به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۸۲۱۹۸

عربستان قدرت می‌گیرد

عربستان قدرت می‌گیرد
گروه فرهنگی: پس از بهبود فراتر از انتظار در سال ۲۰۲۲، امسال شاهد بازگشت گردشگران بین‌المللی به سطح قبل از همه‌گیری در برخی مناطق بویژه خاورمیانه خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، ورود گردشگران بین‌المللی می‌تواند به ۸۰ تا ۹۵ درصدِ سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سال جاری میلادی برسد که این امر به عواملی چون میزان رکود اقتصادی، بهبود مداوم سفر در آسیا و اقیانوسیه و شرایط جنگ روسیه در اوکراین بستگی دارد.  
رشد مثبت برای همه مناطق 
طبق داده‌های جدید منتشر شده در نخستین گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال، بیش از ۹۰۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ به سفرهای بین‌المللی رفته‌اند که دو برابرِ تعداد ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ بوده است، هرچند این تعداد هنوز ۳۷ درصد کمتر از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا است. مناطق مختلف جهانی افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران بین‌المللی ثبت کرده‌اند که در این میان، خاورمیانه از قوی‌ترین افزایش نسبی برخوردار بوده؛ زیرا تعداد ورودی‌ها به ۸۳ درصد از تعداد قبل از همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.
اروپا با استقبال از ۵۸۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ به ۸۰ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده است. آفریقا و آمریکا هر دو حدود ۶۵ درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری را بازیابی کرده‌اند، درحالی که آسیا و اقیانوس آرام به دلیل همه‌گیری قوی‌تر، تنها به ۲۳ درصد از سطوح پیش از کرونا رسیدند.
«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیرکل سازمان جهانی گردشگری ـ در این باره گفت: «سال جدید دلایل بیشتری برای خوش‌بینی به گردشگری جهانی به ارمغان می‌آورد. سازمان جهانی گردشگری سال قدرتمندی را برای این بخش حتی در مواجهه با چالش‌های مختلف، از جمله وضعیت اقتصادی و ادامه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی پیش‌بینی می‌کند. عوامل اقتصادی ممکن است بر این صنعت تاثیر بگذارد. مردم در سال ۲۰۲۳ سفر می‌کنند و ما انتظار داریم تقاضا برای سفرهای داخلی و منطقه‌ای قدرتمند باقی بماند و به بهبود بیشتر این بخش کمک کند.»
بازگشت چینی‌ها
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پیش‌بینی می‌کند که بهبود این صنعت در طول سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، حتی زمانی که این بخش با چالش‌های اقتصادی، بهداشتی و ژئوپلیتیکی مواجه است.
لغو اخیر محدودیت‌های سفر درباره COVID-۱۹ در چین، بزرگترین بازار خروجی جهان در سال ۲۰۱۹، گام مهمی برای بهبود بخش گردشگری در آسیا و اقیانوسیه و در سراسر جهان است. در کوتاه‌مدت، ازسرگیری سفر از چین به‌ویژه برای مقاصد آسیایی مفید خواهد بود. با این حال، این امر تحت‌تاثیر در دسترس بودن و هزینه سفر هوایی، مقررات ویزا و محدودیت‌های مرتبط با COVID-۱۹ در مقاصد خواهد بود. تا اواسط ژانویه، در مجموع ۳۲ کشور عمدتاً در آسیا و اروپا محدودیت‌های خاص مربوط به سفر از چین را اعمال کردند.
در عین حال، تقاضای زیاد از سوی بازار آمریکا و دلار قدرتمند، همچنان به نفع مقاصد منطقه و فراتر از آن خواهد بود. اروپا همچنان از جریان سفر آمریکایی‌ها منتفع خواهد بود، که تا حدی به دلیل کاهش یورو در برابر دلار آمریکا است.
نتایج قوی درآمد گردشگری در ۶ کشور از جمله عربستان
گزارش سازمان جهانی گردشگری بیانگر آن است که افزایش قابل‌توجهی در درآمدهای گردشگری بین‌المللی در بیشتر مقاصد ثبت شده است. افزایش میانگین هزینه در هر سفر به دلیل مدت زمان طولانی‌تر اقامت، تمایل مسافران برای هزینه بیشتر در مقصد و هزینه‌های سفر بالاتر به دلیل تورم، از جمله عوامل آن هستند. با این حال، وضعیت اقتصادی می‌تواند باعث شود که گردشگران در سال ۲۰۲۳ رویکرد محتاطانه‌تری اتخاذ کنند و برای کاهش هزینه‌ها، سفرهای کوتاه‌تر در مقاصد نزدیک به مبدأ را انتخاب کنند.  
علاوه‌بر این، ادامه بی‌اطمینانی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و سایر تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده و همچنین چالش‌های بهداشتی مرتبط با COVID-۱۹ نیز می‌تواند تاثیرات منفی را نشان دهد و  بر بهبود گردشگری در ماه‌های آینده اثرگذار باشد.
آخرین شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) خوش‌بینی محتاطانه‌ای را برای ماه‌های ژانویه تا آوریل نشان می‌دهد که بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. این خوش‌بینی با گشایش در آسیا و اعداد و ارقام افزایش هزینه‌کرد در سال ۲۰۲۲ از بازارهای سنتی و نوظهور گردشگری پشتیبانی می‌شود و فرانسه، آلمان، ایتالیا و همچنین قطر، هند و عربستان سعودی همگی نتایج قوی را به ثبت رسانده‌اند. 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها