به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۸۲۰۷۰

قیمت‌های نجومی نقشه برداری

گروه کسب و کار: یکی از کارهای مهم در ساخت‌وساز، نقشه‌برداری است که در آن تصویر زمین در ابعاد کوچک گرفته می‌شود و در دسترس مهندسان قرار می‌گیرد.
قیمت‌های نجومی نقشه برداری
این کار با ابزارها و به شیوه‌ها مختلفی توسط افراد و شرکت‌های گوناگون انجام می‌شود و گاهی اوقات با قیمت‌های نجومی همراه است.  در نقشه‌برداری اطلاعات مربوط به مکان موردنظر را با دستگاه‌ها و تجهیزات مخصوص جمع‌آوری کرده و به کامپیوتر منتقل می‌کنند. نقشه‌برداری از شاخه‌های علوم مهندسی است و مربوط به دریافت و استخراج اطلاعات از سطح زمین و امثال آن می‌شود. نقشه‌برداری باعث می‌شود تا مهندسان نسبت به زمین موردنظر شناخت پیدا کرده و ایده مناسبی را برای ساخت‌وساز در نظر بگیرند.
  امروزه باتوجه‌به میزان گسترده ساخت‌وسازها اهمیت این کار بیش‌ازپیش افزایش پیدا کرده است.  کار نقشه‌برداری شامل دو مرحله است که در مرحله اول اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در مرحله دوم نتیجه آن را در دسترس افراد قرار می‌دهند. برای انجام نقشه‌برداری، مهندسان با ابزارهای مخصوصی مانند جی‌پی‌اس یا توتال استیشن و غیره ابعاد زمین را اندازه‌گیری و محاسبه می‌کنند و نتایج حاصل از این کار را به‌صورت نقشه و یا در قالب جدول به کارفرما ارائه می‌نمایند.  نقشه‌برداری ویژگی‌ها و موارد استفاده فراوانی دارد و بر حسب نوع نقشه‌برداری از ابزارهای مخصوصی برای آن استفاده می‌شود.  به‌عنوان‌مثال برای نقشه‌برداری هوایی از پهپاد و هواپیماهای دوربین‌دار استفاده می‌کنند.

ابزارهای نقشه برداری
هدف از استفاده از ابزارها و وسایل نقشه‌برداری بررسی شیب زمین، تعیین محل مورد‌نظر، تخمین ارتفاع بخش‌های مختلف زمین و غیره می‌باشد.  برخی از ابزارها و تجهیزات نقشه‌برداری عبارت‌اند از:
1.    میخ‌های نقشه‌برداری: این میخ‌ها به‌صورت چوبی و آهنی می‌باشند و جهت تعیین محدوده موردنظر در زمین کوبیده می‌شوند.
از میخ‌های چوبی در زمین‌های نرم و خاکی و از میخ‌های آهنی در زمین‌های سفت‌وسخت استفاده می‌کنند.
2.    شاخص: شاخص وسیله‌ای نواری شکل از جنس فلز یا پارچه است که در اندازه‌های 10، 20، 30، 50 و 100 متری موجود می‌باشد.
اندازه‌های روی شاخص به‌صورت سانتی‌متر می‌باشد تا بتوان تمام ابعاد را به‌صورت دقیق محاسبه و اندازه‌گیری کرد.
3.    ژالن: یکی از ابزارهای پرکاربرد در نقشه‌برداری جهت تعیین اختلاف ارتفاع زمین ژالن می‌باشد.
ژالن به‌صورت میله‌ای فلزی و یا چوبی است که با دورنگ متفاوت مشخص شده است.
ژالن‌های فلزی لوله‌هایی درهم فرورفته می‌باشند که قابلیت افزایش طول تا دو متر دارند.
4.    ترازیاب: از این ابزار به‌منظور اندازه‌گیری ارتفاع در نقاط مختلف زمین و خطوط عمودی و افقی استفاده می‌کنند.
ترازیاب‌ها نیز در انواع گوناگونی چون ساده، دو ترازه، دارای پیچ حرکت ارتفاع و اتوماتیک موجود هستند.
ترازیاب‌های اتوماتیک بهترین نوع ترازیاب می‌باشند.

5.    توتال استیشن: از این وسیله جهت تخمین فاصله استفاده می‌کنند و با امواج رادیویی و یا نوری کار می‌کند.
6.    پهپاد: یکی از جدیدترین ابزارهای نقشه‌برداری پهپادها هستند که برای عکس‌برداری باکیفیت بالا و تعیین اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف زمین مورداستفاده قرار می‌گیرد.
همچنین با استفاده از پهپاد می‌توان مناطق دشوار و دارای مانع را به‌راحتی تصویربرداری کرد.
7.    تئودولیت: این ابزار از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل نقشه‌برداری است که از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است و هرکدام از بخش‌های آن کاربرد متفاوتی دارند.
8.    جی‎پی‌اس: از این وسیله به‌منظور تعیین موقعیت نقاط مختلف زمین استفاده می‌کنند.
برای استفاده از جی‌پی‌اس آن را بر روی دوربین نصب می‎‌کنند.
9.    لیزر اسکنر: این وسیله به کمک اشعه ی لیزر مکان مورد نظر را اسکن کرده و مختصات هر نقطه را برداشت کرده و در نرم‌افزارهای مخصوص پردازش می‌شود.
با استفاده از این وسیله کار نقشه‌برداری با سرعت قابل توجهی انجام می‌شود.
10.    قطب‌نما: یکی دیگر از وسایل نقشه‌برداری قطب‌نما می‌باشد که برای اندازه‌گیری خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای عقربه مغناطیسی و دایره‌ای درجه‌بندی شده می‌باشد.
11.    شیب‌سنج: همان‌طور که مشخص است از این وسیله جهت تخمین شیب زمین استفاده می‌کنند.
نند    شاخص مندرج: از این وسیله برای تعیین تفاوت ارتفاع دو نقطه مختلف از زمین استفاده می‌کنند.
این وسیله شبیه به یک خط‌کش بلند دوتکه با طول 4متر و پهنای 15 سانتی‌متری و به قطر 3 سانتی‌‌متر می‌باشد.



انواع نقشه برداری
نقشه‌برداری شامل انواع مختلفی می‌باشد که هرکدام از آن‌ها در حوزه مخصوصی کاربرد دارند.
به‌طورکلی انواع نقشه‌برداری عبارت‌اند از:
•    نقشه‌برداری ژئودزی: با استفاده از این نوع نقشه‌برداری، ابعاد و سطح زمین را اندازه‌گیری می‌کنند.
این نوع نقشه‌برداری شامل ژئودزی ماهواره‌ای، ژئودزی دینامیک و فیزیک می‌باشد.
•    توپوگرافی: در این‌گونه نقشه‌ها ارتفاع نقاط مختلف قابل‌مشاهده هستند و در پروژه‌های عمرانی و مدیریت‌کردن حوادث طبیعی از جمله زلزله و سیل کاربرد دارد.
•    کارتوگرافی: در این نوع از نقشه‌برداری، ابعاد به میزان قابل قبولی کوچک شده و به شکل نقشه درمی‌آیند.
•    نقشه‌برداری ثبتی: این نقشه‌ها با استفاده از دوربین‌های مخصوصی تهیه می‌شوند و برای مشخص نمودن محدوده زمین و متراژ و مالکیت آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.
این نقشه‌ها پس از طی مراحل مختلف به نقشه‌هایی با فرمت UTM تبدیل می‌شوند.
•    هیدروگرافی (آب‌نگاری): از این نوع نقشه‌برداری برای اندازه‌گیری عمق آب دریاها و تعیین مسیر کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و همچنین برای تعیین میزان جزرومد و لوله‌های مخصوص نفت و گازی که در زیر دریا وجود دارند؛ استفاده می‌کنند.
•    فتوگرامتری: این نقشه به طرق مختلف از جمله زمینی و هوایی صورت می‌گیرد.
فتوگرامتری زمینی: از این نقشه‌برداری با استفاده از دوربین‌های مخصوص در امور باستان‌شناسی و یا در حوزه پزشکی استفاده می‌کنند.
فتوگرامتری هوایی: این نقشه‌برداری با استفاده از هواپیما، ماهواره و یا پهپاد برای تعیین مساحت زمین، نوع خاک و غیره استفاده می‌شود.
•    نقشه برداری GIS: با استفاده از این شیوه نقشه‌برداری اطلاعات مکان موردنظر را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند.



قیمت خدمات نقشه‌برداری
خدمات نقشه‌برداری به تمام کارهایی گفته می‌شود که مهندسان نقشه‌بردار با استفاده از ابزارهای مخصوص و با علم و دانش خود به انجام آن می‌پردازند.  قیمت خدمات نقشه‌برداری شامل: توپوگرافی، میخکوبی، نقشه‌برداری‌های وسیع و غیره هرساله توسط سازمان برنامه‌و‌بودجه کل کشور تصویب و به دستگاه‌ها و شرکت‌ها ابلاغ می‌شود.  قیمت این خدمات بر حسب نوع نقشه‌برداری، مکان موردنظر و ابزارهای موردنیاز و غیره تعیین می‌شود.  هرساله قیمت این خدمات با مقداری افزایش روبرو هستند و براین‌اساس بسیاری از شرکت‌های نقشه‌برداری نیز اقدام به افزایش قیمت‌های خود می‌کنند؛ اما گروه کارشناسان مفروز همچنان با قیمت‌های قبل خدمات نقشه‎برداری را به مشتریان عزیز ارائه می‌نماید و در این مجموعه تلاش می‌شود که بهترین خدمات نقشه‌ برداری با کمترین قیمت در اختیار مشتریان قرار گیرد.  همچنین این گروه با دارابودن افراد مجرب و متعهد انواع خدمات نقشه‌برداری را بادقت بسیار و بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌دهد که از جمله این خدمات تهیه نقشه یو تی ام می‌باشد که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://mafrooz.com/rasmi/mapping/utm-map/ مراجعه فرمایید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها