کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگ هوشمند چین علیه تایوان

30 دی 1401 ساعت 14:40


گروه بین الملل: طبق گزارش‌های منتشر شده کارشناسان نظامی چینی در حال بررسی مفاهیم "بازدارندگی هوشمند" هستند که نشان دهنده تحول قابل توجهی در استفاده چین از هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌های نوظهور از سطوح نظامی تاکتیکی و عملیاتی برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیری در سطح استراتژیک است.
به گزارش فرارو به نقل از آسیا تایمز، در هفته جاری "ساوث چاینا مورنینگ پست" گزارش داد که چین با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و حمله و دفاع سایبری می‌تواند به رهبر به اصطلاح "جنگ هوشمند" تبدیل شود.
"نی یونگجی" معاون موسسه مطالعات تایوان در شانگ‌های در مجله معتبر Cross-Strait Taiwan Studies اظهار داشت که چین باید علاوه بر محاصره از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های توانمند برای بازدارندگی آمریکا و جناح‌های حامی استقلال در تایوان استفاده کند. نی هم چنین نوشت که بازدارندگی هوشمند در حال حاضر در محافل نظامی چین در حال بررسی است. او تصریح کرد که چین باید مانور‌های نظامی را فراتر از خط میانه یعنی مرز دریایی که چین را از تایوان جدا می‌کند دنبال نموده و هم چنین به عادی سازی چنین اقداماتی از طریق نزدیک شدن به خطوط پایه آب‌های سرزمینی تایوان و قطع حمل و نقل دریایی بپردازد.
او هم چنین می‌گوید که چنین مانور‌هایی علاوه بر بازدارندگی هسته‌ای و متعارف یک عامل بازدارنده قوی در برابر استقلال تایوان و مداخله خارجی خواهند بود. پیشنهاد نی برای عادی سازی مانور‌های نظامی در خارج از تایوان با ارزیابی پیشین "آسیا تایمز" انطباق دارد که در آن اشاره شده بود چین استراتژی بلند مدت و انعطاف پذیری را برای این جزیره خودگردان (تایوان) در نظر دارد. این استراتژی شامل تمرین‌های نظامی دوره‌ای است که به محاصره تبدیل می‌شود و با برجسته سازی اقدامات نظامی سطح تهدید را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چین از طریق چنین اقداماتی این پیام را ارسال می‌کند هر مانور نظامی بزرگ می‌تواند به سرعت تبدیل به اقدامی واقعی شود: محاصره نامحدود تایوان برای گرسنگی دادن به آن جزیره با هدف تسلیم نهایی.
"نی" به غیر از برگزاری مانور‌های نظامی در نزدیکی خطوط پایه آب‌های سرزمینی تایوان اظهار داشت که چین باید مانور‌های مشابهی را در جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی و جزیره دونگشا که تحت کنترل تایوان قرار دارند برگزار کند.
"نی" علاوه بر محاصره خواستار استفاده از ابزار‌های اقتصادی، حقوقی، روانی و سایبری برای بازدارندگی جناح‌های طرفدار استقلال تایوان شد و در عین حال مثال‌های تنبیهی از تنظیم تجارت بین تنگه‌ای، توقف واردات محصولات کشاورزی و توقف قرارداد آزادسازی تجاری دو طرف در سال ۲۰۱۰ را مطرح کرده است.
بازدارندگی هوشمند یک جنبه شناختی به استراتژی چین در قبال تایوان می‌افزاید، زیرا بازدارندگی چین در مورد اعلام استقلال تایوان توسط تهدید‌های نظامی و اقتصادی ممکن است به تنهایی کافی نباشد. همان گونه که گزارشی از بررسی سیاست چین توسط مرکز چین قرن بیست و یکم در دانشگاه سن دیگو در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی مطرح کرده چین مدت‌هاست که می‌تواند تایوان را با پیامد‌های شدید نظامی و اقتصادی در صورت اعلام استقلال تهدید کند، اما نتوانسته مردم تایوان را متقاعد سازد که از اعلام استقلال خودداری ورزند.
نظر کارشناسان دیگر در مورد رویکرد چین در قبال جزیره خودگردان تایوان به نتایج متفاوتی می‌رسد. نتیجه نظرسنجی‌ای صورت گرفته توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی از کارشناسان چین نشان می‌دهد که چین مصمم به اتحاد مجدد با تایوان است، اما به یک استراتژی منسجم نیاز دارد. نظرسنجی آن مرکز هم چنین نشان می‌دهد "شی جین پینگ" رئیس‌جمهور چین هم چنان معتقد است راه‌های غیر خشونت آمیز برای اتحاد مجدد وجود دارد، اما اشاره می‌کند که اقدامات نظامی در تنگه تایوان واقعی و جدی خواهند بود، زیرا چین تصور می‌کند که ایالات متحده در صورت بروز درگیری مداخله خواهد کرد.
مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط اندیشکده "رند" (RAND) تکامل مفاهیم استراتژیک و عملیاتی نظامی چین را از پیامد‌های جنگ کره تا به امروز نشان می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که مفاهیم استراتژیک و عملیاتی نظامی چین از جنگ متعارف قریب الوقوع یا جنگ هسته‌ای بزرگ با حمله موضعی و دفاع متحرک به دفاع فعال با تکیه بر تسلط اطلاعات و جنگ هدف محور تغییر کرده٬اند.
با این وجود، مفاهیم استراتژیک و عملیاتی چین ممکن است فراتر از تسلط اطلاعات صرف و جنگ هدف محور تکامل یافته باشند. گزارش سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده از سوی وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) به کنگره اشاره می‌کند که چین از جنگ "اطلاعاتی" به سوی جنگ "هوشمند" در حال حرکت است و با بهره برداری از فناوری‌های توانمندسازی سرعت نبرد‌های آینده را افزایش می‌دهد.
این منبع خاطر نشان می‌سازد که تحت جنگ اطلاعاتی استراتژیست‌های نظامی چین بر این باورند که پیروزی در جنگ‌های آینده بستگی به این دارد که کدام طرف بتواند سریع‌تر مشاهده، جهت گیری، تصمیم گیری و اقدام نماید.
در این رابطه گزارش وزارت دفاع ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۲ به کنگره اشاره می‌کند که مفهوم جنگ هوشمندانه چین با هدف به دست گرفتن کنترل دامنه اطلاعاتی برای بازدارندگی یا مدیریت یک درگیری از طریق از بین بردن دسترسی دشمن به اطلاعات است. این منبع هم چنین اشاره می‌کند که چین مفهوم "عملیات دامنه شناختی" (CDO) خود را تقویت کرده و مفاهیم قبلی خود پیرامون افکار عمومی و جنگ روانی را با استفاده از فناوری‌های توانمندی مانند هوش مصنوعی با حوزه اطلاعاتی تطبیق داده است.
بنابراین، مفهوم قبلی چین از جنگ اطلاعاتی احتمالا بیش از حد بر جنبه‌های نظامی و جنبشی جنگ متمرکز بوده است. در مقابل، مفهوم موفقیت آمیز جنگ هوشمند کاربرد فناوری‌های نوظهور را در حوزه شناختی در سطح عملیاتی گسترش می‌دهد. بدین ترتیب، چین ممکن است در تلاش باشد تا مفهوم جنگ هوشمندانه خود را به سطح استراتژیک ارتقا داده و از این مفهوم گسترده تحت عنوان بازدارندگی هوشمند یاد کند. این رویکرد به دنبال تحول از پایین به بالا به استراتژی نظامی است، زیرا فناوری اغلب جلوتر از تاکتیک‌ها و استراتژی حرکت می‌کند.
روایات نقش کلیدی در بازدارندگی هوشمند خواهند داشت و چین رویکرد خود را در قبال تایوان به عنوان یک موضوع داخلی به تصویر می‌کشد در حالی که ایالات متحده آن را به عنوان مبارزه‌ای بین دموکراسی و خودکامگی توصیف می‌کند. هدف چین آن است که از طریق بازدارندگی هوشمند مرکز ثقل تایوان یعنی جامعه آن کشور را تحت تاثیر قرار داده و از طریق اطلاعات نادرست روحیه تایوان‌ها و اراده آنان برای استقلال را تضعیف کند.
"آسیا تایمز" پیش‌تر اشاره کرده بود علیرغم آن که چین مفاهیم استراتژیک و عملیاتی نظامی متعددی از جمله جنگ اطلاعاتی و هوشمندانه را ابداع کرده از زمان جنگ فاجعه بار چین و ویتنام در سال ۱۹۷۹ میلادی در هیچ جنگ متعارفی شرکت نکرده است. از آنجایی که این مفاهیم آزمایش نشده باقی می‌مانند مشخص نیست که چین استراتژی نظامی یا مفهوم عملیاتی تثبیت شده‌ای دارد که در صورت شکست برنامه‌اش برای الحاق تایوان به سرزمین اصلی بدون توسل به جنگ و از طریق بازدارندگی هوشمند از آن عقب نشینی کند یا خیر.


کد مطلب: 382402

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/382402/جنگ-هوشمند-چین-علیه-تایوان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir