به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۸۱۷۸۸

برای کاهش وزن، چقدر چای سبز بنوشیم؟

برای کاهش وزن، چقدر چای سبز بنوشیم؟
گروه سلامت: چای سبز، با توجه به این‌که مراحل فرآوری را کمتر طی می‌کند، حاوی بیشترین میزان از پلی‌فنو‌ل‌ها (کاتچین‌ها) در میان همه انواع چای است. کاتچین موجود در چای سبز، یکی از ترکیبات مهم و فعالی است که با کاهش وزن ارتباط دارد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، چای، دومین نوشیدنی پُرمصرف در جهان است و فقط آب بالاتر از این نوشیدنی قرار می‌گیرد. چای سبز نیز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع چای شناخته می‌شود و به خاطر مواد مغذی مهمی که دارد، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز نمی‌تواند به‌عنوان راه‌حل اصلی برای مشکلات وزنی مورد استفاده قرار بگیرد و هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم باشد. بنابراین، افرادی که با هدف کاهش وزن به سراغ چای سبز می‌روند، ‌باید قبل از هر اقدامی درباره این تصمیم با پزشک مشورت کنند.

  چای سبز و کاهش وزن چای سبز، با توجه به این‌که مراحل فرآوری را کمتر طی می‌کند، حاوی بیشترین میزان از پلی‌فنو‌ل‌ها (کاتچین‌ها) در میان همه انواع چای است. کاتچین موجود در چای سبز، یکی از ترکیبات مهم و فعالی است که با کاهش وزن ارتباط دارد. این ترکیبات می‌توانند از تجمع چربی در بدن جلوگیری کنند و همزمان دمای بدن را افزایش بدهند. بنابراین، مصرف چای سبز می‌تواند به سوزاندن کالری‌های بیشتر کمک کند. علاوه بر کاتچین، چای سبز به‌عنوان یکی از منابع کافئین شناخته می‌شود. کافئین به بدن کمک می‌کند تا هم کالری‌ها و هم چربی‌ها را بسوزاند. به‌ازای هر ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرفی، ۹ کالری بیشتر از حالت عادی سوزانده می‌شود.

البته درحالی که مطالعات آزمایشگاهی و مطالعه روی نمونه‌های حیوانی به ما می‌گویند که ترکیبات موجود در چای سبز می‌توانند تولید چربی را کاهش بدهند و نقش موثری در سوزاندن چربی‌ها و کالری‌ها داشته باشند، اما گزارش The Journal of Nutrition در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان می‌دهد که فواید چای سبز در راستای کاهش وزن انسان‌ها از نظر علمی، قطعی نیستند.   بیشتر بخوانید: برای افزایش میل جنسی، چای سبز و زنجبیل مصرف کنید!   چه‌قدر چای سبز بنوشیم؟

محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گویند که برای اثرگذاری کافئین و کاتچین در راستای کاهش وزن،‌ باید روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید. براساس روش‌های دم کردن چای سبز، یک فنجان از چای سبز می‌تواند دارای ۱۲۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم از کاتچین و ۱۰ تا ۶۰ میلی‌گرم از کافئین باشد. این نظریه که چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، در مطالعات متعددی به آزمایش گذاشته شده است. نکته مهم و قابل توجه درباره مطالعات مذکور، این است که در همه آن‌ها از عصاره چای سبز استفاده شده است، نه خود چای سبز. حتی یکی از مطالعات Obesity در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داده است که نوشیدن چای سبز به‌طور منظم اصلا نمی‌تواند به کاهش وزن در انسان‌ها کمک کند. آن دسته از مطالعاتی هم که فواید استفاده از چای سبز را در راستای کاهش وزن تایید کرده‌اند، درباره میزان کاهش وزن اصلا به‌طور دقیق و شفاف صحبت نمی‌کنند.
برچسب ها: چای سبز کاهش وزن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها