کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هواپیمای هیدروژنی در انگلیس پرواز کرد

1 بهمن 1401 ساعت 13:54


گروه علمی:یک هواپیمای مجهز به موتور هیدروژن-برقی به نام « دورنیر۲۲۸» برای نخستین بار در انگلیس پرواز آزمایشی موفقیت آمیز انجام داد.شرکت هواپیما سازی «زیرو آویا»(ZeroAvia) هواپیمای «دورنیر ۲۲۸» را به طور موفقیت آمیز در فرودگاه کاتزولد واقع در گلوسسترشایر انگلیس آزمایش کرد. در بال چپ این وسیله نقلیه هوایی با ظرفیت ۱۹ نفر یک موتور هیدروژن-برقی و در بال سمت دیگر یک موتور توربین دار نصب شده است. موتور توربینی مذکور پروانه های هواپیما را به حرکت درمی آورد.


در پرواز آزمایشی مذکور هواپیما از زمین بلند شد، دور زد وروی زمین نشست و کل این فرایند ۱۰ دقیقه طول کشید.
این شرکت انگلیسی، آمریکایی مدعی است نسخه اصلاح شده «دورنیر ۲۲۸» بزرگترین هواپیمای جهان با موتور هیدروژن-برقی است. در هواپیمای مذکور سلول های سوخت هیدروژنی نصب شده اند که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن ( از هوا) طی یک واکنش شیمیایی برق تولید می کنند. تنها دور ریز فرایند مذکور آب است.

زیرو آویا قرار است از ۲۰۲۵ میلادی پرواز های تجاری خود را فقط با برق تامین شده از سلول سوخت هیدروژنی آغاز کند. چنین فرایندی یک گام مهم در سفرهای هوایی بدون انتشار گازهای گلخانه ای به حساب می آید.
شرکت سازنده هواپیما تصمیم دارد تا ۲۰۲۵ میلادی پروازهایی با ۱۹ سرنشین در مسافت ۳۰۰ مایل انجام دهد. همچنین شرکت قصد دارد تا ۲۰۲۷ میلادی پروازهایی در مسافت ۷۰۰ مایل با ۴۰تا ۸۰ مسافر انجام دهد.
برخی از سرمایه گذاران زیرو آویا بزرگترین شرکت های هواپیمایی تجاری هستند.


کد مطلب: 382595

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/382595/هواپیمای-هیدروژنی-انگلیس-پرواز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir