به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۳۸۱۷۳۱

حکم ۳ بار اعدام برای یکی از بازداشتی‌ها در ساری

گروه سیاسی: جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در نوشهر، در حالی به سه بار اعدام محکوم شده اما به گفته وکیل تسخیری‌اش، هیچ مدرک و دلیلی در ارتباط با اتهامات منتسب به او وجود ندارد.
حکم ۳ بار اعدام برای یکی از بازداشتی‌ها در ساری
قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب ساری در دادنامه صادره اتهامات جواد روحی را «براساس تصاویر موجود در پرونده مربوط به جواد روحی و مهدی محمدی‌فر در حلقه اول به عنوان لیدر در هدایت و رهبری معترضین نقش اصلی را دارند». «افساد فی‌الارض» و «محاربه»، «ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات»٬ «احتراق و تخریب اموال» و «تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور» اعلام کرده است.
مجید کاوه، وکیل انتخابی روحی که بعد از صدور حکم اعدام، موفق به ملاقات با موکل خود در زندان نوشهر شده است در صفحه توئیتر خود، صدور سه بار حکم اعدام برای موکلش را تایید کرده و نوشته است که «موكل ايرادات اساسى و حائز اهميتى نسبت به تحقيقات مقدماتى داشته كه يقيناً طى روزهاى آتى در فرجام خواهى به ديوان عالى كشور منعكس خواهد شد».
با این حال، بر اساس دادنامه صادره از سوی قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب ساری، اقرار جواد روحی علیه خود، مبنای صدور حکم قرار گرفته و دفاعیات او در دادگاه «بلاوجه و غیرموثر» عنوان شده است. وکیل تسخیری جواد روحی هم در دادگاه رسیدگی به اتهامات او گفته است که «بازبینی فیلم دوربین مدار بسته، صرفا حضور وی (در اعتراضات) را ثابت می کند و در خصوص اتهامات وارده مانند افساد فی‌الارض برای موکل دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام وجود ندارد». او تصریح کرده که «موکل در احراق و تخریب اموال مباشرت و مشارکت نداشته. هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر توجه اتهام اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر و فعالیت تبلیغی علیه نظام وجود ندارد و در خصوص اتهام ارتداد از طریق آتش زدن قرآن نیز صحیح نیست». وکیل تسخیری این معترض محکوم به اعدام، در دادگاه گفته است که موکلش «به علت مشکلات عدیده از جمله بیماری روحی- روانی و بیکاری زندگی مشترک خود را از دست داده و جهت بازگشت به زندگی مشترک و ملاقات با همسر سابق در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به نوشهر مراجعه کرده که به علت بی‌پولی به‌صورت خیابان‌خواب چند روزی در نوشهر اقامت داشته تا این‌که در ۳۰ شهریور به جهت تجمع ایجاد شده مورد استفاده سو قرار گرفته و بدون قصد و علم مرتکب اعمالی شده که منجر به تشکیل پرونده حاضر گردیده است».
وی با اشاره به بیماری اعصاب و روان موکل خود گفته بود: «او در هیچ احراق و تخریبی مشارکت نداشته است. حتی در تصاویر ضبط شده نیز او تنها در صحنه حضور دارد و مشارکتی در اقدامات ندارد».
مهدی(شایان) محمدی‌فر، متهم ردیف دوم این پرونده که به دو بار اعدام محکوم شده، نیز به «افساد فی‌الارض و محاربه از طریق ارتکاب جرم احراق و تخریب اموال عمومی و احتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدم امنیت کشور» متهم شده است. شعبه اول دادگاه انقلاب ساری همچنین عرشیا تکدستان را به اتهام «تخریب و ایجاد حریق در اموال عمومی» و «تحریک شهروندان برای اجتماع» به اعدام محکوم کرده است.
 
برچسب ها: اعتراضات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها