به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۸۲۵۵۳
احداث کارخانه فولاد در جوار دومین دریاچه بزرگ کشور

بختگان؛ دستاویز یک تسویه حساب شخصی

بختگان؛ دستاویز یک تسویه حساب شخصی
گروه اقتصادی: بار دیگر احداث یک واحد صنعتی در جوار یک جاذبه محیط زیستی خبرساز شده است. شرکت صنایع فولاد رهام پارس بنا دارد در شهرستان بختگان و در 30 کیلومتری دریاچه بختگان یک کارخانه تولید آهن اسفنجی احداث کند. خبرها حاکی از این است که 4000 میلیارد تومان بر این پروژه سرمایه‌گذاری شده و قرار است دو سال دیگر بهره‌برداری شود.

به گزارش تجارت نیوز، با این حال چند روز پس از کلنگ‌زنی پروژه به دست رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، مشخص شد که هنوز سازمان منابع طبیعی با واگذاری زمین برای احداث کارخانه آهن اسفنجی در کنار دریاچه بختگان موافقت نکرده و شرکت آب منطقه‌ای نیز با احداث این پروژه مخالف است.

حمایت نماینده نی‌ریز از احداث کارخانه!
فرهاد طهماسبی، نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس، خود را از طرفداران جدی این پروژه معرفی ‌کرد و در این باره توضیح داد: هر گونه تخلف زیست محیطی و غیر از آن در مورد پروژه احداث واحد تولید آهن اسفنجی به دست شرکت یادشده مردود است.وی افزود: به باور من آنچه با عنوان آسیب‌های زیست محیطی علیه این پروژه گفته می‌شود، کارشناسی نیست و کاملا مغرضانه است؛ متاسفانه یکی از رقبای انتخاباتی من در تلاش است تا این پروژه را از طریق رسانه‌ها تخریب کند.

طهماسبی ادامه داد: کار بر این پروژه از دو سال پیش آغاز شده و در این مدت تلاش ما بر دریافت مجوزهای قانونی بود. زمین این پروژه با مجوزهای قانونی واگذار شده و صاحبان پروژه متعهد شدند در برابر دریافت این زمین دو برابر مساحت آن را در جایی دیگر فضای سبز ایجاد کنند. مگر می‌شود سرمایه‌گذاری بتواند بدون دریافت مجوزهای قانونی سرمایه‌گذاری کند؟

او که پیش از این رئیس دادگستری نی‌ریز بود، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد رهام پارس تفاهم‌نامه‌ای با شرکت فولاد غدیر نی‌ریز منعقد کرده است؛ براساس این قرارداد خط انتقال آب خلیج فارس به چادرملو تا زمانی که این پروژه به بهره‌برداری برسد، اجرا می‌شود تا آب موردنیاز پروژه از آن محل تامین شود؛ بنابراین قطره‌ای از آب سفره‌های زیرزمینی در این پروژه صرف نمی‌شود.نماینده مردم استهبان و نی‌ریز درباره آسیب‌های احتمالی این پروژه برای دریاچه بختگان گفت:  این پروژه بیش از 30 کیلومتر با بستر دریاچه فاصله دارد. هر چند دیگر از دریاچه بختگان هم چیزی باقی نمانده است. همچنین سازمان حمایت از محیط زیست استان فارس از محل پروژه بازدید داشته و بلامانع بودن احداث این پروژه را در استان تایید کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بیکاری در بختگان بسیاری را به مهاجرت به یزد برای کارگری سوق داده است و در پی این اتفاق شمار زیادی از روستاها از سکنه خالی شده است. روزی که وزیر برای کلنگ‌زنی پروژه به بختگان آمد حدود 5000 نفر از حضور ایشان استقبال کردند. این پروژه بیش از 1000 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم می‌آفریند.
به‌رغم دفاع همه‌جانبه طهماسبی از پروژه احداث آهن اسفنجی در بختگان فعالان محیط زیستی کشور همچنان بر آسیب‌زا بودن احداث پروژه تاکید دارند.

دریاچه بختگان بی‌شک آسیب می‌بیند
محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران، درباره آسیب‌های احتمالی احداث کارخانه در جوار دریاچه بختگان به تجارت‌نیوز گفت: بختگان تالاب بین‌المللی ایران ثبت شده در کنوانسیون رامسر است و در پایاب دو رودخانه مهم کر و سیوند قرار گرفته است؛ با این حال احداث سدهای سیوند، ملاصدرا و درودزن این دریاچه را خشک کرد. با این حال در پی بارندگی‌های اخیر بخش زیادی از این دریاچه آبگیری شده است.

وی افزود: اگر دریاچه بختگان به طور کامل خشک شود، شرق استان فارس از منافع آن محروم می‌شود چشمه‌های بزرگ تولید گرد و خاک شکل می‌گیرد و توان زیست‌پذیری شیلات از بین می‌رود.درویش درباره آسیب‌های احتمالی احداث کارخانه آهن اسفنجی در 30 کیلومتری دریاچه بختگان توضیح داد: وقتی پروژه‌ای در حوزه آبخیز منطقه قرار گرفته پس بر منابع آبی منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد؛ حتی اگر با دریاچه بختگان فاصله 30 کیلومتری هم داشته باشد. این پروژه در حوزه آبخیز دریاچه بختگان، طشک و کمجان است و بی‌تردید دریاچه از آسیب‌های آن مصون نیست.

فارغ از اینکه پرداختن به عواقب منفی احداث یک کارخانه تولید آهن اسفنجی در حوالی دریاچه بختگان یک تسویه حساب شخصی است یا یک دغدغه جدی محیط زیستی، آنچه اهمیت دارد این است که صاحبان این واحد تولیدی تا چه اندازه بر تعهدات خود برای جبران پیامدهای منفی احداث آن بر محیط زیست منطقه متعهد هستند.
آیا آن‌گونه که نماینده مردم استهبان و نی‌ریز می‌گوید دو برابر زمینی که در اختیار گرفته‌اند فضای سبز ایجاد می‌کنند و از آب‌های زیرزمینی در تولید استفاده نمی‌کنند؟ و یا این وعده‌ها را تنها برای پیشبرد پروژه در مقطع کنونی ارائه داده‌اند؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۳:۵۲
احتمالا کارخانه مال یکی از ما بهتران هست. (416147)
موسوی از بختگان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۶:۰۴
شما در گوگل مپ عنوان فولاد بختگان را سرچ کنید حدود 15 کیلومتر تا پارک ملی بختگان فاصله دارد و 30 کیلومتر با دریاچه بختگان و 15 کیلومتر با دریاچه طشک دقیقا کنار پارک ملی و منطقه حفاظت شده پارک ملی بختگان متاسفانه اینجا همه از بی آبی در حال مهاجرت هستند اون وقت یک صنعت آب بر احداث می شود موسوی از شهرستان بختگان (416161)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۱۳:۲۲
لطف کنید جو ندهید بسیاری هستند برای حسادت تا این طرح را به شهر خود بکشانند بختگان نیاز ضروری به اشتغال زایی برای دوهزار جوان بیکار است که از گشنگی به یزد پناه برده اند برای کارگری (416322)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۱۳:۲۶
دردود بر جناب دکتر طهماسبی واقعا گل کاشتند دوره های قبل هم یسری نماینده صندلی نشین داشتیم چه خدمتی به بختگان کردند نماینده با عرضه و قابل دشمن زیاد دارد خدا جای حق است و دسیسه دشمنان را باطل می‌کند (416323)
نام
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۰:۱۴
بهر قیمتی میخواد دوباره بره مجلس، خدمت(!)کنه به مردم! چقدر شیفته خدمت هستن ایشون!! چندسال بعد هم که اطلاعات پروژه ایشون لو رفت، چیزی از بختگان باقی نمانده!! مظلوم، طبیعت ایران (416258)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۶:۲۵
ما مردم شهرستان بختگان تا پای جان از این طرح حمایت خواهیم کرد
اشتغال امید پویایی زنده باد سرمایه گذار (416263)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۶:۳۸
سلام بنده بچه این منطقه هستم 50 سال سن دارم بالغ بر 20 ساله دریاچه خشک شده و هرگز آبگیری نخواهد شد حرف علاقه مندان محیط زیست در این مورد خود نمایی بیش نیست. کارخانه هیچ ضرری نداره. شاید مردم از فلاکت بیرون اومدن. باقی حرف ها غرض و حسادت است (416264)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۰۷:۳۷
آقای دلسوز زیست محیطی!!!
-می دانی حضور پنج هزار نفر جمعیت در کلنگ زنی یک طرح یعنی چه؟
-می دانی چرا نماینده‌ی مردم در مجلس نود درصد مراجعانش درخواست اشتغال دارند؟
-آقای زیست محیطی امنیت جامعه به داشتن شغل پایدار است،به داشتن راه امرار معاش است،به داشتن زندگی انسانی در خور شأن انسان است.
آقای زیست محیطی ،دینداری مردم با داشتن نعمت شغل مناسب در لوای حکومت عدل علی امکان‌پذیر است.
-فرصت ها را از مردم مومن و مسلمان این سرزمین نگیرید ،مردم را مأیوس از زندگی در لوای پرچم عدالت خواه علوی نکنید.
مردم بخت (416265)
۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ۱۳:۱۹
چرا فعالان محیط زیست تو این بیست سال که دریاچه اب نداره صدایی برای واگذاری حق ابه سالانه از سدهای مورد نظر نداده اند لطفا شاداپ باشید تا در بختگان هم اشتغال باشد (416321)
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۲۱:۱۹
بختگان شهرستانی کم برخوردار بلکه محروم است، هیچکس دراین شهرستان حاضربه سرمایه گذاری نیست ، شغل پایدار که نباشد، مردم حتی حاضر به ساخت خانه هم نیستند، عده زیادی برای پرکردن شکم خود وعده ای نگران از آینده فرزندان، با همه مشکلات، ترجیح می دهنداز این منطقه مهاجرت کنند. مردم می گویند عده ای با غرض شخصی وعده ای هم ندانسته که درشهرهای با امکانات نشسته برای این منطقه اشک تمساح می ریزنند، لطفا دایه مهربانتراز مادرنباشید. درودبرنماینده پرتلاش (417174)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها