به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۸۱۷۶۷

استعفای وزیر دفاع پر حاشیه آلمان

استعفای وزیر دفاع پر حاشیه آلمان
گروه بین الملل:کریستینه لامبرشت استعفای خود از سمت وزیر دفاع آلمان را اعلام کرد. انتقادهای بسیاری متوجه این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات بوده است. صدراعظم آلمان با استعفای خانم لامبرشت موافقت کرده است.
لامبرشت در نامه‌ای نوشت: «ماه‌ها است که رسانه‌ها بر شخص من تمرکز کرده‌اند و این امر گزارش‌‌دهی دقیق و بحث درباره سربازان ارتش ارتش آلمان و تصمیم‌های سیاست امنیتی در راستای منافع شهروندان آلمان را امکان‌ناپذیر ساخته است.»
در این استعفانامه همچنین آمده است: «کار ارزشمند زنان و مردان سرباز و بسیاری افراد پرانگیزه در این وزارتخانه باید در مورد توجه خاص قرار گیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم مقام خود را در اختیار شما قرار دهم.»
لامبرشت اخیراً به دلیل پیام سال نوی میلادی که در اینستاگرام منتشر شده بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود. او در این پیام از جنگ در اوکراین صحبت کرد که با سوت آتش‌بازی‌های سال نو و انفجار ترقه‌ها توأم بود. در پی آن دو حزب اپوزیسیون دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواستار برکناری فوری وزیر دفاع شدند.
اکثریت آلمانی‌ها نیز موافق استعفای لامبرشت هستند. بر این اساس‌، ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موافق استعفای وزیر و ۲۵درصد با آن مخالف بوده‌اند.
کریستینه لامبرشت تا زمان آخرین انتخابات پارلمان آلمان (بوندستاگ) وزیر دادگستری فدرال بود، اما او پس از آن درخواست برای کسب کرسی جدید پارلمانی نکرد. هنگامی که حزب سوسیال دموکرات آلمان به طور غیرمنتظره به قوی‌ترین حزب تبدیل شد و دولت ائتلافی با مشارکت حزب سبزها و لیبرال‌ها شکل گرفت، این سیاستمدار ۵۷ ساله بدون سابقه قبلی و تجربه در مسائل نظامی و امنیتی به مقام وزارت دفاع رسید.
کریستینه لامبرشت به دلیل عدم شناخت امور دفاعی و نارسایی در اداره امور وزارت دفاع به سرعت مورد توجه منتقدانه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت؛ از جمله این‌که در آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، لامبرشت از تحویل ۵هزار کلاه‌خود به ارتش اوکراین خبر داد که با توجه به نیازهای اوکراین حیرت صاحب‌نظران را برانگیخت.
بسیاری از منتقدان این را حمایت جدی آلمان از اوکراین ندانستند، بلکه آن را یک شوخی بد تلقی کردند. لامبرشت سپس پسرش را با هلیکوپتر وزارت دفاع به سفر برد؛ و یا این‌ که گفت نانسی فزر، وزیر کشور، نخست‌وزیر بعدی ایالت هسن خواهد شد، این در حالی بود که فزر هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده بود. در پی آن، این تصور ایجاد شد که لامبرشت این را فقط به این دلیل می‌گفت که می‌خواست خودش وزیر کشور شود.
در اواسط ماه دسامبر، صدراعظم اولاف شولتس از لامبرشت در برابر انتقادها دفاع کرد. شولتس در آن زمان به روزنامه "زوددویچه تسایتونگ" گفت: «ارتش آلمان (بوندس‌ور) یک وزیر دفاع درجه یک دارد. من فقط می‌توانم از برخی انتقادها متعجب شوم.» او افزود، اکنون زمان بحث تقویت ارتش آلمان در درازمدت و تجهیز مطمئن آن به سلاح و مهمات است.
دو گزینه احتمالی برای جانشین لامبرشت مطرح است. مورد اول کمیسر پارلمانی نیروهای مسلح، خانم افا هوگل از حزب سوسیال دموکرات است. او از سال ۲۰۲۰ این پست را بر عهده دارد، شناخت بسیار خوبی از نیروهای نظامی آلمان دارد و در میان نظامیان از محبوبیت برخوردار است. هوگل همچنین سالیان دراز تجربه سیاسی زیادی به عنوان عضو پارلمان آلمان دارد. از سوی دیگر اولاف شولتس مجبور نیست برای حفظ برابری جنسیتی، کابینه را بازسازی کند. با این حال مشخص نیست که آیا شخص هوگل واقعاً مایل به برعهده گرفتن وزارت دفاع باشد.
گزینه احتمالی دوم لارس کلینگ‌بایل، یکی از رهبران دوگانه حزب سوسیال دموکرات است. او نیز با مسائل سیاست دفاعی آشنا است، اما انتخاب او، تغییر کابینه برای حفظ برابری جنسیتی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها