به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : ۳۸۱۲۹۶
موج جدید و مرگبار ویروس چینی؛ نگرانی اروپا، بی‌خیالی مقامات ایران!

۶۰ هزار چینی فقط در یک ماه بر اثر کرونا کشته شدند!

گروه سلامت: دولت کمونیستی چین در پی افزایش انتقادها، شمار تلفات مرتبط با کرونا در این کشور را تصحیح و اعلام کرد، بین ۸ دسامبر تا ۱۲ ژانویه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در ارتباط با کرونا در این کشور جان باختند!
۶۰ هزار چینی فقط در یک ماه بر اثر کرونا کشته شدند!
کمیسیون ملی بهداشت چین روز شنبه ۲۴ دی‌ماه (۱۴ ژانویه) اعلام کرد که بین ۸ دسامبر سال گذشته تا ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۳، ۵۹ هزار و ۹۳۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا و بیماری مرتبط با آن در این کشور جان خود را از دست دادند. بر اساس این آمار، ۵۵۰۳ نفر از این افراد بر اثر مشکلات ریوی ناشی از کووید جان باختند.
در همین خصوص، رئیس بخش مدیریت پزشکی کمیسیون بهداشت چین به خبرنگاران گفت که سایر تلفات، ترکیبی از بیماری‌های قبلی و کرونا بوده است.
ابتلا به ویروس کرونا پس از آن در چین به شکل گسترده‌ای افزایش یافت که دولت این کشور در ابتدای ماه دسامبر گذشته از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود در خصوص محدودیت‌های کرونایی دست کشید.
نهاد و مقام‌های مسئول در چین در روزهای گذشته، آمار تلفات روزانه مرتبط با کرونا را تنها پنج نفر اعلام کردند؛ ادعایی که به طور آشکار با صف‌های طولانی مربوط به خاکسپاری جان‌باختگان و همچنین اجسادی که از بیمارستان‌ها به گورستان‌ها منتقل می‌شدند، در تضاد بوده است.‌ سازمان جهانی بهداشت نیز روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که آمارهای منتشر شده از سوی چین، تفاوت زیادی با واقعیت دارد.
چین ادعا می‌کرد که از ابتلای همه‌گیری کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تنها ۵ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در این کشور جان باخته‌اند؛ این رقم ادعایی از سوی دولت چین، یکی از کمترین آمار تلفات کرونا در میان کشورهای جهان به شمار می‌رفت؛ آماری که البته از سوی ناظران بین‌المللی و کارشناسان، همواره مورد تردید قرار گرفته بود.

بی‌خیالی مقامات ایران!
با گسترش موج جدید کرونا در چین، اغلب اعضای اتحادیه اروپا با آزمایش تشخیص اجباری برای مسافران از مبدا این کشور موافقند. یک مقام ارشد وزارت بهداشت ایران گفته قرار نیست برای مسافران ورودی به ایران محدودیتی اعمال شود.
کمتر از یک ماه پیش چین خاتمه سیاست‌های مورد مناقشه و سخت‌گیرانه موسوم به "کووید صفر" را که از جمله شاملقرنطینه‌های گستردهو آزمایش اجباری در سطح وسیع می‌شد کنار گذاشت. دولت چین هفتم دسامبر پس از افزایش نارضایتی از سیاست‌های سخت‌گیرانه کرونایی و تظاهرات علیه محدودیت‌های شدید، از سیاست کووید صفر عقب‌نشینی کرد و وعده داد با تغییر دستورالعمل‌های بهداشتی زندگی شهروندان به مرور به روال عادی بازگردد.

جشن پیروزی با وجود موج جدید ابتلا؟
به گزارش رویترز رسانه‌های چین از شهروندان این کشور خواسته‌ بودند (چهارشنبه، چهارم ژانویه/ ۱۴ دی) برای جشن "پیروزی نهایی" بر پاندمی کرونا، عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ در پکن گرد آیند! بنابر این گزارش این دعوت در حالی است که آمار مبتلایان جدید در چین با شدت رو به افزایش است و موج جدید پاندمی در آنجا بسیاری از کشورهای جهان را نگران کرده است. منابع خبری دوم دی ماه به نقل از موسسه پژوهشی بریتانیایی Airfinity موارد ابتلای جدید به کرونا در چین را روزی بیش از یک میلیون نفر اعلام کردند.
این موسسه برآورد کرده شمار قربانیان در میان مبتلایان به بیماری کووید در چین روزانه بیش از پنج هزار نفر باشد. این برآورد با آمار رسمی منتشر شده در چین تفاوت فاحشی دارد اما شواهدی بر احتمال درستی آن دلالت می‌کند.
خبرهای نگران‌کننده از چین باعث شد که برخی سیاستمداران آلمان، از جمله یورگن هارد، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب‌های دموکرات و سوسیال مسیحی در پارلمان فدرال به تازگی خواستار توقف کامل تمام پروازها بین این کشور و چین شوند.
دولت چین ابتدای سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در استان هوبئی این کشور را تائید کرد. چین همان زمان و پس از آن متهم شده که درباره شیوع پاندمی کرونا پنهانکاری کرده و اطلاعات درست و دقیقی درباره این مسئله در اختیار جهانیان نگذاشته است. نماینده محافظه‌کار پارلمان آلمان هشدار داده که نباید اشتباه سه سال پیش در مورد چین را تکرار کرد و لازم است هر چه سریع‌تر اقدام‌های پیشگیرانه، از جمله توقف پروازها در دستور کار قرار گیرد.
شرط ارائه تست منفی در برخی کشورها
فرانسه از آغاز سال نو میلادی ارائه تست منفی ابتلا به کرونا از مسافران از مبدا چین را اجباری کرد و از تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تدبیرهای مشابهی در دستور کار قرار دهند. تا کنون ایتالیا و اسپانیا هم ارائه تست منفی ابتلا به کرونا را برای مسافران از مبدا چین اجباری کرده‌اند و نمایندگان وزیران بهداشت کشورهای عضو اتحادیه مشغول رایزنی در این زمینه هستند.مذاکرات مقام‌های نهادهای ملی بهداشتی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، سوم ژانویه در بروکسل آغاز شد و قرار است امروز ادامه داشته باشد.
هنوز نتیجه نهایی این رایزنی‌ها مشخص نشده اما به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از کمیسیون اروپا اکثر کشورهای عضو اتحادیه با اجباری شدن ارائه تست منفی توسط مسافرانی که از چین وارد این اتحادیه می‌شوند موافق هستند.

توافق بر سر اتخاذ "رویکرد هماهنگ"
گفته می‌شود شرکت کنندگان در مذاکرات بروکسل به طور اصولی با اتخاذ یک "رویکرد هماهنگ" در واکنش به بحران موج جدید پاندمی در چین موافقت کرده‌اند.
استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری نوشت هیئت‌های کارشناسی نهادهای ملی بهداشت اتحادیه به توافق در مورد اقدام‌هایی مانند آزمایش کرونا قبل از حرکت از مبدا چین به هم نزدیک‌تر شده‌اند. تا کنون ارائه تست منفی برای مسافران پروازها از شهرهای مختلف چین در برخی دیگر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا و اسرائیل اجباری شده است. با این حال ظاهرا جمهوری اسلامی که خود را آماده موج هشتم کرونا می‌کند با وجود شناسایی مواردی از ابتلا به زیرسویه‌های جدید کرونا در ایران برنامه‌ای برای اعمال محدودیت برای مسافران از مبدا چین در دستور کار ندارد!

عدم اعمال محدودیت در ایران برای مسافر از چین!!
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید: «قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود.»
به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی، ۱۳ دی در نشست کارگروه مدیریت درمان سویه جدید کرونا گفته است: «اولویت اول ما برای مراقبت‌های مرزی، نظارت بیشتر بر مرزهای هوایی است و دستوراتی را برای تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مسافران پروازهای ورودی به کشور، به‌ویژه مسافران هوایی کشورهایی که آمار شیوع کرونا در آنها بالا رفته است و پرواز مستقیم به ایران دارند، صادر کرده‌ایم.»
گرچه چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان در حال حاضر یکی از کشورها با آمار بالای شیوع کرونا است مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی دست‌کم تا کنون قصد ندارند برای مسافران ورودی از این کشور محدودیت خاصی قائل شوند.
آمار واکسیناسیون در ایران، به خصوص شمار کسانی که دوز یادآور (بوستر) واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به نسبت اغلب کشورهای اروپایی خیلی بالا نیست.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معتقد است از آنجا که تمام سویه‌های کرونا که در کشورهای مختلف در گردش بودند وارد ایران هم شده‌اند برای اعمال محدودیت خاص برای مسافران دلیل علمی وجود ندارد. با این حال کشورهای اروپایی نگرانند که شیوع گسترده یک موج جدید ابتلا، حتی اگر مبتلایان بدحال کمتری هم داشته باشند، می‌تواند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را با چالش‌های جدی روبرو کند.

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۲۱:۱۰
دولت شیاد چین در همه این مدت کتمان حقایق می کرد دولت ایران هم بر روی آن ماله کشی می کرد. (415959)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها