به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۸۱۷۸۱

پوتین غذا را تسلیحاتی کرده است

پوتین غذا را تسلیحاتی کرده است
گروه بین الملل: رئیس کمپانی یارا، بزرگترین تولید کننده کود کشاورزی هشدار داد كه تبعات «تسلیحاتی کردن غذا» توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نقاط مختلف جهان چالش ایجاد کرده است.
سوین تور هولستر از کمپانی یارا گفت:با توجه به تبعات جنگ در بازار و قیمت مواد غذایی، کشورهای جهان باید به وابستگی خود را به روسیه کاهش دهند.
روسیه بزرگترین صادر کنند کود کشاورزی و مواد شیمیایی سازنده آن است.جنگ روسیه در اوکراین عرضه کود و مواد غذایی را با مشکل روبرو کرده و قیمت گاز طبیعی را نیز که در تولید کود شیمیایی اساسی است افزایش داده است.در نتیجه قیمت کود شیمیایی در جهان به میزانی بی‌سابقه افزایش پیدا کرده و کشاورزان مجبور شده‌اند قیمت تولیدات خود را بالا ببرند. کاری که به نوبه خود فشاری جدی بر مصرف‌کنندگان در سراسر جهان آورده است.
هولستر در آغاز اجلاس اقتصادی داووس گفت: «پوتین انرژی را تسلیحاتی کرده و حالا می‌خواهد همین کار را با غذا نیز بکند.»
این هشدار منعکس کننده نگرانی‌های صندوق جهانی پول نیز هست.کریستالینا جورجیوا، مدیر این سازمان بین‌المللی گفت «جهان باید توجه خود را به موضوع کود کشاورزی معطوف کند چرا که این جایی است که ما با تهدید تولید مواذ غذایی روبروییم و مسئله افزایش قیمت مواد غذایی را در سال ۲۰۲۳ دو چندان بزرگتر خواهد کرد.»
به گفته این مقام بین‌المللی «قیمت کود کشاورزی کماکان بسیار بالاست. تولید آمونیاک (که در تولید کود شیمیایی کاربرد دارد) در اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی کاهش داشته. البته که همه این‌ها با هم به تبعات جنگ روسیه بر افزایش قیمت گاز مرتبط است.»رئیس صندوق جهانی پول می‌گوید افزایش قیمت کود شیمیایی تهدیدی برای تولید مواد غذایی است.
رئیس صندوق جهانی پول می‌گوید افزایش قیمت کود شیمیایی تهدیدی برای تولید مواد غذایی است.سال گذشته روسیه کودشیمیایی لازم برای مصرف داخلی خود را ذخیره کرد. اگرچه صادارت کود شیمیایی روسیه کاهش پیدا کرده اما به گفته فائو، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد افزایش بی‌سابقه قیمت کود شیمیایی درآمد صادراتی آن را ۷۰ درصد افزایش داده است.
مسکو صادرات کود شیمیایی را به کشورهایی مانند ترکیه و هند افزایش داده است و درعین حال میزان انبوهی پتاش و فسفات تولید کرده که از ملزومات اصلی تولید کود هستند و به رشد محصولات کشاورزی کمک می‌کنند.هولستر، وابستگی به کود شیمیایی روسیه را یک «اسلحه قوی» خواند و گفت: «ما بر اساس گاز ارزان از روسیه زیرساخت انرژی خود را در اروپا بنا کرده‌ایم و حالا تبعات آن را در افزایش قیمت سوخت مواد غذایی و کود شیمیایی می‌بینیم.»
وی افزود که تولید غذای نیمی از جهان به کود شیمیایی وابسته است.
هفته پیش اقتصاددانان گزارش دادند که افزایش صعودی قیمت کود شیمیایی می‌تواند تولید مواد غذایی را تا جایی کاهش دهد که برای جبران آن در پایان دهه جاری، زمینی کشاورزی به اندازه اروپای غربی برای جبران آن لازم خواهد بود.
آنها گفتند این موضوع در عین حال تاثیرات مخربی بر وضعیت جنگل‌زدایی، تنوع زیستی و کاهش آلاینده‌های کربنی خواهد گذاشت.
پیتر الکساندر از دانشگاه ادینبورگ گفته است این می‌تواند پایانی برای «غذای ارزان‌قیمت» باشد. همه تاثیر افزایش قیمت را حس می‌کنند اما فقیرترین بخش‌های جامعه هستند که بیش از همه ضربه خواهند خورد.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها