به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۸۱۵۴۵

 آسیا می‌تواند اوکراین فردا باشد

 آسیا می‌تواند اوکراین فردا باشد
گروه بین الملل:وب‌سایت بخش انگلیسی رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی که ترجمه بخشی از آن در زیر آمده از اتحاد کشورهای غربی و ژاپن برای مقابله تهدیدهای چین و روسیه روایت کرده است.
به گزارش یورو نیوز،در این گزارش آمده است که ایالات متحده آمریکا و ژاپن به تازگی از طرح‌هایی در جهت تحکیم اتحاد نظامی میان دو کشور برای تقویت تلاش‌ها به منظور مقابله با تهدید‌های کره شمالی و چین رونمایی کرده‌اند.
نویسنده گزارش که در عنوان مطلب خود روسیه را نیز تهدیدی برای متحدان غربی و ژاپن معرفی کرده از چین و کره شمالی به عنوان بزرگترین چالش‌های امنیتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای واشنگتن و توکیو یاد می‌کند.در این مطلب همچنین به سفر اخیر فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به پاریس و ملاقات این مقام ژاپنی با امانوئل ماکرون اشاره شده و آمده است که پاریس و توکیو نسبت به آنچه ژاپن آنرا همکاری‌های امنیتی «آزاد و باز» در حوزه هند واقیانوس آرام نامیده، متعهد شده‌اند.
رادیو بین‌المللی فرانسه سپس در این گزارش یادآور می‌شود که نخست وزیر ژاپن پس از فرانسه راهی قاره آمریکا شده تا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیدار و گفتگو کند.هیئتی متشکل از وزرای دفاع و امور خارجه ژاپن  کیشیدا را در سفر به آمریکا، متحد سنتی این کشور همراهی می‌کنند.این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دولت ژاپن اواسط دسامبر گذشته استراتژی امنیتی جدید خود را در قالب سندی ۳۶ صفحه‌ای منتشر کرده بود.کارشناسان امنیتی ژاپن در این سند به ویژه نسبت به افزایش هزینه‌های نظامی و دفاعی چین ژاپن ابراز نگرانی کرده بودند.
این سند همچنین هشدار می‌دهد که پکن در حال «تقویت روابط استراتژیک خود با روسیه و تلاش برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی» است.
سند یاد شده آنگونه که نویسنده گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه مدعی است از استراتژی دفاع ملی ژاپن در سال ۲۰۲۲ پیروی می‌کند که توسط وزارت دفاع ایالات متحده در ماه اکتبر ترسیم شده بود.
تمرکز اولیه این راهبرد که واشنگتن مبتکر آن بوده «بر نیاز به حفظ و تقویت بازدارندگی آمریکا علیه چین» بنا نهاده شده بود.از سوی دیگر، وزارت دفاع فرانسه سال ۲۰۱۹ میلادی استراتژی دفاعی خود مبتنی بر نگرانی‌ها نسبت «رقابت راهبردی فزاینده میان چین و آمریکا» را ترسیم و بر همکاری پاریس با اعضای گروه موسوم به «گفت‌و‌گوی چهارجانبه امنیتی»، اتحادی غیررسمی میان آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا تاکید کرده بود.
گروه کشورهای عضو «گفت‌و‌گوی چهارجانبه امنیتی» در واقع پیش‌تر به منظور مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه دست به تشکیل این ائتلاف زده بودند.
گزارشی که وزارت امور خارجه فرانسه در ماه فوریه ۲۰۲۲ منتشر کرد، نشان داد که این کشور در حال حاضر حدود ۱۶۶۰ سرباز در «کالدونیای نو» و ۱۱۸۰ سرباز در «پُلی‌نزی فرانسه»، یکی از قلمروهای فرادریایی فرانسه در بخش جنوبی اقیانوس آرام دارد که توسط ۷ کشتی و ۲۲ هواپیما و بالگرد پشتیبانی می شوند.
در حالی که روابط فرانسه و ژاپن در حال توسعه است، توکیو و واشنگتن در حال حاضر روابطی بسیار نزدیک دارند تا آنجا که برخی تحلیل‌گران از آن به عنوان یک «اتحاد رو به رشد علیه چین» نام می‌برند.لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اوایل همین هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی بر نگرانی مشترک ژاپن و آمریکا نسبت به «اقدامات بی ثبات کننده چین» تاکید کرد و افزود که واشنگتن متعهد شده است که «با طیف کاملی از ظرفیت‌ها از جمله توان هسته‌ای» از ژاپن دفاع کند.
این در حالیست که در آنسوی تعهد فزاینده متحدان غربی و ژاپن به تشدید همکاری‌های استراتژیک، نزدیکی و همسویی دو متحد دیگر به نام‌های چین و روسیه برجسته می‌شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رهبر چین در جریان بازی‌های المپیک زمستانی که ماه فوریه تنها دو هفته پیش از حمله نظامی به اوکراین به میزبانی پکن برگزار شد نسبت به تقویت «بی حد و حصر دوستی» میان دو کشور متعهد شدند.در همین راستا، چین به رغم بی ثباتی جهانی ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هرگز از مسکو انتقاد نکرده است.
پوتین پایان سال گذشته میلادی در گفتگویی با رهبر چین از طریق ویدئو کنفرانس بر تقویت همکاری میان نیروهای مسلح دو کشور تاکید کرد و شی را «دوست عزیز» خود خواند.
نویسنده این گزارش در انتها چنین نتیجه‌گیری می‌کند: به نظر می رسد در حال حاضر دو بلوک قدرت (از یک سو آمریکا و شرکا و از سوی دیگر چین و روسیه) با توجه به اینکه هر یک بر دیدگاه خود از نظم نوین جهانی پافشاری می‌کنند در حال دور شدن از هم هستند.آمریکا و متحدانش آنگونه که در این نتیجه‌گیری آمده در تلاش برای تقویت نظم بین المللی مبتنی بر قواعدی هستند که به طور ضمنی توسط واشنگتن ترسیم و هدایت می شود، در حالی که چین و روسیه «دنیای چند قطبی» را ترجیح می دهند که در آن کشورها در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن  در پایان سفر خود به کشورهای عضور گروه ۷ و پس از دیدارش با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش هشدار داد که «آسیا می‌تواند اوکراین فردا باشد».
وی گفت به رهبران کشورهای گروه ۷، متشکل از آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و خود ژاپن، نگرانی خود را نسبت به «بحران امنیتی شدید در شرق آسیا» منتقل کرده است.
فومیو کیشیدا در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدارش با جو بایدن گفت: «درسی که از اوکراین باید گرفت این است که امنیت اروپا و منطقه هند و اقیانوس آرام جدایی‌پذیر نیستند».
او افزود:«وضعیت در اطراف ژاپن به طور فزاینده‌ای جدی است، از تلاش برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی با توسل به قوه قهریه گرفته تا فعالیت‌های هسته‌ای و شلیک موشک توسط کره شمالی.»
اشاره نخست‌وزیر ژاپن از اظهارات بالا به تلاش چین برای تسری تسلط بر گستره دریایی مورد مناقشه است که باعث اصطکاک با منافع ژاپن، فیلیپین و ویتنام می‌شود. تایوان نیز در این گستره دریایی دستخوش تنش و تحت فشار است، جزیره‌ای خودگردان که پکن می‌گوید جزو قلمرو چین است.
رهبران گروه هفت ماه مه جاری در نشست سالانه خود در شهر هیروشیمای ژاپن گرد هم خواهند آمد، شهری که آمریکا آن را برای اولین بار در تاریخ بشر در ۶ اوت سال ‍۱۹۴۵ میلادی بمباران اتمی کرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها