به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۸۰۳۶۷

خودروها در سال ۲۰۲۳ چقدر پیشرفته می‌شوند؟

خودروها در سال ۲۰۲۳ چقدر پیشرفته می‌شوند؟
گروه فناوری:با ورود به سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود صنعت خودرو نیز دچار تحول بزرگی شود. در اینجا پیشرفته ترین ویژگی ها و نوآوری های صنعت خودرو را بررسی می‌کنیم.تکنولوژی اتومبیل‌ها همچنان در حال پیشرفت است و ما هر دفعه شاهد اضافه شدن امکانات و قابلیت‌های جدیدی به نسل جدید خودروها هستیم. تاریخچه صنعت اتومبیل همیشه غنی از خودروها و ویژگی های نوآورانه بوده است که برخی از آن‌ها به امکاناتی انتقالی تبدیل شدند و برخی دیگر، خیلی زود از ذهن‌ها پاک شدند. باوجود ناکامی‌ها و شکست‌ها، خودروسازان هیچوقت از تلاش برای ابداع ویژگی‌های جالب توجه دست بر نداشتند.

طی دو دهه گذشته، امکانات اتومبیل‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. از سیستم‌های پیشرفته کمک راننده گرفته تا سیستم‌های اطلاع‌رسانی-سرگرمی مبتنی بر هوش مصنوعی، خودروسازان سراسر جهان سخت مشغول کار برای ارائه امکاناتی بهتر، هوشمندانه‌تر و آینده‌نگرانه‌تر هستند. گرچه در ابتدا فناوری‌های روز را می‌توان در خودروهای لوکس و اسپرت دید، اما به‌مرور زمان آن‌ها در حال اضافه شدن به اتومبیل‌های استاندارد نیز هستند.

نوآوری های صنعت خودرو در سال ۲۰۲۳
اگر از علاقه‌مندان صنعت خودرو هستید، این پست دقیقاً برای شماست. چرا که در آن قصد داریم به بررسی پیشرفته ترین ویژگی ها و نوآوری های خودرو که در سال ۲۰۲۳ ارائه می‌شوند بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

۱. قابلیت “Tank Turn” خودرو مرسدس بنز EQG
اتومبیل‌های برقی مدرن دارای امکاناتی هستند که خودروهای بنزینی آن‌ها را فقط در رویاها می‌بینند. حالت Crab Mode خودرو برقی هامر را به‌خاطر میاورید که به صاحبانش اجازه می‌دهد اتومبیل را شبیه یک خرچنگ به‌شکل مورب حرکت دهند؟ مرسدس بنز حالا پایش را فراتر گذاشته و قابلیتی به‌نام “Tank Turn” را به اتومبیل EQG خودش اضافه کرده است. این به خودرو اجازه می‌دهد مثل یک تانگ، در یک دایره کامل به دور نقطه‌ای مشخص بچرخد.این خودرو که به چهار موتور الکتریکی مجهز است، امکان مانور دادن راحت‌تر را فراهم می‌کند. Rivian اولین خودروسازی بود که از این ویژگی رونمایی کرد، اما هنوز اتومبیل Rivian R۱T این کمپانی نمی‌تواند این قابلیت را ارائه کند. چه شرکتی اولین بار حالت تانک را به اتومبیل خودش اضافه خواهد کرد؟ ریویان یا مرسدس؟

۲. فرمان تاشو فورد E-Tourneo Custom
فورد اخیراً از خودرو E-Tourneo Custom رونمایی کرده است. این جدیدترین ون الکتریکی کمپانی فورد است که در کنار محصولات پرفروشی مثل E-Transit Custom و E-Transit قرار می‌گیرد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی که در میان امکانات بی‌شمار آن به‌چشم می‌آید، فرمان تاشو تخت آن است.شما می‌توانید وقتی در پارکینگ یا منتظر شارژ اتومبیل خود هستید فوراً این فرمان را به یک میز کار کوچک تبدیل کنید و لپ تاپ، اسناد یا ظرف غذای خود را روی آن قرار دهید. اما این کار چطور ممکن است؟ کافی است فرمان را به طرف بالا خم کنید تا به زاویه ایده‌آل شما درآید و سپس یک صفحه مخصوص را روی آن قرار دهید.

۳. یک ابرخودرو برای آفرود؛ لامبورگینی هوراکان استراتو
لامبورگینی با رونمایی از اتومبیل مفهومی هوراکان استراتو که یک نسخه آفرودی ابرخودرو خوراکان است، همه را شوکه کرد. و حالا نسخه نهایی آن آماده تولید است. قرار است فقط ۱،۴۹۹ دستگاه استراتو تولید شود. اتومبیلی که عضو خانواده هوراکان بوده و به یک پیشرانه ۱۰ سیلندر مجهز است. اما برخلاف نسخه معمولی هوراکان، با مدل استراتو می‌توانید به دل کوه و بیابان بزنید. موتور جدید روی این خودرو توان ۶۰۲ اسب بخاری و گشتاور ۵۶۰ نیوتن‌متری دارد.

این خودرو با لاستیک‌های استاندارد بریجستون دوئلر، ارتفاع سواری ۱.۷ اینچی، فاصله مناسب از زمین، سیستم تعلیق ارتقا یافته، پوشش‌های تقویت شده رکاب‌ها و محافظ زیر بدنه عرضه خواهد شد. استراتو با سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعتی حتی از SUV لامبورگینی LM۰۰۲ هم کندتر است، اما به‌عنوان یک موشک آفرودی شناخته می‌شود که می‌تواند در عرض ۳.۴ ثانیه از شتاب ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و کل رقبا را جای بگذارد.

۴. فرمان یوغ Steer By Wire لکسوس Rz ۴۵۰e ۲۰۲۳
تسلا تلاش کرد با رونمایی از فرمان یوغ، سیستم فرمان جدیدی را به اتومبیل‌ها بیاورد. ولی فرمان تسلا خیلی محبوب نشد و تقریباً هیچ کسی آن را دوست ندارد. اکنون لکسوس هم تصمیم گرفته از یک فرمان یوغ برای خودرو Rz ۴۵۰e ۲۰۲۳ خودش استفاده کند. اما بر خلاف تسلا، لکسوس فقط شکل فرمان را تغییر نداده، بلکه تکنولوژی و عملکرد آن را هم دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است.

خودروساز ژاپنی یک فناوری فرمان الکتریکی جدید به‌نام Steer-by-Wire را توسعه داده که چرخ‌های جلو را به‌صورت الکترونیکی هدایت می‌کند. هیچ ارتباط فیزیکی بین رک و ستون رخ نمی‌دهد، بلکه در عوض از موتورها استفاده می‌کند. این کار باعث حذف سیم پیچی چرخ دستی مثل آنچه در خودرو تسلا است می‌شود؛ در این صورت فرمان برای دور کامل به چرخش ۱۵۰ درجه‌ای نیاز دارد.

۵. سقف خورشیدی Solar Sky خودرو فیسکر اوشن ۲۰۲۳
با انقلاب اتومبیل‌های الکتریکی، بازیگران جدیدی در حال ورود به بازار خودرو هستند. کمپانی فیسکر هم می‌خواهد SUV جدید Ocean از آن دسته محصولاتی باشد که باخودش نوآوری را به صنعت خودرو میاورد. مثل بسیاری از خودروهایی که در این فهرست وجود دارد، فیسکر اوشن هم پر از امکانات غیرمعمول است. یکی از جذاب‌ترین آن‌ها سقف انقلابی و نوآورانه Solar Sky است که اوشن را به نخستین اتومبیل تولیدی با یک سقف تمام قد خورشیدی تبدیل می‌کند.سقف خورشیدی که در بالای فیسکر اوشن قرار گرفته فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه Fisker ادعا می‌کند که آن می‌تواند از پرتوهای خورشیدی برای شارژ موتور الکتریکی خودرو استفاده کند. سقف Solar Sky با قرار گرفتن در معرض خورشید می‌تواند انرژی لازم برای پیمودن ۲،۵۰۰ تا ۳،۰۰۰ کیلومتر در سال را تأمین کند.

۶. حالت California Mode خودرو فیسکر اوشن ۲۰۲۳
تجربه سواری با یک خودرو SUV در فضای باز چگونه به نظر می‌رسد؟ با فشار دادن دکمه‌ای روی داشبورد خودرو فیسکر اوشن، شما می‌توانید این خودرو را به یک رزم‌ناو ساحلی تبدیل کنید. این حالت که California Mode نام دارد، قابلیت لاکچری است که تمام پنجره‌های پشتی و جلو، پنجره‌های سگکی و سقف پانوراما را به‌صورت همزمان باز می‌کند.این یکی از تجربه‌های جذابی است که به راننده و سرنشینان خودرو اجازه می‌دهد در گرمای تابستان، از باد خنکی که می‌وزد نهایت لذت را ببرند. این ویژگی روی تریم‌های فیسکر اوشن One ،Ultra و Extreme موجود خواهد بود.

۷. تغییر شکل خودرو الکتریکی City Transformer CT-۱
خودرو الکتریکی نوآورانه City Transformer CT-۱، تغییر جذابی در رانندگی شهری به‌وجود میاورد. این خودرو کوچک چهار چرخ دو نفره، به یک پیشرانه الکتریکی پیشرفته و فاصله بین دو محور قابل تنظیم مجهز است که عرض آن را می‌توانید با فشار دادن تنها یک دکمه تغییر دهید.این خودرو در حالت City Mode خیلی بزرگ‌تر از یک موتور سیکلت نیست. فاصله بین دو محور چرخ‌های آن روی ۱ متر تنظیم شده‌اند که به کاربر کمک می‌کند از باریک‌ترین شکاف‌های ترافیکی عبور کنند یا به‌راحتی از تنگ‌ترین فضاهای پارک هم دربیایند. اما وقتی دکمه Performance روی داشبورد آن را بفشارید، فاصله محوری جلو و عقب خودرو ۲۰۰ میلی‌متری بزرگ‌تر شده و عرض چرخ‌ها به ۱.۴ متر افزایش پیدا می‌کند. این گزینه جذابی برای رانندگی با سرعت بالا است که باعث افزایش پایداری خودرو خواهد شد. این نوآوری مهمی برای صنعت خودرو در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

۸. نمایشگر سینمایی ۳۱ اینچی ۸K بی‌ام‌و سری ۷
از دهه ۹۰ تاکنون، برخی از خودروهای لوکس دارای نمایشگرهایی روی صندلی‌های عقب خود بوده‌اند که معمولاً آن‌ها ابعاد کوچکی دارند که در پشت سری صندلی راننده یا سرنشین کناری آن تعبیه شده‌اند. اما بی‌ام‌و یک نمایشگر بزرگ ۳۱ اینچی را در اتومبیل سری ۷ خودش گنجانده است! این نمایشگر رزولوشن ۸K درد و محتوایی با ابعاد تصویر ۱۶ به ۹، ۲۱ به ۹ یا ۳۲ به ۹ را پخش می‌کند.این نمایشگر به یک اتصال بی‌سیم ۵G و سیستم عامل Amazon Fire TV مجهز است که به‌لطف آن می‌توانید محتوای چندرسانه‌ای ۴K UHD را پخش کنید. ۱۸ اسپیکر و سیستم صوتی ۶۶۵ واتی Bowers & Wikins نیز این مانیتور غول پیکر را همراهی می‌کنند. قیمت این سینمایی اتومبیلی چندان کم هم نیست. برای داشتن آن باید ۴،۷۵۰ دلار پول بیشتری نسبت به نسخه استاندارد خودرو خود پرداخت کنید.

۹. میز کار تاشو فورد F-۱۵۰ Lightning
در حالی که جنگ پیکاپ‌های الکتریکی بالاگرفته، خودروسازان تلاش می‌کنند محصولات جدید خودشان را با امکاناتی نوآورانه به بازار عرضه کنند. یکی از آن‌ها خودرو پیکاپ فورد F-۱۵۰ Lightning است که سرشار از امکانات نوآورانه‌ای مثل سیستم کمکی پشتیبان تریلر، گیره‌های دستی درب پشتی و ژنراتور متحرک برای تأمین برق لوازم خانگی شما خواهد بود.اما شاید یکی از جالب توجه‌ترین امکاناتی که این خودرو دارد، یک میز کار تاشو است که با تا کردن دنده و فشار دادن یک دکمه، در کنسول وسط شکل می‌گیرد که شما می‌توانید لپ تاپ یا اسناد خودتان را روی آن بگذارید یا برای خوردن غذا از آن استفاده کنید.

۱۰. هدلایت پروژکتوری آئودی A۶ E-Tron
آئودی همیشه در زمینه نورپردازی اتومبیل‌ها جزو پیشروان بوده است. اوج پیشرفت این خودروساز آلمانی در این زمینه را می‌توانید با خودرو آئودی A۶ E-Tron ببینید. مدل ۲۰۲۳ این خودرو جذاب به هدلایت‌هایی مجهز است که این کمپانی نام “Digital Matrix LED” را برایش انتخاب کرده است.این هدلایت‌ها که یکی از برترین نوآوری ها در صنعت خودرو سال ۲۰۲۳ نیز هستند، می‌توانند انیمیشن‌ها و اشکال مختلف را در شب روی جاده به‌نمایش بگذارند. علاوه بر این می‌توانند مثل یک ویدیو پروژکتور عمل کرده و تصویر گوشی کاربر را روی دیوار بیاندازند تا هنگام پارک خودرو از آن برای بازی کردن و سرگرمی استفاده کنند. آئودی با همکاری شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی این امکان را به کاربران می‌دهد برای این کار از گوشی هوشمند و دسته بازی خود استفاده کنند.
مرجع : گجت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها