به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۸۱۳۵۶

آذر ماه برای خودروسازان چگونه گذشت؟

آذر ماه برای خودروسازان چگونه گذشت؟
گروه اقتصادی:خودروسازان و شرکت‌های فعال در زمینه ساخت قطعات بورس تهران در آذر ماه امسال فروشی بیشتر از متوسط فروش ماهانه سال جاری و سال قبل داشته‌اند. با وجود افزایش ۸۵ درصدی فروش قطعه‌سازان این صنعت به نسبت فروش ماه مشابه در سال قبل؛ خودروسازان این صنعت عملکرد بهتری داشتند و فروش آذر ماه امسال خود را ۲۷۹ درصد بالاتر از آذر سال قبل به ثبت رساندند.
 
به گزارش اقتصاد نیوز، شرکت‌های فعال در صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران روزهای خوشی را پشت سر گذاشتند. روزهای خوش خودروسازان پس از مدت‌ها زیان‌دهی و فروش در قیمت‌های نامناسب به ثمر رسید. خودروسازان رشد درآمدزایی و سودآوری خود را در چند ماه گذشته مدیون بورس کالا هستند. با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت فروش محصولات خودروسازان نسبت به قبل افزایش داشت اما عایدی که نصیب دلالان می‌شد؛ این بار وارد شرکت‌های خودروساز شد. با این همه، هنوز بعضی از مسئولین با روند عرضه در بورس کالا مخالف‌اند.
در آذر ماه امسال با توجه به تأثیر بورس کالا بر فروش خودروسازان؛ شرکت‌های خودروساز صنعت خودرو و قطعات بورس تهران از قطعه‌سازان عملکرد بهتری داشتند. رشد بیشتر فروش خودروسازان به نسبت قطعه‌سازان دور از ذهن نبود. این رشد بیشتر، نشان دهنده بهتر بودن شرایط بنیادی خودروسازان نیست و تنها نشأت گرفته از روند فروش نامناسب سال قبل آن‌ها است.

در میان ۸ شرکت خودروساز فعال بورس تهران بیشترین افزایش فروش به نسبت ماه مشابه سال قبل مربوط به ایران خودرو دیزل (خاور) با ۴۲۰ درصد است. پس از خاور نیز دو شرکت بهمن‌دیزل (خدیزل) و ایران‌خودرو (خودرو) با ۳۶۵ درصد افزایش به نسبت فروش آذر ماه سال قبل بیشترین افزایش فروش را داشتند. خودروسازان بورس تهران در آذر ماه امسال ۱۲۳ درصد بیشتر از متوسط فروش ماهانه خود در سال قبل فروش داشتند که در این میان خاور، خدیزل و خکاوه صدرنشین بودند. این ۷ شرکت در آذر ماه امسال ۹۶ درصد بیشتر از متوسط فروش ماهانه سال جاری خود فروش داشتند که سه نماد خودرو، خدیزل و خاور در این میان صدرنشین شدند.

فروش قطعه‌سازان این صنعت در آذر ماه امسال ۳ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان بوده که به نسبت ۴۴ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان فروش خودروسازان این صنعت، تنها ۷.۲ درصد از درآمد صنعت خودرو را به خود اختصاص می دهند.
قطعه‌سازان بورس تهران در آذر ماه امسال توانستند ۸۵ درصد بیشتر از آذر سال قبل فروش داشته باشند. در میان ۲۰ نماد فعال قطعه ساز صنعت خودرو، نمادهای خفناور، خنصیر و خوساز بیشترین افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را داشته‌اند. قطعه‌سازان بورس تهرنا ،به نسبت متوسط فروش ماهانه خود در سال جاری ۴۸ درصد افزایش فروش داشتند که در این میان نیز نمادهای خپویش، خریخت و خلنت بیشترین افزایش را به نسبت متوسط ماهانه سال جاری داشتند. فروش آذر ماه قطعه‌سازان به نسبت متوسط فروش ماهانه سال قبل خودشان ۱۱۲ درصد افزایش داشته و نمادهای خوساز، خمحور و خموتور بیشترین افزایش فروش را در این میان داشته‌اند.
برچسب ها: خودروسازان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها