کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رزمایش آمریکا و اسرائیل با حضور بمب‌افکن‌ها

4 بهمن 1401 ساعت 10:14


گروه بین الملل: ارتش‌ آمریکا و اسرائیل رزمایش جدید پنج روزه‌ای را با شرکت هزاران نیرو، ۱۲ کشتی و ۱۴۲ فروند هواپیمای جنگی آغاز کردند.
برخی از جنگنده‌ها مانند بمب‌افکن‌های بی-۵۲ دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای هستند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا این رزمایش را «مهم‌ترین» مانور نظامی مشترک دو کشور متحد تاکنون خواند و هدف آن را نشان دادن عمق اتحاد میان نظامیان آمریکایی واسرائیل دانست.
 زمان برگزاری رزمایش با تنش فزاینده بر سر برنامه هسته‌ای ایران همزمان شده است اما مقام آمریکایی گفت که هیچ مدلی از اهداف ایرانی وجود ندارد و رزمایش حول یک دشمن خاص انجام نمی‌شود.
با این حال، این مقام اظهار داشت: رزمایش شامل طیف وسیعی از سناریوها است و ایران ممکن است استنباط خاص خود را از آن داشته باشد.او افزود: ایران قدرت و بزرگی مانور را خواهد دید و درک خواهد کرد که دو کشور متحد قادر به انجام چه کارهایی هستند.
۶۴۰۰ نظامی آمریکایی که عمدتا نیروهای مستقر در ناو هواپیمابر جرج بوش هستند، در کنار ۴۵۰ نیروی نظامی زمینی دیگر آمریکا در این رزمایش شرکت دارند. رسانه‌های اسرائیل شمار نظامیان این کشور در رزمایش را ۱۱۰۰ نفر اعلام کردند. این تعداد به جز اعضای نیروی هوایی است.
برنامه‌ریزی برای انجام رزمایش مشترک از ماه‌ها پیش، و قبل از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، در ارتش‌های اسرائیل و آمریکا انجام شده بود. مقام بلندپایه دفاعی آمریکایی در این زمینه گفت که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و چیزی که تغییر نمی‌کند، تعهد راسخ آمریکا به امنیت اسرائیل است.
به گفته این نظامی آمریکایی، در شرایطی که واشینگتن بر حمله روسیه به اوکراین و تشدید رقابت چین بر سر جزیره تایوان متمرکز شده است، رزمایش تازه نشان خواهد داد که چگونه آمریکا می‌تواند به طور موثری تعداد زیادی از نیروهای آماده نبرد را راهی خاورمیانه کند.
مقام دفاعی آمریکا گفت دشمنان و رقیبان توان نظامی واقعی آمریکا را درک نمی‌کنند و هیچ ارتش دیگری در جهان از عهده کاری که ارتش ایالات متحده قادر به انجام آن است، بر نمی‌آید.
بنیامین نتانیاهو روز دوم بهمن در نشست کابینه خود، ضمن ارائه گزارشی از ملاقات چند روز پیش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که به اسرائیل رفته بود، گفت: دو کشور در مورد ایران «متحد هستند».
نتانیاهو ظاهرا به‌طور غیر مستقیم به برخی انتقادهای مخالفان سیاسی داخلی خود در اسرائیل نیز پاسخ می‌داد. این دسته از مخالفان در روزهای اخیر گفته بودند، عملکرد دولت جدید نتانیاهو ممکن است به روابط اسرائیل و آمریکا آسیبی «بدتر از نزدیک شدن ایران به بمب اتم بزند».
ژنرال آویو کوخاوی، که هفته گذشته دوره چهار ساله ریاست ستاد ارتش اسرائیل را به پایان برد، در رشته گفت‌وگوها با رسانه‌های کشورش در روزهای پایانی کار خود، بر ادامه رزمایش‌های مستقل و یا مشترک ارتش برای آمادگی در زمینه ایران تاکید کرد.
آویو کوخاوی گفت: ارتش در چهار سال بودن او در این مقام، سه طرح جهت «خنثی کردن» توان هسته‌ای ایران را آماده و تمرین کرد و رزمایش‌های آمادگی در این راستا در سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.
همزمان رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که ارتش این کشور در چارچوب آمادگی‌های رزمی خود خواهان دریافت ۲۵ فروند جنگنده مدل جدید اف- ۱۵ نیز شده است.
زاخی هانگبی، مشاور جدید امنیت ملی اسرائیل، پس از پیروزی بنیامین نتانیاهو در آخرین انتخابات گفت، اگر کار به حمله به برنامه هسته‌ای ایران برسد، در این دولت نتانیاهو خواهد بود.


کد مطلب: 383197

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/383197/رزمایش-آمریکا-اسرائیل-حضور-بمب-افکن-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir