کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناتو؛ بهترین تضمین امنیتی برای اوکراین

4 بهمن 1401 ساعت 9:46


گروه بین الملل:  رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان دیدار بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا، خواستار پیوستن کشورش به پیمان ناتو شد.
ولودیمیر زلنسکی،  بار دیگر به تأکید از ضرورت پیوستن کشورش به پیمان ناتو برای محافظت در برابر تهاجم‌های روسیه سخن گفت.
آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری در کیف گفت، زلنسکی در دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا، عضویت در پیمان ناتو را "بهترین تضمین امنیتی" برای کشورش خوانده است.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، یکی از دلایل تهاجم به اوکراین را خواست این کشور برای پیوستن به ناتو اعلام کرده بود. مسکو همواره بر انصراف کی‌یف از عضویت در این پیمان نظامی را یکی از شروط حل مناقشه تأکید کرده بود. مسکو به عنوان یک قدرت هسته‌ای ادعا می‌کند که امنیت روسیه با حضور احتمالی ناتو در اوکراین مورد تهدید قرار می‌گیرد.
به گفته یرماک، زلنسکی و جانسون همچنین درباره نشست صلح سران پیشنهادشده از سوی اوکراین گفت‌وگو کردند. هنوز تاریخی برای چنین دیداری تعیین نشده است. روسیه همچنین خواسته‌های زلنسکی مبنی بر تضمین‌های امنیتی در کنار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین بود، رد کرده و آن را غیرواقعی دانسته است.
نخست وزیر اسبق بریتانیا به طور ضمنی حمایت خود را از تحویل تانک‌های رزمی به اوکراین ابراز کرد. بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، جانسون در جریان سفر خود به کی‌یف گفت: «اکنون زمان مناسبی است تا فشارها را افزایش داده و تمام ابزار مورد نیاز اوکراینی‌ها را برای تکمیل کار فراهم کنیم.»جانسون گفت: «به این جنگ تنها زمانی می‌توان پایان داد که اوکراین پیروز شود، آن‌هم در سریع‌ترین زمان ممکن.» او افزود: «پوتین هر چه زودتر شکست بخورد، برای اوکراین و برای کل جهان بهتر است.»
سیاستمداران آمریکایی از دولت بایدن خواسته‌اند تانک‌های رزمی "آبرامز ام-۱" را به اوکراین تحویل دهد.
مایکل مک‌کال، از حزب جمهوریخواه که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، در شبکه ای‌بی‌سی گفته است، تنها تحویل یکی از تانک‌های آبرامز برای متقاعد کردن آلمان برای ارسال تانک‌های رزمی لئوپارد کافی است. او افزود، فقط اعلام چنین تحویلی کافی است.بیشتر بخوانید: کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به ۷/ ۲۶ میلیارد دلار رسید
سناتور دموکرات کریس کونز به شبکه ای‌بی‌سی نیز می‌گوید، اگر لازم باشد چند تانک آبرامز بفرستیم تا تانک‌های لئوپارد از آلمان، لهستان یا سایر متحدان راهی اوکراین شوند، او از آن حمایت خواهد کرد.این سناتور دموکرات افزود، در حالی که او به نظر رهبری نظامی ایالات متحده احترام می‌گذارد که آبرامز کاربرد مشابهی با همانند خود، لئوپارد دارد، اما پیچیده‌تر و گران‌تر است. اما ایالات متحده باید به همکاری با متحدان نزدیک خود ادامه دهد و هم‌گام با آن‌ها پیش برود.
در کابینه ائتلافی آلمان، فشار بر صدراعظم شولتس برای تحویل تانک‌های لئوپارد-۲ به اوکراین رو به حال افزایش است.
آگنیشکا بروگر، سیاستمدار امور امنیت حزب سبزها، به هفته‌نامه "اشپیگل" گفت: «ما به یک تصمیم سریع در مورد تحویل تانک‌های رزمی نیاز داریم و این تصمیم باید با شرکای اروپایی‌مان اتخاذ شود.»بروگر افزود: «تعلل ما به نفع جنایتکار جنگی پوتین تمام می‌شود که هم الان در حال تدارک یک حمله جدید و وحشتناک علیه مردم بی‌گناه اوکراین است.»
همچنین در حزب سوسیال دموکرات آلمان نمایندگان پارلمانی وجود دارند که خواستار یک تصمیم‌گیری سریع در این باره هستند.
آندره‌آس شوارتس، سیاستمدار امور دفاعی به اشپیگل گفت: «در این مرحله از جنگ، نباید هیچ گونه ابهامی در مورد تصمیمات عاجل در مسئله تانک وجود داشته باشد. این تصمیم باید هر چه سریع‌تر اتخاذ شود: «جهان غرب منتظر یک بله یا نه آلمانی است.» شوارتز افزود: «ما این را به اوکراین و به نقش راهبر ما در میان هم‌پیمانان غربی خود بدهکاریم.»
وزارت دفاع اوکراین اتهامات مربوط به تهیه نادرست مواد غذایی برای ارتش را رد کرد. این وزارتخانه گفت که جیره برای سربازان مطابق "روند قانونی تعیین شده" خریداری شده است و گزارش‌های رسانه‌ها "اشتباه" است.
روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که وزارت دفاع برای تهیه مواد غذایی قراردادی با قیمت‌هایی دو تا سه برابر بیشتر از قیمت‌های عمده فروشی معمول بسته است. حال این وزارتخانه به سازوکارهای کنترل داخلی اشاره می‌کند که برای جلوگیری از فساد پیش‌بینی شده‌اند. همزمان اعلام شد مسئله خرید آذوقه غذا برای سربازان را مورد بررسی قرار خواهد داد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به اوکراین قول حمایت مستمر اروپایی‌ها را داد. او در آغاز مراسم شصتمین سالگرد معاهده الیزه در پاریس گفت: «ما به حمایت خود از اوکراین تا زمانی که لازم و جامع باشد ادامه خواهیم داد، آن‌هم به طور مشترک، به عنوان اروپایی، از پروژه صلح اروپایی خود دفاع خواهیم کرد.» شولتس بر لزوم همکاری فرانسه و آلمان "به عنوان نیروی محرکه در یک اروپای متحد" تاکید ورزید.
بر اساس برآوردهای بریتانیا، روسیه برای اجرای افزایش قابل توجه اعلام شده نیروی نظامی ارتش خود مشکل پیدا خواهد کرد. وزارت دفاع لندن در نشست اطلاعاتی روزانه خود گفت: «روسیه به احتمال زیاد در یافتن پرسنل و تجهیزات برای توسعه برنامه‌ریزی شده با مشکل مواجه خواهد شد.»
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اخیراً از جمله اعلام کرد که می‌خواهد تعداد سربازان خود را از ۱،۱۵ به ۱،۵ میلیون سرباز افزایش دهد. مقامات وزارت دفاع لندن می‌گویند: «برنامه‌های شویگو نشان می‌دهد که رهبری روسیه به احتمال زیاد این تصور را دارد که افزایش تهدیدهای نظامی متعارف برای سال‌های زیاد پس از جنگ کنونی اوکراین ادامه خواهد داشت».
وزارت دفاع بریتانیا از زمان آغاز جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین در پایان فوریه سال گذشته، با استناد به اطلاعات محرمانه، روزانه اطلاعاتی از روند جنگ منتشر می‌کند.


کد مطلب: 383183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/383183/ناتو-بهترین-تضمین-امنیتی-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir