به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۸۲۵۰۱

کار قشنگ علی دایی برای فوتبال ایران

کار قشنگ علی دایی برای فوتبال ایران
گروه ورزشی: طی چند وقت اخیر شاهد توهین‌های زشتی از سوی بعضی‌ها به اسطوره‌های فوتبال ایران مثل علی دایی بودیم. یکی از این افراد چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی ضمن توهین به علی دایی، توانایی‌های فنی او را زیر سوال برد و مدعی شد که شهریار فوتبال ایران به دلیل قد بلندش موفق به گلزنی می‌شد و توپ با برخورد به دایی تبدیل به گل می‌شد. ادعایی غیرواقع و به نوعی مضحک که باعث انتقادات زیاد اهالی فوتبال و حمایت آن‌ها از اسطوره بی بدیل فوتبال ایران شد.


در اینکه دایی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران و آسیا به حساب می‌آید و خیلی‌ها فوتبال ایران و حتی کشورمان را با نام دایی می‌شناسند، شکی نیست. حتی اگر دوران فوتبال شهریار را فاکتور بگیریم، او در دوران مربیگری خود هم خدمات زیادی به فوتبال ایران کرد و کاشف استعداد‌های زیادی بود که همین الان هم در تیم ملی فعالیت می‌کنند. در این گزارش می‌خواهیم بعضی از بهترین استعداد‌های کشف شده علی دایی را بررسی کنیم.

مهدی طارمی
کمتر کسی است که شک داشته باشد مهدی طارمی بهترین فوتبالیست ۱۰ سال اخیر ایران است. ستاره ایرانی پورتو که در لیگ پرتغال آقایی می‌کند و در حال حاضر شناخته شده‌ترین فوتبالیست ایرانی محسوب می‌شود. بدون تردید طارمی را باید مهم‌ترین کشف علی دایی دانست. ابتدای لیگ چهاردهم دایی، مهدی طارمی را از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس آورد و خیلی زود او را در ترکیب تیمش مورد استفاده قرار داد. طارمی هفته سوم همان فصل گل سه امتیازی پرسپولیس به ذوب آهن را زد تا نشان بدهد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ادامه مسیر او هم که کاملا مشخص است. طارمی از آقای گلی در لیگ برتر تا آقای گلی فوتبال پرتغال و کسب عنوان بهترین پاسور این مسابقات را تجربه کرد و فصل گذشته دروازه قهرمان اروپا را باز کرد. او در حال حاضر شاید بهترین و آماده‌ترین ستاره تیم ملی است و در همین جام جهانی هم ۲ گل برای ایران زد.

احمد نوراللهی
دایی، احمد نور را همزمان با طارمی کشف کرد و در لیگ چهاردهم همزمان با ستاره بوشهری به پرسپولیس منتقل شد و درست مثل او به یکی از ستارگان اثرگذار سرخپوشان تبدیل شد. مهاجم گلستانی در ۲۲ سالگی از فولاد یزد به پرسپولیس منتقل شد و دایی برای تبدیل‌شدن این بازیکن به یک ستاره بزرگ، تاوان زیادی داد. نوراللهی در پست‌هافبک دفاعی، اوایل اشتباهاتی داشت که در اخراج زودهنگام علی دایی بی‌تاثیر نبود. با این حال او رفته‌رفته تبدیل به یکی از بهترین و باثبات‌ترین بازیکنان پرسپولیس شد و بازوبند کاپیتانی این تیم را هم بر بازو بست. احمد نور که بازیکن فیکس تیم ملی در جام جهانی بود، یکی از لژیونر‌های فوتبال ایران به حساب می‌آید و در فوتبال امارات فعالیت می‌کند.

ابوالفضل جلالی
مدافع چپ فعلی آبی‌ها که یکی از ملی پوشان این تیم در جام جهانی بود، محصول آکادمی سایپا است. جلالی وقتی دایی سرمربی بزرگسالان سایپا بود، او را کشف کرد و به تیم اصلی آورد. حتی دایی در اوج جوانی و کم تجربه بودن به ابوالفضل بازی داد و باعث شد این بازیکن در فوتبال ایران دیده شود. حالا جلالی در تیم پرطرفدار استقلال بازی می‌کند و عضوی از تیم ملی است.

مهدی ترابی
ترابی کشف علی دایی نبود، ولی در زمان مربیگری دایی در سایپا این بازیکن رشد کرد و به یک ستاره در فوتبال ایران تبدیل شد. مهدی زیر نظر شهریار فوتبال ایران به بازیکن بهتری تبدیل شد و همین موضوع باعث شد تا پرسپولیس و برانکو به دنبال این بازیکن بیایند. حالا ترابی یکی از بهترین‌های فوتبال ما محسوب می‌شود و در جام جهانی هم حضور داشت.

امید عالیشاه
حضور عالیشاه هم در سطح اول فوتبال ایران مدیون اعتماد علی دایی است. دایی، عالیشاه را از نفت تهران به راه‌آهن برد و آنجا مورد استفاده قرار داد. عالیشاه با تکنیک و سرعت قابل توجهش خوش درخشید و استعدادش را نشان داد. بعد هم علی دایی ابتدای لیگ سیزدهم در زمان انتقال به پرسپولیس او را با خودش به جمع سرخپوشان برد و حضور طولانی‌مدت امید در این تیم آغاز شد. حضوری که هنوز هم ادامه دارد و امید حالا کاپیتان اول پرسپولیس است و با این تیم طی سال‌های اخیر افتخارات زیادی را بدست آورده است.

کریم انصاری‌فرد
علی دایی همیشه عادت داشت تیم‌هایش را برای برگزاری اردوی تابستانی به زادگاهش اردبیل ببرد. سال ۸۶ و همزمان با حضور دایی در سایپا، در همین اردو کریم انصاری‌فرد از سوی او تست شد و به آکادمی تیم پیوست. به تدریج کریم سر از تیم بزرگسالان درآورد و با گلزنی‌های پیاپی اسم و رسمی برای خودش دست و پا کرد. او هم در زمان کشف از سوی دایی، فقط ۱۷ سال داشت. انصاری‌فرد سابقه دو دوره آقای گلی در لیگ برتر را دارد و در حال حاضر برای باشگاه آمونیا در لیگ قبرس توپ می‌زند. او همین حالا در عضویت تیم ملی هم هست و همین چند ماه قبل سومین جام جهانی خود را در قطر پشت سر گذاشت.

علی علیپور
لژیونر فوتبال ما که در لیگ پرتغال و باشگاه ژیل ویسنته بازی می‌کند هم یکی از کشف‌های بزرگ دایی است. لیگ دوازدهم زمانی که علی دایی سرمربی راه‌آهن بود، علیپور ۱۷ ساله را از سنگ آهن بافق به تهران آورد و به عضویت تیمش درآورد. علیپور مازندرانی به تدریج رشد کرد و بعدتر در پرسپولیس تبدیل به یکی از برترین گلزنان تاریخ این باشگاه شد. نکته جال در خصوص مهاجم سابق پرسپولیس و اسطوره فوتبال ایران این است که همین علیپور یک قهرمانی را از علی دایی گرفت. هفته ماقبل پایانی لیگ سیزدهم در صورتی که پرسپولیس علی دایی موفق به شکست راه‌آهن می‌شد گام بسیار بزرگی به سمت قهرمانی بر می‌داشت. با این حال آن مسابقه با تساوی ۲-۲ به پایان رسید و یکی از گل‌های راه‌آهن را علیپور زد.

تیم ملی
به غیر از کسانی که در بالا از آن‌ها به عنوان استعداد‌های کشف شده توسط علی دایی نام بردیم، ستاره‌های مثل دانشگر، شهباززاده، رضاوند، رضا اسدی و خیلی دیگر از بازیکنان شاغل در فوتبال ایران هم بودند که توسط دایی کشف شدند و به بالاترین سطح فوتبال ایران رسیدند. دایی در تیم ملی هم به بازیکنان جوان زیادی میدان داد که آن‌ها بعدا به بازیکنان فیکس تیم ملی تبدیل شدند و حسابی درخشیدند.شهریار، دوران سکان داری تیم ملی هم نشان داد که از بازی دادن به جوانان هیچ ترسی ندارد. او در روز‌هایی که با علی کریمی، کریم باقری و علی نیکبخت واحدی خیلی میانه خوبی نداشت، جوان‌های خوبی را به تیم ملی معرفی کرد.
 
 
مسعود شجاعی، احسان حاج صفی، محمد نوری، محمدرضا خلعتبری، کریم انصاری فرد، غلامرضا رضایی، خسرو حیدری و سید مهدی رحمتی، از جمله کسانی بودند که با حضور علی دایی بر نیمکت، فرصت این را داشتند تا بیشتر بازی کنند و جزو بازیکنان اصلی تیم ملی باشند. از بین این نفرات احسان حاج صفی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی و خلعتبری همچنان بازی می‌کنند و حاج صفی و انصاری‌فرد کاپیتان‌های اول و دوم تیم ملی هستند.
مرجع : خبرورزشی
برچسب ها: علی دایی

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۶
ایشون به دلیل قد بلندشن توپ ها به سرشون برخورد و روانه دروازه می شد. چند بار باید این مفاهیم تذکر داده بشه تا اسطوره سازی های بیخود انجام نشه. ضمنا" دروازه بان های بی عرضه هم در آمار بالای گلزنی ایشون مقصر هستن که باید مجازات بشن. (416139)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۲۲:۳۶
اینهمه کینه از کجا میاد مرد باش تو با سر شوت کن ببین گل میشه (416252)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۴:۳۵
علی دایی فقط به خاطر قد درازش موفق شد ولی خداداد عزیزی بخاطر هوش وقدرتش گل زنی میکرد درود بر خداداد (416261)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۹:۴۳
سلام (416278)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۹:۰۸
یکی نون قدشو میخوره
یکی دیگر نون ریشش رو میخوره


لی فرق اصلی در این است که
اونیکه نون قدشو مثل علی دایی میخوره عرضه داره و زحمت کشیده و ملت را شاد کرده و بدون اینکه دست تو جیب ملت ببره از کشورهای اروپایی که بعنوان لژیونر بازی می‌کرد پول ارز وارد کشور کرده
.... (416273)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها