به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۳۸۳۱۳۴

نتانیاهو وزیر کشور اسرائیل را برکنار کرد

نتانیاهو وزیر کشور اسرائیل را برکنار کرد
گروه بین الملل:  نخست‌وزیر اسرائیل تسلیم حکم دیوان عالی این کشور شد. آری دری، وزیر کشور باید به دلیل سوءپیشینه متعدد کیفری پس از چند هفته سمت خود را ترک کند. با این حال، نتانیاهو نمی‌خواهد در نهایت شکست را بپذیرد.
بنیامین نتانیاهو، تنها چند هفته پس از روی کار آمدن دولت ائتلافی خود، مجبور است ترکیب کابینه را تغییر دهد.
در نامه‌ای که نتانیاهو در جلسه کابینه خواند، با ابراز تاسف از این تصمیم، آری دری را تکیه‌گاه تجربه، ذکاوت و مسئولیت توصیف کرد. نتانیاهو گفت که تصمیم دیوان عالی اراده ملت را نادیده می‌گیرد. او افزود، قصد دارد هر وسیله قانونی ممکن را بیابد تا آری دری بتواند سهم خود به کشور را ادا کند.
آری دری، رهبر حزب افراطی مذهبی "شاس" در این رابطه گفت، واضح است که باید به تصمیم دادگاه احترام گذاشته شود. با این حال، او قصد ندارد از زندگی سیاسی دست بکشد.
دیوان عالی اسرائیل هفته گذشته انتصاب آری دری به عنوان وزیر را "نامناسب" اعلام کرد و از نتانیاهو خواست تا او را برکنار کند. پیش‌زمینه این اقدام، محکومیت‌های متعدد است که این سیاستمدار از جمله به دلیل تخلفات مالیاتی و فساد، در گذشته داشته است.
آری دری اعلام کرد، به رهبری حزب خود و شرکت در جلسات ائتلاف ادامه خواهد داد. او افزود: هیچ تصمیم دادگاهی او را از خدمت و نمایندگی از سوی ۴۰۰هزار نفری که او را انتخاب کرده‌اند، نمی‌تواند باز دارد.
اسرائیل شامگاه شنبه اول بهمن شاهد تظاهرات گسترده‌ای علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور و برنامه او برای انجام اصلاحات در دستگاه قضایی بود.
طبق اعلام پلیس اسرائیل تنها در تل ‌آویو ۱۰۰ هزار نفر در این تظاهرات اعتراضی شرکت داشتند. معترضان بیم آن دارند که دولت نتانیاهو قوه قضاییه را تضعیف کرده و دموکراسی در اسرائیل را به خطر بیندازد.تظاهرکنندگان در نقاط مختلف مرکز تل‌آویو تجمع داشتند. "اعتراض برای دفاع از کشور"، "جلوی پایان دموکراسی را بگیرید"، "فرزندان ما در یک دیکتاتوری زندگی نخواهند کرد" از جمله شعارهایی بود که بر پلاکاردها به چشم می‌خورد.
آنان همچنین تصاویری از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به همراه داشتند که علیه او شعارهایی تندی نوشته بودند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها