به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۸۱۷۹۵

صحبت از زمستان سخت طراحی دشمن است

صحبت از زمستان سخت طراحی دشمن است
گروه سیاسی: امروز جمله پرتکرار «ایران دومین ذخایر گازی در جهان» را در رسانه‌ها و فضای مجازی می شنویم. با این وجود چرا با مشکل کمبود و قطعی گاز روبرو شده‌ایم؟ بسیاری بر این عقیده بودند؛ به خاطر تحریم‌ها، نتوانسته‌ایم در بخش‌های بالادستی، سرمایه‌گذاری مناسب و افزایش تولید داشته باشیم. از طرف دیگر، در زمینه بهینه‌سازی مصرف، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و مازاد تولید برای صادرات ناتوان بوده‌ایم.
در این خصوص هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده ملایر به سایت جماران گفت: 
ما یک خط اصلی داریم که چهار استان خراسان، سمنان، گلستان و مازندران از آنجا تغذیه می‌شود. این خطوط روزانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت انتقال دارد و با ذخیره سازی ۱۳۰ میلیون متر مکعب، ۱۰ میلیون متر مکعب به دلیل سرمای شدیدی کسری به وجود آمده است. اگر تنها ۷ درصد صرفه جویی در کل شش استان اتفاق بیفتد مشکل حل می‌شود و لذا این وضع کاملا طبیعی است. مسئولان جمهوری اسلامی از قبل فکر کردند و ذخیره سازی انجام دادند، خطوط لوله کشاندند و کارهایی که باید انجام می‌دادند را انجام دادند اما فضا و سرمای امسال باعث شده است در این استان‌ها با ۷ درصد کسری مواجه شویم که اگر این ۱۰ میلیون متر مکعب مقداری مدیریت شود، مشکل حل می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی با رد بحران گاز در ایران گفت: ما با بحران گاز روبه رو نیستیم. صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است. ما بزرگترین شبکه گاز‌رسانی در دنیا را داریم؛ ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی کشور وجود دارد که این رقم بسیار بالایی است. هیچ کشوری در دنیا چون آمریکا، چین، روسیه شبکه گازرسانی ندارند؛ تقریبا به صد درصد شهرها و ۹۸ درصد روستاها گاز رسانده ایم حال این دستاورد را به یک‌باره خراب نکنیم.
وی ادامه داد: با سرمای منفی ۲۸ درجه فریمان چه کاری می‌توانیم کنیم؟ وقتی این اتفاق می‌افتاد چنین مسائلی هم پیش می‌آید؛ آن هم برای خطی که ظرفیت آن ۱۳۰ میلیون متر مکعب است که هر سال جواب داده است و امسال به دلیل این اتفاقات پیش آمده ۱۰ میلیون متر مکعب کم آوردند و آن هم باید جبران کرد. بیشتر از این توان گاز رساندن به آنجا نیست، مردم در سایر شهرهای کشور زندگی می‌کنند و مشکلی به آن صورت وجود ندارد.
بیگی نژاد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ضرورت تحقق طرح بهینه سازی مصرف انرژی برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، افزود: طرح بهینه سازی مشخص شده و مطالعات در خصوص آن انجام شده است و باید اجرا شود. در حال تلاش هستیم برای اجرایی شدن، آن را در برنامه و بودجه بیاوریم. متولی این امر حاکمیت و دولت است. دولت مسئول اصلی طرح است و وزارتخانه های صمت، نیرو و نفت باید طبق وظایف خود کمک کنند.
 نماینده  ملایر در مجلس ، مشکل پیش آمده را عادی دانست و گفت: ما حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و توزیع می‌کنیم؛ وقتی شبکه خانگی ما ۶۸۰ متر مکعب مصرف می‌کند و نیروگاه‌های ما ۳۰۰ میلیون متر مکعب نیاز دارند؛ به این مفهوم است که اگر به صنایع، پالایشگاه، فولاد و سیمانی‌ها چیزی ندهیم و گاز را تنها در نیروگاه‌ها و بخش خانگی توزیع کنیم، مجموع آن ۹۶۰،۹۸۰ میلیون متر مکعب می‌شود که در نتیجه، حدود ۱ میلیارد مترمکعب گاز می‌خواهیم. وقتی تولید و مصرف به این اندازه بوده طبیعی است که دچار مشکل می‌شویم و این غیرعادی نیست و راهش این است که مدارا کنیم. بعد از یک یا دو ماه این مشکل حل می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: کسانی که روزی در کشور مسئولیت داشتند و یا مسئول فضای رسانه‌ای بودند تمام کارهایی که انجام شده است را به نقطه ضعف تبدیل کرده‌اند که این باعث تعجب من است.
برچسب ها: زمستان سخت

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۱:۲۱
آقای نماینده مجلس انقلابی ، یعنی روسیه و آمریکا و یا دیگران توانایی انجام این کار را ندارند و فقط ما این توانایی را داریم. ؟ نه آقای نماینده . این کار یعنی گرمایش اماکن مسکونی از ابتدا غلط بود. آیا آمار کشته شدگان گاز گرفتگی منازل را می دانی ؟ این لوله های گازی که در کل کشور زیر زمین دفن شده اند یعنی هر لحظه انفجار. در کشور زیر ساخت نیروگاههای برقی وجود داشته با هزینه کمتر نیروگاهها تجهیز می شدند و انرژی مصرفی نیروگاههای برق را گاز تامین می کرد و مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر می شد. (415633)
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۱۱:۴۰
این گونه حرف زدن های یک طرفه با ژست علمی بی فایده است، باید با یک کارشناس مستقل مناظره کند
کارشناسی که آزادی بیان داشته باشد و پس از صحبت اظهار نشود، که سابقه نشان می دهد ممکن نیستتتتتتت
پس نه خودتان را خسته کنید و نه مردم را (415636)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها