به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۸۲۳۴۴
رشد قیمت برنج متوقف شد؛ اما مردم توان خرید ندارند

خرید برنج به نصف رسید

خرید برنج به نصف رسید
گروه اقتصادی: فعالان بازار برنج می‌گویند؛ براساس آمارها، از ۳.۵ میلیون تن نیاز کشور به برنج، ۱.۵ میلیون تن آن وارد می‌شود و هرگونه اخلال و ایجاد مانع در این اقدام باعث کمبود واقعی و روانی در بازار شده و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال مصرف برنج در خانوار‌ها به نصف رسیده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، با این استدلال فعالان بازار معتقدند؛ سال گذشته با کمبود ۴۰ درصدی برنج و همچنین ممنوعیت واردات برنج خارجی وضعیت قیمت‌ها به گونه‌ای تورم بی سابقه‌ای را تجربه کرد و همه این موارد باعث شده بود قیمت‌ها به بالاترین رقم غیر ممکن برسد. اما حالا پس از یک سال رشد قیمت این محصول متوقف شده، اما رکود در این بازار همچنان باقی است.

حالا با باز شدن دروازه بازار‌های خارجی به روی برنج و صادرات اولین محموله به روسیه اگرچه تا حدودی نگرانی‌های کشاورزان به صورت مقطعی حل شده، اما به دلیل آنکه در مجموع حجم ناچیزی برنج صادر خواهد شد، این طرح چندان نمی‌تواند در رونق بازار برنج موثر باشد یا در صورت تاثیر، سود آن به جیب دلالان و واسطه‌ها خواهد رفت؛ زیرا برنج آرام آرام از دست کشاورز در حال خارج شدن است.موضوع عدم کنترل قیمت برنج به دلیل گرانی تولید و از همه مهتر وضعیت نگران کننده اقتصاد معیشتی مردم باعث شده رشد قیمت این محصول پُر طرفدار متوقف شود، اما به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد، زور کمتر خانواده‌ای به خرید کیسه‌ای برنج می‌رسد.

مصرف برنج در سفره‌های مردم به نصف رسید
مردم این روز‌ها به خرید ۱ یا ۲ کیلویی برنج تنها برای مصرف هفتگی خانواده خود روی آورده اند و قید خرید کیسه‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلویی را زده اند. در همین رابطه رامین میرحسینی تولید کننده و عمده فروش برنج در گیلان با تأکید بر این مطلب گفت: از ابتدای سال تقاضای خرید برنج در بازار بسیار کم شده و دلیل اصلی آن گرانی این محصول و کاهش قدرت مالی مردم است.

این فعال بازار برنج ادامه داد: در نیمه اول سال جاری وضعیت قیمت و تقاضای برنج به حدی متلاطم شده بود که مصرف برنج در سفره‌های مردم به نصف رسید؛ اما در نیمه دوم سال و با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال در نهایت ایام نوروز و به ویژه ماه رمضان، انتظار تقاضای مصرف برنج بیشتر خواهد شد.

این بنکدار برنج تصریح کرد: امسال فروش برنج حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته چراکه مردم توان خرید برنج کیلویی ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان را ندارند، اما انتظار می‌رود در ماه پایانی سال و روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ به دلیل ایام نوروز و همچنین ماه رمضان تقاضای برنج در بازار کمی افزایش داشته باشد؛ هرچند با افزایش نرخ تورم مشخص نیست مردم چقدر بتوانند برای خرید برنج در این ایام هزینه کنند و شاید وضعیت تقاضا برخلاف پیش بینی‌ها از شرایط فعلی بدتر شود.

از قیمت برنج در بازار چه خبر؟
گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ نیز  نشان می‌دهد برنج ایرانی گران نشده و انواع برنج ایرانی در بازار از ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان موجود است که نوع پرمحصول و درجه یک آن کیلویی ۱۱۵ تا ۱۳۵ هزار تومان در بازار موجود است و به فروش می‌رود.

برنج پاکستانی نیز هر کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان گران شده است و این نوع برنج در کیفیت خوب حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین برنج هندی نیز در هر کیلو حدود ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته و کیلویی حدود ۴۰ تا ۵۰ تومان به فروش می‌رسد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها