به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۸۲۹۷۷

بیشترین دلیل مردودی خودروها در معاینه فنی

بیشترین دلیل مردودی خودروها در معاینه فنی
گروه جامعه: مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران از مردودی ۳۰ درصد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد و گفت: این رقم برای خودروهایی است که برای نخستین بار به مراکز مراجعه کرده اند.
به گزارش همشهری آنلاین شادی مالکی با تشریح گزارش و مراجعات خودروها به مرکز معاینه فنی در ۱۰ ماهه امسال(ابتدای سال تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱) اضافه کرد: در این مدت، یک میلیون و ۳۹۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.او با بیان اینکه از مجموع مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی، ‌حدودا یک میلیون دستگاه خودرو مراجعه اولشان بوده است، گفت: در ۹ ماه امسال، بیشترین فراوانی مردودی‌ها با ۱۷۱ هزار دستگاه مربوط به وضعیت ظاهری خودروها بوده و رتبه دوم مربوط به به خودروهای آلاینده است که تعدادشان از مجموع مراجعه کنندگان به ۱۵۰ هزار دستگاه می‌رسد.

خودروهایی که نقص توام دارند
مالکی به دیگر نقص هایی که در مردودی خودروها تاثیر داشته است، اشاره کرد و گفت: نقص تست ترمز با  ۱۰۷ هزار، نقص هم‌راستایی۸۳ هزار و نقص کمک فنر با ۳۷ هزاردستگاه خودرو به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم  بیشترین دلایل مردودی خودروها در تست معاینه فنی قرار دارند. ضمن اینکه تعدادی از این خودروها هم چند نقص توام داشته اند. مثلا علاوه بر آلایندگی، دارای نقص سیستم ترمز یا کمک فنر هم بوده اند.

این مدیر ارشد شهری پایتخت با تاکید بر اینکه نقص فنی خودروها در تست معاینه فنی به مالکان خودرها  اعلام می‌شود، گفت: به این ترتیب راکبان این خودروها می‌توانند پس از رفع نقص یا نقص‌های اعلامی، در مراجعات بعدی گواهی معاینه فنی را دریافت کنند. کما اینکه این خودروها مجددا برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کرده‌ و در نهایت ۹۶ درصد از مجموع آنها بعد از رفع نواقص خودروهایشان موفق به اخذ معاینه فنی شده‌اند. با این حساب، در ۱۰ ماهه امسال تنها ۴ درصد متقاضیان معاینه فنی موفق به قبولی در تست معاینه فنی نشده‌اند.

افتتاح مرکز جدید پس از ۳ سال
مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه گفت‌وگو با همشهری آنلاین، از افتتاح هجدهمین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در روز شنبه (دیروز) یکم بهمن ماه خبرداد و گفت: این مرکز با نام مرکز آزادی در غرب تهران با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی راه اندازی شد.مالکی افزود: از سال ۱۳۹۸ تا کنون هیچ افزایش خطی نداشتیم و در این دوره با توجه به دستور شهردار تهران و پیگیری‌های صورت گرفته، هفدهمین مرکز هم وارد چرخه خدمت رسانی به شهروندان تهرانی شد.او با اشاره به تعداد مراکز تهران گفت: پیش از افتتاح این مرکز، ما  ۱۶ مرکز ثابت ویژه خدمات رسانی به خودروهای سبک، ۳ مرکز مخصوص ماشین‌های سنگین و ۷ خط سیار داشتیم که با افتتاح اخیر، مجموع مراکز به هفده مرکز رسید.

بازدید چشمی خودروهای گازسوز
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در تشریح مشخصات هفدهمین مرکز معاینه فنی تهران، گفت: با احتساب ۲ خط مکانیزه ای که در مرکز آزادی در روز شنبه به بهره برداری رسید، مجموع خطوط معاینه فنی تهران از ۵۴ خط به ۵۶ خط افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه در این مرکز که  با ۲ سالن در فضایی به مساحت ۱۷۶۰ متر مربع ساخته شده است، تمام تست‌های ایمنی فنی و تست‌های مربوط به آلایندگی در خصوص استانداردها انجام می‌شود. این خط همچنین به یک سالن بازدید چشمی خودروهای گازسوز هم مجهز است؛ یعنی نواقص ماشین‌های گازسوز به صورت ظاهری دیده می‌شود.مالکی با اشاره به اینکه مرکز آزادی سالانه پذیرای  ۵۶ هزار خودروی سبک، یعنی روزانه ۱۶۰ خودرو خواهد بود، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه برای نخستین بار و با توجه به ضرورت و تاکید بر حمایت از تولید داخلی، تمام تجهیزات و تاسیسات این مرکز ساخت و تولید داخل کشور است.

مردودی‌ها از کدام خودروها هستند؟
این مدیر ارشد شهری تهران در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین مبنی بر فراوانی و گروهی از خودروهایی که بیشترین مردودی را در معاینه فنی دارند، گفت: اینکه کدام گروه از خودروها در معاینه فنی مردود می شوند، به درصد فراوانی خودروهای مراجعه کننده، سن خودروها و دیگر عوامل بستگی دارد. اینکه بتوان گفت مثلا فراوانی پراید، پژو و  یا فلان خودرو در مردودی ها بیشتر یا کمتر است، امکانپذیر نیست. چراکه اکثر خودروهای مراجعه کننده به دلیل فراوانی این خودروها، همین دو مدل هستند. بنابراین نمی توان خودروها را از این حیث دسته بندی کرد.مالکی در پایان گفت:  شهروندانی که درخواست اخذ معاینه فنی برتر دارند، می توانند با مراجعه به سایت https://inspection.tehran.ir مراجعه کنند و علاوه بر اطلاع از ساعات فعالیت مراکز مختلف اعم از معاینه برتر و عادی، از مراکزی که در روزهای تعطیل هم خدمات رسانی می کنند مطلع شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها