به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۸۱۰۰۸

آمار عجیب از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی

آمار عجیب از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی
گروه اقتصادی:طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بودجه بخش عمرانی با ۲۶ درصد افزایش اعتبار در نظر گرفته شده است. اما این میزان می‌تواند برای پیشبرد و بهبود زیرساخت‌ها کافی باشد؟ امسال بودجه بخش عمرانی ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان تعیین شده که این میزان نسبت به بودجه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است. اما این میزان افزایش به طور کلی چه تاثیری بر پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد داشت و چقدر برای بهبود زیرساخت‌ها مفید است؟

تخصیص بودجه عمرانی در سال‌های گذشته؛ صفر درصد!
سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس ارشد مسکن در این خصوص گفت: با توجه به وضعیت زیرساخت‌های کشور نمی‌توان گفت افزایش ۲۶ درصدی بودجه بخش عمرانی می‌تواند تا حد زیادی کارگشا باشد، اما با این وجود اگر صد در درصد این مبلغ پرداخت شود می‌تواند حداقل تاسیسات را نگهداری کند!او افزود: البته از طرف دیگر وضعیت اعتباری دولت را نیز باید در نظر بگیریم که با لحاظ وضعیت کنونی، ۲۶ درصد افزایش می‌تواند قابل قبول باشد.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین بیان کرد: بودجه‌های در نظر گرفته شده برای بخش عمرانی در سال‌های اخیر هیچگاه تخصیص اعتبار کامل پیدا نکرده و عملا به همین دلیل زیرساخت‌های توسعه کشور دچار مشکل شده است و نیاز به به‌روزسانی و ترمیم دارد.او همچنین ادامه داد: به دلیل مشکلات بودجه‌ای در سال‌های گذشته، بودجه عمرانی به طور کامل پرداخت نشده و گاهی اوقات در حد صفر بوده است. به شرطی که دولت بتواند اعتبار در نظر گرفته شده را تخصیص دهد ممکن است اتفاق خوبی رقم بخورد.

۸۶ هزار پروژه عمرانی ناتمام در کشور
در سال‌های اخیر کاهش شدید درآمد‌های دولت در زمینه‌های مختلف امکان تزریق بودجه‌های کلان عمرانی را سلب کرده است. در برخی موارد نیز همان بودجه تخصیص داده شده به سایر بخش‌ها انتقال داده شده و پروژه‌های عمرانی در کشور یا عملا آغاز نشده و یا نیمه‌کاره رها شده است.طبق داده‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران همچنین اکنون بیش از ۶ هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد که حتی در صورت عدم اجرای هرگونه پروژه جدید با روند فعلی تامین اعتبار از سوی دولت ۲۰ سال دیگر نیز به تکمیل و بهره‌برداری نخواهد رسید.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها