به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۸۱۳۹۴

نداشتن خواب کافی و خطر چاقی کودکان

نداشتن خواب کافی و خطر چاقی کودکان
گروه علمی: وقتی کودکان به اندازه کافی نمی خوابند، والدین نیز خواب کافی ندارند. در این میان نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، به نظر می رسد ارتباطی قوی بین مصرف غذاهای ناسالم با خواب ضعیف وجود دارد که بر اشتهای کودک به روشی نه چندان سالم تأثیر می گذارد.به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان دانشگاه اوتاگو در نیوزلند دریافتند: کودکان کم خواب ۹۶ کالری بیشتر از غذاهای ناسالم و دریافت می کنند. در این بررسی ها مشخص شد بچه‌ هایی که خواب کمتری دارند تغییرات بزرگ ‌تری نسبت به آنچه در وعده‌های غذایی می‌ خورند و میزان غذاهای ناسالمی که مصرف می ‌کنند، داشته ‌اند.

مدتهاست که مشخص شده است، کمبود خواب با چاقی در کودکان مرتبط است که احتمالاً ناشی از رژیم غذایی آن هاست. با این حال، مشخص نبود که آیا مقدار زمانی که صرف ورزش یا استراحت می کنیم، بر میزان کالری دریافتی ما تأثیر دارد یا خیر.از آنجایی که تعداد ساعات محدودی در روز وجود دارد، کم خوابی به طور اجتناب ناپذیری منجر به افزایش زمان بی تحرکی یا فعالیت بدنی می شود، اما مطالعات قبلی تمایلی به توضیح تغییرات همزمان در این رفتارهای روزانه ندارند.

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۱۰۵ کودک ۸ تا ۱۲ ساله را که در کارآزمایی بالینی روزانه، استراحت، غذا خوردن و نظارت بر فعالیت  شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. بیش از سه پنجم (۶۱ درصد) از شرکت کنندگان وزن سالم داشتند در حالی که بقیه آنها دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.

در طول این مطالعه بچه ها یک ساعت زودتر از حد معمول برای یک هفته و یک ساعت دیرتر از حد معمول برای یک هفته دیگر به رختخواب رفتند. البته باید به این نکته اشاره کرد که آنها یک هفته در میان در ساعت معمول خود به رختخواب می رفتند. در تمام طول شبانه‌ روز یک دستبند به مچ آن ها بسته شد که مدت زمان خواب، نشستن، انجام ورزش ‌های سبک و تحرک متوسط تا شدید را ردیابی می ‌کرد.

از شرکت کنندگان خواسته شد که دو بار طی هفته ای که در آن کمتر خوابیده بودند، گزارش دهند که در ۲۴ ساعت گذشته چه خورده و چه نوشیده اند. از آنها همچنین در مورد میزان انرژی و مواد غذایی فوق فرآوری شده و همچنین دریافت غذاهای اصلی سالم و تنقلات ناسالم پرسیده شد.پروفسور راشل تیلور، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه اوتاگو، در این رابطه می گوید: یافته ها نشان می دهد که  کم خوابی به طور واضحی با مصرف غذاهای ناسالم مرتبط بوده و این موضوع به خوبی توضیح می دهد که چرا نداشتن خواب کافی خطر اضافه وزن و چاقی را در دوران کودکی افزایش می دهد.شرح کامل این یافته ها روز گذشته در کنگره بین المللی چاقی در ملبورن استرالیا ارائه شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها