به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۳۸۱۰۴۲

کشته‌شدن دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان

کشته‌شدن دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان
 گروه بین الملل: جزئیات منتشرشده از حمله در برابر ساختمان وزارت خارجه در کابل حاکی است که بیشتر کشته‌شدگان این حمله کارمندان و دیپلمات‌های دولت پیشین بوده‌اند که با بازگشت طالبان به قدرت همچنان به کار خود ادامه می‌دادند.
هرچند تاکنون آمار دقیق کشته‌شدگان این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، تاکنون مشخص نشده است و طالبان تنها کشته شدن ۵ نفر را تایید کرده‌ اما حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین فهرستی از ۱۲ دیپلمات وزارت خارجه را منتشر کرده و گفته که آن‌ها در نتیجه این حمله جان خود را از دست داده‌اند.
نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان  گفته که دست‌کم ۲۱ نفر در این حمله کشته‌ شده‌اند و خالد ذکریا، سفیر افغانستان ایتالیا نوشته که دست‌کم ۳۹ نفر در این حمله جان باخته‌اند.
 اتمر این رویداد را «وحشتناک و دردناک در تاریخ دیپلماسی افغانستان» توصیف کرده و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شده است.
او در توییتی نوشته است: «این عمل نفرت انگیز را تقبیح کرده و در این مورد ضرورت تحقیقات بی‌طرفانه بین‌المللی را حتمی می‌دانیم. از سازمان ملل متحد مصرانه می‌طلبیم تا مسئولیت این تحقیقات را به عهده گیرد.»
وزیر خارجه پیشین افغانستان نام‌های این افراد را ذکر کرده که مرگ آن‌ها در اثر این انفجار تایید شده است: «آصف آتیلا، افضل‌الحق سالنگی، محمد عالم خوشیوال، عبدالقایم جمیلی، شاکر وکیل، جبران صاحب‌زاده، بلال فرهمند، غلام ربانی صاحب‌زاده، شرافت یوسفزی، واسع سراج، نجیم ایوبی و اجمل خالقیار».
گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
این حمله انتحاری واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است و مباحثی را نسبت به عامل آن ایجاد کرده‌ است.از جمله سفیران و دیپلمات‌های دولت پیشین با انتشار عکس‌ها و پیام‌هایی از جان باختن همکاران‌شان در این حمله ابراز تاسف کرده‌اند.
احمد جاوید مجددی، سفیر افغانستان در عربستان سعودی گفته که برادر او (اجمل خالقیار) در میان کشته‌شدگان بوده است.
او نوشته است: «با اندوه فراوان در نتیجه حادثه تروریستی ديروزِ کابل تعدادی از همکارانم در وزارت امور خارجه شهید و زخمی شدند که از این میان شهادت جانسوز برادر عزیزم اجمل خالقیار نهایت درد آور و غم انگیز است.»
زلمی رسول، سفیر تعیین شده از سوی دولت پیشین در لندن نوشته است: «دشمنان مردم افغانستان یکبار دیگر همکاران و فرزندان تحصیل‌یافته ما را هدف حملات خونبار خود در درب ورودی وزارت خارجه قرار دادند، من با وابستگی قلبی و فکری به این نهاد ارزشمند، این عمل ددمنشانه تروریستان را شدیداً محکوم کرده و نگران وضعیت مردم افغانستان هستم.»
برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان ضمن محکوم کردن این حمله با تماس با امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان ابراز همدردی کرده‌اند.
اما کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله هرچند نامی از طالبان نبرده است اما پرسیده است که این حمله چرا و چگونه اتفاق افتاد و چه اقداماتی برای جلوگیری از حملات آینده انجام خواهد شد.
او افزوده است: «شهروندان افغان و مهمانان خارجی باید بتوانند روی امنیت موثر حساب کنند.»هوگو شارتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان هم آن را محکوم کرد و افزوده برای بریتانیا چنین اعمال خشونت‌آمیز بی‌رویه قابل قبول نیست.
همچنین حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین این حمله یک کار «ضد بشری و خلاف تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی» خوانده و آن را محکوم کرده است.
عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای مصالحه ملی  افغانستان نیز گفته که این حمله به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
دفتر نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) گفته است افزایش ناامنی‌ها نگران کننده است.
یکی از شاهدان عینی  گفت که این انفجار بسیار بزرگ بود و شمار زیادی از کارمندان این وزارت قبل از رویداد در محل انفجار حضور داشتند.
در همین حال شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر از کشته شدن دوستان یا اعضای خانواده های شان را در این حمله  می دهند.
بابر فرهمند، معاون ریاست پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان با انتشار عکسی از محمد آصف آتیلا، یکی از قربانیان این رویداد گفته او از کادرهای وزارت خارجه بود و سال‌ها در این وزارت کار کرده بود.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها