به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۸۱۴۳۸

ارتباط آلودگی هوا و تپش قلب

ارتباط آلودگی هوا و تپش قلب
گروه علمی: پژوهشی جدید رابطه قوی آلودگی هوا با تپش قلب مرگبار را آشکار ساخت.طبق نتایج حاصل شده از پژوهش انجمن قلب و عروق اروپا یا ESC احتمال ابتلا به تپش قلب‌های خطرناک با آلودگی هوا بسیار بالاست. این تحقیق روی بیمارانی صورت گرفت که دستگاه دفیبریلاتور قلبی یا ICD در بدنشان تعبیه شده بود. دستگاه دفیبریلاتور قلبی امکان بررسی تپش و ضربان نامنظم قلب را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا راهکار‌های درمانی لازم را برای حل این مشکل خطرناک ارائه دهند. آلسیا زانی یکی از محققان این پروژه علمی گفت:تحقیقات ما حاکی از آن است، اشخاص در معرض خطر تپش قلب مثل افرادی که ICD در بدن دارند باید میزان آلودگی را هر روز بررسی کنند.

زمانیکه غلظت آلاینده به ترتیب بیشتر از ۳۵ میلی گرم بر متر مکعب و ۵۰ میلی گرم بر متر مکعب باشد حتی الامکان باید در منزل بمانید و از ماسک n۹۵ در بیرون خانه به خصوص در نواحی پرترافیک استفاده کنید، ضمن اینکه نصب دستگاه تصفیه هوا در منزل فراموش نشود.

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا تقریبا ۴.۲ میلیون نفر را سالانه به کام مرگ می‌کشاند و از هر پنج مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی حدودا یک مورد به خاطر آلودگی هواست که چهارمین دلیل مرگ و میر بعد فشار خون بالا، مصرف سیگار و برنامه غذایی نامناسب محسوب می‌شود.

طبق مشاهدات پژوهشگران ویزیت بیماران دارای دفیبریلاتور قلبی در بخش اورژانس به خاطر آریتمی، در روز‌های آلوده افزایش می‌یابد؛ بنابراین آن‌ها تصمیم به مقایسه غلظت آلاینده‌های هوا در روز‌های مراجعه بیماران آریتمی با میزان آلودگی روز‌های بدون مراجعه بیماران گرفتند. پژوهش مذکور روی ۱۴۶ بیمار دارای دفیبریلاتور انجام شد که ۹۳ نفر به خاطر نارسایی قلبی بعد حمله قلبی، دفیبریلاتور دریافت کرده بودند. این آزمایش در حالی انجام شد که ۵۳ بیمار به صورت ژنیتیکی دچار بیماری قلبی بودند.

از طرفی نصف بیشتر بیماران هیچگاه تپش قلب را تجربه نکرده بودند و ۶۷ بیمار قبلا مبتلا به تپش قلب بودند. اطلاعات موجود مرتبط به تپش قلب توسط دفیبریلاتور‌های قلبی جمع آوری شدند و محققان، درمان ارائه شده با دستگاه را ثبت کردند. درمان ثانویه شوکی الکتریکی جهت تنظیم دوباره ضربان قلب در فیبریلاسیون شکمی بود.

تاثیر آلودگی هوا بر تپش قلب
محققان رابطه میان غلظت آلاینده‌ها و بروز نامنظمی ضربان قلب را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ذرات معلق شاید باعث التهاب حاد عضله قلب شوند که محرکی برای تپش قلب است. این ذرات خطرناک، چون از نیروگاه ها، صنایع و ماشین‌ها منتشر می‌شوند غیر از اقدامات حفاظتی، به برنامه‌های زیست محیطی جهت حفظ سلامتی احتیاج است.

راه حل مشکل آلودگی هوا
اطلاعات مذکور تایید کننده این موضوع هستند که آلودگی محیط زیست نه فقط وضعیتی اضطراری آب و هوایی بلکه بحران بهداشتی عمومی است. بنابر نتایج این تحقیق حیات مبتلایان به بیماری‌های قلبی نه فقط تحت تاثیر درمان‌های دارویی بلکه از هوای قابل تنفس آن‌ها تاثیر می‌پذیرد. خلاصه کلام اینکه بر اساس اطلاعات مجله انگلیسی زبان دپرینت، محافظت از محیط زیست و نیروی انسانی تنها با اتحاد اعضای کنگره‌های علمی و چهره‌های سیاسی محقق خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها