به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۸۱۵۶۰
رشد 12 برابری قیمت چراغ نفتی

بازارخریدو فروش وسایل گرمایشی قدیمی داغ شد

بازارخریدو فروش وسایل گرمایشی قدیمی داغ شد
گروه اقتصادی: با کاهش کم‌سابقه دما که منجر به افزایش شدید مصرف گاز در کشور و در نهایت افت فشار و قطعی گاز در برخی شهرها شد، بسیاری از مردم به فکر استفاده از وسایل گرمایشی قدیمی خود افتادند. برخی دیگر هم که درگیر قطعی گاز نبودند، به فروش وسایل گرمایشی قدیمی خود مانند چراغ نفتی با قیمت‌های نجومی روی آوردند.

به گزارش تجارت نیوز،مصرف‌کنندگانی هم که توان خرید وسایل گرمایشی جدید مانند بخاری، شوفاژ و … را نسبت به خرید این وسایل استقبال نشان دادند.تا چندی پیش دامنه کسری گاز فقط گریبان صنایع را گرفته بود، اما وضعیت کمبود گاز  به حدی جدی شد که منجر به تعطیلی ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در کشور شد.البته در این بین توصیه جواد اوجی، وزیر نفت، به مردم برای کنترل مصرف گاز بسیار قابل توجه بود. او خطاب به مردم گفت: «لباس بیشتر بپوشید».

اوجی عنوان کرد: دمای خانه من ۲۱ تا ۲۲ درجه است. به محض اینکه وارد خانه می‌شوم سریع لباس گرم و جوراب می‌پوشم و نمی‌گذارم اسرافی صورت بگیرد.او یکی از دلایل تشدید بحران کمبود گاز را به ترکمستان ارتباط داد و گفت: روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) سوآپ گاز ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شد. اما با تغییرهایی در خطوط انتقال گاز و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در جنوب تا این لحظه توانسته‌ایم استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنیم.

در حالی وزیر نفت از استمرار گازرسانی در کشور سخن می‌گوید که در این مدت تامین گاز برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندان با مشکل جدی روبه‌رو و گاز بسیاری از شهرهای این استان‌ها به صورت نقطه‌ای قطع شد.حال با تداوم قطعی و افت فشار گاز در برخی از شهرها بازار خرید و فروش چراغ‌های نفتی و بخاری‌های برقی و حتی کپسول گاز داغ شده است.

قیمت چراغ نفتی چند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمای بی‌سابقه در سراسر کشور منجر به داغ شدن قیمت وسایل گرمایشی قدیمی به ویژه چراغ‌ها نفتی قدیمی شده است.در حال حاضر یک چراغ نفتی والر نو با قیمت پنج میلیون و 500 هزار تومان در یک فروشگاه اینترنتی در حال فروش است. قیمت دست دوم همین چراغ نفتی در این سایت اینترنتی سه میلیون و 900 هزار تومان است.

کمبود و قطعی گاز بازار فروش بخارهای نفتی را نیز گرم و البته نجومی کرد. هم اکنون یک بخاری نفتی در حد نو در یک فروشگاه اینترینتی پنج میلیون تومان قیمت‌گذاری دارد.در همین سایت یک چراغ نفتی که به گفته صاحب او قدمت آن به 40 سال گذشته برمی‌گردد با قیمت پنج میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این بین بازار خرید و فروش کپسول گاز نیز رونق دارد. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها، به ویژه روستاییان برای گذر از سرمای سخت، ناچار به تهیه کپسول هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کپسول‌های گاز به بیش از 750 هزار تومان رسیده است. در حالی که قیمت کپسول‌های گاز تا پیش از سرما کمتر از 500 هزار تومان بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها