به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۸۲۹۶۴
روش عجیب خانه‌دار کردن مردم

50 سال انتظار برای خانه 50 متری

50 سال انتظار برای خانه 50 متری
گروه اقتصادی: متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 49 تا 50 میلیون تومان رسیده است. این مساله سبب شده که مدت زمان انتظار برای خرید خانه در تهران به 143 سال برسد. آن هم با فرض اینکه کارگران یک سوم حداقل حقوق خود را پس‌انداز کنند.پس از افزایش قیمت مسکن دولت پیشنهاد جدیدی روی میز گذاشت و آن هم خرید متری مسکن از بورس بود. اینکه افراد هر بار هر چند متر خانه‌ای که می‌توانند را از بورس بخرند تا نهایتا مالک یک واحد مسکونی شوند.
 
به گزارش خبرآنلاین، شهردار تهران هم با استقبال از این ایده پیشنهادی گفته بود در شرایط تورمی، سرمایه مردم مثل یخ آب می‌شود، اما خرید متری مسکن از طریق بازار سرمایه این امکان را فراهم می‌کند تا ارزش پول حفظ شود. ممکن است یک فرد ۱۰ متر، ۲۰ متر یا ۵۰ متر از یک واحد را بخرد و طی چند سال بتواند مالکیت کامل یک واحد را از آن خود کند.اما حالا یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید این، پیشنهاد عجیبی برای خانه‌دار شدن مردم است و با این شیوه حداقل 50 سال زمان می‌برد که فردی بتواند یک واحد مسکونی 50 متری بخرد.

50 سال انتظار برای خانه 50 متری
محمود اولاد، کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا فروش متری مسکن می‌تواند مردم را خانه‌دار کند، گفت: این طرح مثل مسکن جوانان می‌ماند که می‌گفتند ۱۵ سال کم‌کم و به تدریج پول بگذارید و بعد از ۱۵ سال ما به شما وام می‌دهیم. اما به حدی تورم مسکن زیاد بود که بعد از ۱۵ سال عملا این پول به هیچ دردی نمی‌خورد و این طرح شکست خورد.به گفته این کارشناس، درحال حاضر قیمت یک متر خانه به طور میانگین در تهران ۵۰ میلیون تومان است. از طرفی مردم سالانه یک متر هم پس‌انداز ندارند که ۵۰ میلیون تومان جمع کنند و بعد ۵۰ سال، خریدشان به ۵۰ متر برسد که بتوانند خانه بخرند.

حداقل حقوق کارگران در سال جاری 5 میلیون و 400 هزار تومان است.  در محاسبات اقتصادی، اصولا یک سوم درآمد ماهانه افراد برای خرید مسکن پس‌انداز می‌شود. یعنی افراد در بهترین حالت یک میلیون و 800 هزار تومان توان پس‌انداز دارند که چنین پس‌اندازی در سال به 22 میلیون تومان می‌رسد که کفاف خرید نیم متر مسکن در تهران را هم نمی‌دهد.نکته جالب اینکه مجموع درآمد یکسال کارگران 65 میلیون تومان است و اگر آنها کل این درآمد را هم پس‌انداز کنند، سالی یک متر خانه می‌توانند بخرند و باز هم برای خرید یک خانه 50 متری باید 50 سال صبر کنند.

بر این اساس این کارشناس می‌گوید طرح فروش متری مسکن هم نمی‌تواند مشکل را حل کند.اولاد تصریح می‌کند: اگر فردی آن‌قدر پس‌انداز دارد که سالانه بتواند معادل ۵ متر خانه بخرد و بعد ۱۰ سال در حدود ۵۰ متر خانه شود و با یک وام، بتواند یک خانه ۷۰ متری بخرد، در مقابل این، نکته این‌جاست که کسی که سالانه بتواند پول ۵ متر خانه را تامین کند، یعنی سالی ۲۰۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد، چنین فردی با چنین پس‌اندازی اصولا راه‌های دیگری برای مسکن‌دار شدن خود پیدا خواهد کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها