به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۳۸۳۲۳۶

چه بازاری را برای سرمایه گذاری کم ریسک انتخاب کنیم؟

گروه کسب و کار: کسب سود بدون ریسک از سوال‌هایی است که بسیاری از افراد جامعه به دنبال پاسخ به آن هستند. بسیاری از افراد جامعه پس‌اندازهایی دارند و تمایل دارند از این پس‌انداز خود، سودی بدون ریسک و تضمینی کسب کنند.
چه بازاری را برای سرمایه گذاری کم ریسک انتخاب کنیم؟
کسانی مانند بازنشسته‌ها، افراد خانه‌دار، کارمندان و سایر افرادی که ریسک گریز محسوب می‌شوند، به سرمایه گذاری‌های کم ریسک اهمیت زیادی می‌دهند.
از سوی دیگر، همه‌ ما می‌دانیم که سرمایه گذاری در بازارهای ریسکی‌تر مانند طلا و بورس، علاوه بر داشتن زمان کافی به دانش مالی و اقتصادی بالایی احتیاج دارد. به همین دلیل سرمایه گذاری در این نوع بازارها می‌تواند برای این گونه افراد خطر از دست دادن سرمایه اولیه را داشته باشد.
حالا سوال اصلی اینجاست که کدام بازار را برای سرمایه گذاری کم ریسک انتخاب کنیم؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

سود بانکی
اولین گزینه‌ای که به ذهن بیشتر سرمایه گذاران ریسک گریز می‌رسد، گذاشتن پول در بانک است. نرخ بهره بانکی برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله 16 درصد و برای سپرده‌های 2 ساله 18 درصد است.
 به این صورت که اگر شخصی 200 میلیون تومان را در بانک سرمایه گذاری کند و سپرده خود را یک سال در بانک نگه داشته باشد 32 میلیون تومان سود دریافت خواهد کرد و اگر سپرده خود را دو ساله سرمایه گذاری کرده باشد 36 میلیون تومان سود به ازای هر سال از سوی بانک دریافت می‌کند.

اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری
اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری یکی دیگر از گزینه‌ها برای کسب سود تضمینی و بدون ریسک برای سرمایه گذاران است. اوراق گواهی سپرده که از سوی بانک‌ها به سرمایه گذاران ارائه می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که آن را از سرمایه گذاری در بانک مجزا می‌کند. این اوراق سود سالانه 23 درصدی دارند اما سود سپرده بانکی یک ساله همانگونه که گفته شد 16 درصد است.
 البته نباید فراموش کرد که این اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری نرخ شکست دارند. یعنی اینکه اگر فرد سرمایه گذار در زمانی زود‌تر از موعد قرارداد بخواهد به هر دلیلی سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کند بانک بجای سود 23 درصدی به سرمایه گذار فقط  10 درصد سود پرداخت می‌کند. از سوی دیگر حداکثر زمان سرمایه گذاری در اوراق گواهی سپرده فقط یک سال است.

صندوق‌های سرمایه گذاری
از دیگر بازارهای موجود برای کسب سود بدون ریسک، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق‌ها برای سرمایه گذاران سنتی کمتر شناخته شده هستند. بسیاری از سرمایه گذاران سنتی تنها بازاری که برای کسب سود ثابت و بدون ریسک می‌شناسند، سرمایه گذاری در بانک است.
این صندوق‌ها دو گونه هستند، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌هایی که بر حسب صدور و ابطال هستند. کارکرد اغلب صندوق‌های قابل معامله در بورس که غیرتقسیم سودی باشند، به این صورت است که هنگام فروش صندوق، اصل پول و سود آن برحسب قیمت روز به سرمایه گذار پرداخت می‌شود.
 از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت کیان اشاره کرد. اما بیشتر صندوق‌های غیرقابل معامله در بورس یا به اصطلاح صندوق‌هایی که بر حسب صدور و ابطالی هستند و تقسیم سودی به شمار می‎آیند، این قابلیت را دارند که سود ماهانه به سرمایه گذاران خود ارائه کنند.

صندوق ندای ثابت کیان
صندوق ندای ثابت کیان از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری است که برای افراد ریسک گریز وجود دارد. این صندوق جزو صندوق‌های غیرقابل معامله در بورس است و به صورت صدور و ابطالی کار می‌کند. این صندوق به سرمایه گذاران خود سالانه به صورت موثر حداقل 25 درصد سود پرداخت می‌کند.
 منظور از موثر این است که فرد سرمایه گذار سود پرداختی ماهانه حاصل از صندوق را دوباره در صندوق سرمایه گذاری کند.
این صندوق شرایطی را فراهم کرده است که سرمایه گذاران بتوانند هم ماهانه کسب سود کنند و هم این که بتوانند سود حاصل از سرمایه گذاری را مجددا سرمایه گذاری نمایند. ضمنا حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری در آن 100 هزار تومان است.

آشنایی بیشتر با صندوق درآمد ثابت کیان
همان طور که اشاره کردیم، از جمله صندوق‌های موجود در بازار برای سرمایه گذاری، صندوق درآمد ثابت کیان است. این صندوق بصورت سالانه 24 تا 25 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کند. این صندوق تقسیم سود ماهانه ندارد و سرمایه گذار هنگام فروختن صندوق در بورس، اصل سرمایه و سود آن را به صورت یکجا دریافت می‌کند.
از دیگر ویژگی‌های صندوق درآمد ثابت کیان این است که این صندوق به صورت صدور و ابطالی نیست بلکه بصورت (ETF) یا همان قابل معامله در بورس است. حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری در آن نیز 500 هزار تومان است و شما می توانید با از طریق لینک https://kiandigital.com/kian_fixedincome_fund اقدام کنید.

اهمیت ویژگی‌های فردی در سرمایه گذاری
هر فردی برحسب ویژگی‌های شخصی خود ممکن است ریسک‌گریز یا ریسک‌پذیر باشد. صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق ندای ثابت کیان یا صندوق درآمد ثابت کیان، مناسب سرمایه گذارانی هستند که شخصیت سرمایه گذاری ریسک‌گریز دارند.
زیرا این افراد به دنبال نوعی سرمایه گذاری هستند که نه تنها ضرر نداشته باشد بلکه سود امنی نیز داشته باشند. اما افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیر دارند، بیشتر علاقه‌مند به سرمایه گذارای در بازارهای ریسکی‌تر مانند بورس یا طلا هستند. 

جمع بندی
 افرادی که به دنبال سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک هستند می‌توانند در بانک و اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری کنند. البته صندوق ندای ثابت کیان سود سالانه موثر بالاتری نسبت به بانک و و اوراق گواهی سپرده دارد. به علاوه، اگر سرمایه گذارانی علاقمند به کسب سود بدون ریسک هستند و تمایلی به دریافت سود ماهانه ندارند، می‌توانند در صندوق درآمد ثابت کیان سرمایه گذاری کنند. در مجموع سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری با ریسک کم هستند می‌توانند در صندوق ندای ثابت کیان یا صندوق درآمد ثابت کیان سرمایه گذاری کنند و از بازدهی مناسبی برخوردار شوند. 
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها