به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۸۱۵۴۶

ارسال پیشرفته‌ترین تانک بریتانیا به اوکراین

ارسال  پیشرفته‌ترین تانک بریتانیا به اوکراین
گروه بین الملل: دولت بریتانیا تصمیم گرفته تعدادی از پیشرفته‌ترین تانک‌های تهاجمی خود موسوم به "چلنجر ۲" را به اوکراین بفرستند. همزمان با انتشار این خبر روسیه پس از مدت‌ها بار دیگر شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را هدف قرار داد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بارها با اشاره به تشدید حمله‌های روسیه از کشورهای غربی خواسته تسلیحات سنگین و پیشرفته‌ای در اختیار اوکراین قرار دهند.
دولت بریتانیا اعلام کرد ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور  در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی خبر داد که دولتش آماده ارسال تعدادی از تانک‌های "چلنجر ۲" به اوکراین می‌شود.
چلنجر۲ پیشرفته‌ترین تانک تهاجمی ارتش بریتانیا و مجهز به یک توپ ۱۲۰ میلی‌متر دوربرد است که می‌تواند در افزایش توان دفاعی نیروهای اوکراینی در مقابله با حمله‌های روزافزون روسیه بسیار موثر باشد.اوکراین تا کنون به طور عمده تانک‌های ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق، که در اختیار ارتش کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا قرار دارند را دریافت کرده است.
ولودیمیر زلنسکی در یک پیام توئیتری می‌گوید، در گفت‌وگو با سوناک از تصمیم‌گیری دولت او قدردانی کرده زیرا این تصمیم نه تنها به تقویت نیروهای اوکراینی منجر می‌شود بلکه پیام مهمی نیز به سایر شریکان ارسال می‌کند.اوکراین بارها درخواست دریافت تانک‌های تهاجمی لئوپارد ساخت آلمان را مطرح کرده است. با تعلل آلمان، لهستان اعلام آمادگی کرده تعدادی از این نوع تانک‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.
همچنین ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت: قصد دارد در دیدار از برلین مسئله تحویل تانک‌های لئوپارد به اوکراین را هم مطرح کند.
او افزود: درباره این مسئله با نمایندگان احزاب مختلف گفت‌وگو خواهد کرد اما مطمئن نیست که بتواند اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را برای ارسال تانک‌های تهاجمی به اوکراین قانع کند.
نخست‌وزیر لهستان می‌گوید همچنین مطمئن نیست که برلین در روزهای آینده درباره تحویل تانک تهاجمی به اوکراین تصمیم بگیرد.
آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان  در دیدار با زلنسکی گفته بود کشورش در هماهنگی با متحدان غربی تصمیم گرفته تعدادی تانک لئوپارد به اوکراین تحویل دهد.
نظامیان روسی که تجاوز به خاک اوکراین را ۲۴ فوریه سال گذشته آغاز کردند از چند ماه پیش و ظاهرا به تلافی پیشروی نیروهای اوکراینی در مناطق اشغالی حمله‌های موشکی و پهپادی به شهرهای بزرگ، زیرساخت‌های غیرنظامی و تاسیسات تولید انرژی این کشور را افزایش دادند.این حمله که در هفته‌های اخیر به دلیل درگیری‌های شدید در استان دونتسک کاهش یافته بود، پس از وقفه‌ای دو هفته‌ای در سال جدید میلادی دوباره از سر گرفته شده است.
به گفته یکی از مشاوران زلنسکی، نیروهای روسی روز شنبه شهر کی‌یف و برخی دیگر از مناطق مانند خارکیف و زاپروژیا را موشک‌باران کردند.
ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف می‌گوید، در حمله موشکی به این شهر در چند منطقه انفجارهایی رخ داده اما تا کنون از کشته یا مجروح شدن غیرنظامیان گزارشی دریافت نشده است.
وزارت دفاع بریتانیا در ارزیابی روزانه خود از تحولات اوکراین می‌گوید، به نظر می‌رسد روسیه ۱۰ کشتی ناوگان دریایی خود در دریای سیاه را از بندر نووراسییسک دور کرده است.
این گزارش که بر اساس اطلاعات دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ارتش تنظیم می‌شود احتمال می‌دهد که با توجه به نوع و تعداد کشتی‌ها، روسیه به خطری واکنش نشان داده که این شناورها را تهدید می‌کنند.کارشناسان نظامی بریتانیا می‌گوید، این اتفاق ۱۱ ژانویه رخ داده و ارتباط آن با تدارک یک حمله احتمالی نیروهای روسیه بسیار نامحتمل است.
بندر نووراسییسک در منطقه کراسنودار در جنوب روسیه واقع شده و از مهم‌ترین بندرهای این کشور در دریای سیاه به شمار می‌رود.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها