ها در دسترس‌تر از همیشه

ارتباط ماهواره‌ای موبایل‌ها در دسترس‌تر از همیشه
گروه فناوری: اپل در سپتامبر ۲۰۲۲ اتصال ماهواره ای برای آیفون ۱۴ را معرفی کرد، و شراکت تازه میان شرکت تلفن های ماهواره ای ایریدیوم و غول تراشه سازی کوالکام اتصال ماهواره ای را در اواخر سال جاری به گوشی های پیشرفته اندرویدی می آورد. این یعنی تلفن های همراه می توانند با استفاده از پوشش ماهواره ای پیام های خود را حتی در نقاطی که تحت پوشش شبکه موبایل نیست منتقل کنند.

تراشه های کوالکام در بسیاری از موبایل های اندرویدی یافت می شوند. اپل در سپتامبر ۲۰۲۲ اتصال ماهواره ای برای آیفون ۱۴ را معرفی کرد. این ویژگی در حال حاضر فقط برای دریافت و ارسال پیام های ساده درمواقع اضطراری دسترس است.

بولیت, تولید کننده بریتانیایی تلفن های همراه,اولین شرکتی بود که سرویس ماهواره ای مختص به خود را راه‌اندازی کرد و گوی سبقت را از اپل ربود. این سرویس هم فقط در مواقع اضطراری قابل استفاده است و ابتدا فقط در مناطق برگزیده در دسترس خواهد بود. ایریدیوم با پرتاب ماهواره خود به مدار در سال ۱۹۹۷ اولین سیستم ماهواره‌ای تلفن همراه را راه اندازی کرد. ایریدیوم در سال ۲۰۱۹ شبکه فضایی ۷۵ فضاپیمایی خود را نوسازی کرد.

این ماهواره‌ها تمام کره زمین را پوشش می‌دهند و در مدار پایینی زمین با ارتفاع حدودا ۷۸۰ کیلومتری( ۴۸۵ مایل) پرواز می کنند و می توانند با یکدیگر ارتباط برقرارکرده و داده ها را بین خود منتقل کنند.کوالکام اعلام کرد این ویژگی جدید که ماهواره اسنپ دراگون نام دارد در ابتدا فقط در تراشه های پریمیوم در دسترس است و بعید است در دستگاه های ارزان قیمت وجود داشته باشد. اما این ویژگی در نهایت در تبلت ها, لپتاپ ها و حتی ماشین ها عرضه خواهد شد و فقط به ارتباطات اضطراری محدود نمی شود, اگرچه به احتمال زیاد هزینه ای هم برای استفاده ازاین خدمات وجود خواهد داشت.

از اتصال ماهواره ای به طور گسترده به عنوان فناوری پیشرو بعدی در تلفن های همراه یاد می شود چرا که به حل مشکل "نقاط کور" یا نقاطی که پوشش تلفن همراه وجود ندارد می پردازد.از این فناوری قبلا هم برای ارائه پوشش پهنای باند توسط سرویس هایی مثل استارلینک که متعلق به ایلان ماسک است استفاده شده.پهنای باند ماهواره ای از ارتباطات کابلی یا فیبر سریع تر و قابل اعتماد تر است, اما از آنها گران تر است.البته از آنجایی که دولت هایی مثل چین و هند استفاده از تلفن های ماهواره ای را ممنوع کرده اند ,استفاده از این ویژگی مشمول مقررات دولت‌ها خواهد بود.
مرجع : خبرآنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها