به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۸۲۷۴۴

غذایی بسیار مفید و ایده آل برای زمستان

غذایی بسیار مفید و ایده آل برای زمستان
گروه سلامت: هیچ‌ غذایی مانند سوپ در روزهای سرد زمستان دلچسب نیست. این غذا که تاثیر خوبی در گرم نگه‌داشتن بدن دارد، به‌دلیل وجود سبزیجات متنوع منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. سوپ را می‌توان با گنجاندن خوراکی‌های مختلف به‌ روش‌های متنوع تهیه کرد که با ذائقه افراد متناسب باشد.
به گزارش سلامت، در ادامه همین مطلب به دلایل مفید بودن سوپ در روزهای سرد سال اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:
 
تامین آب بدن
آیا می‌دانید یک بشقاب سوپ سبزیجات به‌اندازه یک لیوان بزرگ آب نیاز بدن را تامین می‌‌کند؟ این مزیت در زمستان بسیار اهمیت دارد زیرا تمایل به نوشیدن آب کم می‌شود و سطح رطوبت بدن کاهش می‌یابد درحالی‌که نیاز بدن تغییری نمی‌کند. با اینکه تعریق واضح همانند تابستان در روزهای سرد اتفاق نمی‌افتد اما جالب اینکه تحت‌تاثیر گرمای درون منزل، بدن روزانه حدود نیم لیتر آب از دست می‌دهد. کمبود مصرف آب، احتمال خشکی پوست را نیز تشدید می‌کند. 

داشتن مواد غذایی متنوع
یکی از بهترین راهکارها برای مصرف سبزیجات و غلات، خوردن سوپ است. سبزیجات سرشار از فیبرها هستند که عملکرد گوارش را بهبود می‌دهند و وجود املاح مختلف مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیز در کنترل فشار خون موثر است. ویتامین‌‌های مختلف نیز دیگر ترکیبات مفید سبزیجات هستند. در تهیه سوپ همچنین از انواع منابع غلات مانند گندم، جو و... استفاده می‌شود که اگر از انواع سبوس‌دار باشد، ارجحیت دارد و به‌عنوان تامین‌کننده انرژی ماهیچه ها و مغز شناخته می‌شوند. 

کمک به حفظ تناسب اندام
خوردن سوپ به‌عنوان پیش‌غذا احساس سیرکنندگی خوبی ایجاد می‌کند که مانع از پرخوری و دریافت کالری زیاد می‌شود. وجود سبزیجات از این جهت نیز اهمیت دارد زیرا با احساس سیری طولانی‌تری همراه است و احتمال ضعف بین وعده‌های غذا را کاهش می‌ دهد. البته برای چنین تاثیراتی باید توجه داشت که بیش از یک قاشق سوپخوری خامه یا یک قاشق مرباخوری کره به سوپ اضافه نشود. 

مناسب بودن برای همه افراد
سوپ از جمله غذاهایی است که همه افراد می‌‌توانند آن را در رژیم غذایی شان بگنجانند زیرا قابلیت تغییر در مواد اولیه را دارد. افرادی که از اختلالات روده رنج می‌برند، بهتر است انواع سبزیجات با هضم بهتر مانند هویج و کدو سبز را انتخاب کنند که اگر کاملا پخته و له شود، هضم ساده‌تری دارند. در صورت ابتلا به دیابت توصیه می‌شود خوراکی‌های با شاخص گلیسمی پایین مانند عدس، غلات سبوس‌دار، جو و جودوسر استفاده شود. برای مبتلایان به فشار خون بالا می‌توان کاهش مقدار نمک را با افزودن سبزیجات معطر و ادویه‌ها جبران کرد. برای پیشگیری از کلسترول بالا نیز می‌توان به‌جای کره یا خامه مقداری روغن زیتون، گردو یا فندق به سوپ افزود.

انتخابی مناسب برای شام کامل و مقوی
گنجاندن مقدار کافی پروتئین باعث می‌شود شام یک غذای کامل باشد. برای این منظور، به‌ازای هر نفر حداقل 50 گرم میگو یا یک تکه سینه مرغ در نظر بگیرید. برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، می‌توان 30 تا 50 گرم حبوبات استفاده کرد. انواع مغزها مانند گردو، پسته، فندق و... به‌شکل پودر نیز انتخاب خوبی است. 
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها