کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تداوم هوای ناسالم در تهران طی امروز

4 بهمن 1401 ساعت 11:21


گروه جامعه:براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون(۴ بهمن) در شرایط ناسالم قرار دارد.به گزارش ایسنا،پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که باتوجه به پایداری و سکون جو همراه با انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته و افزایش ترافیک صبحگاهی کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم قرار خواهد گرفت.
 

تداوم این شرایط جوی مؤثر در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند. عدم وزش باد مؤثر و افزایش ترافیک تا اواخر وقت سه‌شنبه سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم در بیشتر مناطق خواهد شد.

با توجه به حاکمیت پایداری جو تا صبح فردا (۵ بهمن) هم‌زمان با آغاز تردد خودروها، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.کاهش تندی باد در طول روز سبب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد. این شرایط جوی تا ساعات پایانی چهارشنبه ادامه می‌یابد. با افزایش ترافیک شامگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد که برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق را به‌دنبال دارد.

میانگین کیفیت هوای تهران هم اکنون با آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۵۱ یعنی شرایط ناسالم برای همه قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۵۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

براساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری ورزند. افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خارج را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این کارهاست. فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که نفس کشیدن را برای افراد سخت می‌کند.

توصیه می‌شود شهروندان از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند و در صورت لزوم حتما از ماسک‌های مناسب N۹۵ استفاده کنند.گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.


کد مطلب: 383220

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/383220/تداوم-هوای-ناسالم-تهران-طی-امروز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir