به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۳۸۱۴۵۸
طالبان خانه عضو ارشد جبهه مقاومت ملی در پنجشیر را به آتش کشید!

طالبان یک نماینده زن مجلس سابق را کُشت! 

گروه بین‌الملل: نزدیکان مرسل نبی زاده، عضو پیشین مجلس نمایندگان به رسانه‌ها تائید کرده‌اند که او شب گذشته با یکی از نزدیکانش در ناحیه ۱۲ در منطقه احمدشاه مینه در شهر کابل از سوی افراد مسلح به قتل رسیده است.
طالبان یک نماینده زن مجلس سابق را کُشت! 
منابع دولت تروریستی طالبان در کابل هم با تائید این خبر گفته است که در این زمینه تحقیق را آغاز کرده‌ است! مرسل‌ نبی‌زاده، نماینده مردم کابل در دوره ۱۷ مجلس نمایندگان افغانستان بود که پس از اشغال این کشور توسط طالبان در کابل زندگی می‌کرد. در طی هفته‌های اخیر براساس گزارش‌ها سطح جرایم جنایی و حملات در کابل افزایش یافته است. مقامات دولت پیشین می‌گویند که نگران امنیت جان خود و خانواده‌هایشان‌ هستند. چند روز پیش هم دهها کارمند سابق وزارت خارجه در کابل در یک انفجار قتل عام شدند. برخی از منابع افغان، این ترورها را کار خود طالبان برای پاکسازی مقامات سابق می‌دانند.
هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا از آلمان می‌گوید از کشته شدن بی‌رحمانه مرسل نبی‌زاده، نماینده کابل در پارلمان پیشین افغانستان «غمگین و خشمگینم». نویمان در توییتی که عکسی از مرسل نبی‌زاده را نشر کرده، نوشته است «من غمگین و خشمگینم و می‌خواهم دنیا بداند! او در تاریکی کشته شد، اما طالبان نظام آپارتاید جنسیتی خود را در روشنایی کامل روز می‌سازد.»

طالبان خانه عضو ارشد جبهه مقاومت ملی در پنجشیر را به آتش کشید!

پس از آنکه معنوی از تلاش برای سپردن پرونده جنایات جنگی طالبان به دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داد، طالبان به او هشدار دادند که خانه‌اش را به آتش می‌کشند!
طالبان صبح روز جمعه ۲۳ دی، خانه فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) در دولت پیشین افغانستان و عضو ارشد جبهه مقاومت ملی، را در روستای پیاوشت شهرستان رخه استان پنجشیر، به آتش کشیدند. یکی از ساکنان شهرستان رخه گفت خانه فضل احمد معنوی، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به قرارگاه نظامی طالبان تبدیل شد و تمامی وسایل و لوازم شخصی او در این خانه به غارت رفتند. به گفته این منبع آگاه، پس از سقوط کابل به دست طالبان، خانواده فضل احمد معنوی، وسایل خانه او در کابل را به پنجشیر منتقل کردند، اما طالبان همه وسایل او را غارت کردند. فضل احمد معنوی در دولت‌های پیشین افغانستان، در مسندهای مختلفی کار کرد. او در دولت حامد کرزی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات بود و در دولت اشرف غنی مسند وزارت عدلیه را برعهده داشت. فضل احمد معنوی در اوایل آذر خبر داد مجموعه اسنادی که جنایات طالبان را به اثبات می‌رسانند، به دادگاه کیفری بین‌اللملی تحویل داده است تا طالبان پاسخگو باشد.
یک منبع آگاه نزدیک به فضل احمد معنوی، گفت پس از آنکه معنوی از تلاش برای سپردن پرونده جنایات جنگی طالبان به دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داد، طالبان به او هشدار داده بودند که خانه‌اش را به آتش می‌کشند. به گفته این منبع آگاه، در اوایل سلطه طالبان بر پنجشیر، فرماندهان این گروه به معنوی پیام داده بودند که اگر می‌خواهد خانه‌اش را تحویل بگیرد، باید از همکاری با جبهه مقاومت ملی و حمایت از جنگ علیه طالبان دست بکشد. این منبع آگاه افزود که خودداری معنوی از دست کشیدن از همکاری با جبهه مقاومت ملی، باعث شد تا حدود ۱۰۰ نفر از فرماندهان و نظامیان طالبان، خانه او را به قرارگاه نظامی خود تبدیل کنند. خانه فضل احمد معنوی، بر بلندی یک تپه ساخته شده و چهار طبقه دارد. از آخرین طبقه این خانه، به‌عنوان کتابخانه استفاده می‌شده است.
فضل احمد معنوی در توییتی در مورد به آتش کشیده شدن خانه‌اش، نوشت: «دشمنان انسانیت کتابخانه ما را در قریه آبایی ما آتش زدند. در این کتابخانه، با ارزش‌ترین کتاب‌های دینی، تاریخی، عرفانی و ادبی بودند که بعضی از آن‌ها چندقرن قدمت داشتند.» آتش‌سوزی از طبقه آخر که کتابخانه فضل احمد معنوی در آنجا بود، آغاز شد و طبقه‌های سوم و دوم نیز در آتش سوختند. طالبان در اوایل سلطه بر پنجشیر، ادعا کردند که ده‌ها قبضه اسلحه از خانه فضل احمد معنوی به دست آوردند. با سقوط مرکز پنجشیر به دست طالبان در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱، معنوی ابتدا با نظامیان جبهه مقاومت ملی به مناطق کوهستانی پناه برد، اما مدتی بعد از افغانستان خارج شد و فعلا در یکی از کشورهای اروپایی زندگی می‌کند. معنوی، در مورد اقدام طالبان در به آتش کشیدن خانه‌اش، گفت: «دشمنی با علم و تمدن سرشت این دشمن نامرد است.» وزیر عدلیه دولت پیشین افغانستان تصریح کرد که ارزش‌های مادی و معنوی افغانستان درحال سوختن است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها