به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۳۸۱۰۹۵

قوی‌ترین‌گونه ببر تمام‌دوران یک هیولای‌واقعی بود

قوی‌ترین‌گونه ببر تمام‌دوران یک هیولای‌واقعی بود
گروه فیلم: ببر‌ها بزرگترین گربه‌سان جهان هستند و در حال حاضر ۶ زیرگونه در طبیعت باقی مانده است. سه زیرگونه از ببر‌ها در ۷۰ سال گذشته منقرض شده‌اند و با کاهش جمعیت آنها، تعداد بیشتری از آن‌ها در راه است. به گزارش فرارو، متأسفانه همه گونه‌های ببر در خطر انقراض هستند. رنگ، اندازه و قدرت آن‌ها دلیل محبوبیت ببر‌ها است و این موجودات باشکوه چند میلیون سال است که روی زمین قدم زده اند. در اینجا با بزرگترین و قوی‌ترین گونه ببری که تا به حال زندگی کرده است آشنا خواهید شد، هیولای زمان خود که هزاران سال پیش می‌زیسته است.
 
در هر دوره‌ای از زمان، ببر‌ها شکارچیان رأس واقعی و جانوران کلیدی در زیستگاه‌هایی هستند که در آن زندگی می‌کنند. ببر نانگدونگ که تنها با چند فسیل شناخته شده است، بزرگترین و قوی‌ترین ببری است که تا به حال سیاره را زیبا کرده است و هزاران سال پیش منقرض شد.

ببر نگاندونگ چیست؟
ببر Ngangdong (Panthera tigris soloensis) یک زیرگونه منقرض شده از ببر است که حدود ۱۹۵۰۰۰ سال پیش در نیمه اول دوران پلیستوسن می‌زیسته است. سوندالند، اندونزی و سایر مناطق آسیای جنوب شرقی محدوده‌ای هستند که این گربه بزرگ زمانی در آن زندگی می‌کرد. نام این ببر به روستای نگاندونگ اشاره دارد، جایی که بقایای آن‌ها پیدا شد.
 
هیچ فسیل کاملی از ببر نگاندونگ کشف نشده است. ما در مورد این زیرگونه منقرض شده ببر تنها اطلاعاتی از ۷ فسیل باقی مانده می‌دانیم. در زمان حفاری آنها، فسیل‌های دیگری از همان دوره زمانی در همان منطقه کشف شد. فسیل‌های یافت شده در جایی که این گونه ببر کشف شد شامل فسیل‌های کرگدن جاوه‌ای، تایپر مالایی، فیل hysudrindicus و Stegodon trigonoocephalus است. فسیل‌های انسانی اولیه هومو ارکتوس نیز در منطقه نزدیک ببر نگاندونگ یافت شد و اعتقاد بر این است که آن‌ها از بسیاری از این حیوانات تغذیه می‌کردند دین ویدئو ممکن است برای ببر نگاندونگ ساخته نشده باشد، اما بدیهی است که به همین شکل بوده است.

دوره زمانی ببر نگاندونگ
دوره پلیستوسن دوره زمانی است که ببر نگاندونگ در آن زندگی می‌کرد. تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که این گونه در پایان دوران پلیستوسن منقرض شده است، اما علت آن مشخص نیست. کفتار‌های غول پیکر، تاپیر بزرگ، کرگدن ها، سِرو‌ها و میمون غول پیکر تنها چند جانور عظیم‌جثه در جنوب شرقی آسیا در دوران پلیستوسن هستند.
تغییر اقلیم به عنوان دلیل انقراض ببر نگاندونگ مطرح شده است. جنگل‌های آسیای جنوب شرقی در اوایل پلیستوسن فراوان بودند تا اینکه علفزار‌ها غالب‌تر شدند. در پایان دوره پلیستوسن، تغییر اقلیم از جنگل‌ها به مراتع و سپس بازگشت به جنگل‌های بارانی، یکی از دلایل انقراض جانوران بزرگ بود. انسان‌های اولیه نیز ممکن است در انقراض ببر نگاندونگ نقش داشته باشند.
 
اندازه و ظاهر
تخمین زده می‌شود که ببر نانگدونگ به وزن بیش از ۴۰۰ کیلوگرم رسیده و حدود دو متر قد داشته است. طول آن‌ها ۲.۵ متر و با احتساب دم چهار متر بوده است. ببر نگاندونگ با اندازه خود بزرگترین گونه ببری است که تاکنون وجود داشته است. بزرگتر از گونه‌های امروزی است، مانند ببر سیبری یا بنگال.ببر‌ها اندازه‌های مختلفی دارند، اما از آنجایی که ببر نگاندونگ در کنار غول‌های دیگر زندگی می‌کرد، بسیار بزرگتر شد. ببر‌ها از نظر جنسی دوشکلی هستند و مانند بیشتر گربه‌های بزرگ دیگر، نر‌ها بسیار بزرگتر از ماده‌ها می‌شوند.
 
انقراض
بیشتر ببر‌ها در آستانه انقراض هستند و اگر محافظت نشوند ممکن است مانند ببر غول پیکر باستانی شوند که زمانی زندگی می‌کردند. شکار غیرقانونی در اصل یکی از دلایل اصلی منقرض شدن ببر‌های مدرن بود. مشکلات اصلی که ببر‌ها در حال حاضر با آن مواجه هستند، از دست دادن زیستگاه است، با ۹۵ درصد از دست دادن محدوده تاریخی آنها.انسان‌ها با احداث زیرساخت‌ها و پاکسازی جنگل‌ها زیستگاه ببر‌ها را از بین برده اند. برخی تخمین‌ها حاکی از انقراض ببر‌ها در عرض چند دهه است. حفظ جنگل‌های طبیعی که ببر‌ها در آن زندگی می‌کنند تنها راه برای حفظ آن‌ها در طبیعت است.
برچسب ها: ببر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها