به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۳۸۳۲۴۰

اشتباهات رایج استفاده از فر

گروه کسب و کار: فر یکی از وسایل کاربردی در آشپزخانه است که آشپزی را برای شما ساده و لذت‌بخش می‌کند. استفاده از فر مخصوصا فر توکار داتیس، اصول و قوانین خاصی دارد که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
اشتباهات رایج استفاده از فر
امروزه در اغلب آشپزخانه‎ها فر وجود دارد اما به جرات می‎توان گفت نیمی از زنان خانه‌دار، طرز استفاده از آن را بلد نیستند. عدم آشنایی با قوانین استفاده از فر، می‎تواند طول عمر آن را کاهش دهد و یا فر را به وسیله‌ای دکوری و غیر قابل استفاده برای شما تبدیل کند. در ادامه شما را با برخی اشتباهات رایج استفاده از فر، آشنا می‎کنیم‌.
 
مواد ممنوعه در هنگام استفاده از فر
 فر توکار داتیس یکی از برترین برندهای این دستگاه است که در دو نوع برقی و گازی تولید می‌شود. در هنگام استفاده از برندهای مختلف فر، موارد ممنوعه‌ای وجود دارد که بهتر است از انجام آن‌ها خودداری شود. از جمله این موارد ممنوعه به صورت زیر است:

1.    گرم نکردن فر قبل از استفاده
قبل از پخت هر مواد غذایی با فر، ابتدا باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را گرم کنید. گرم کردن دستگاه قبل از طبخ هر گونه مواد غذایی، به پخت یکنواخت غذا کمک می‎کند. برای آشنایی بیشتر با قوانین و اصول گرم کردن فر، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

2.    تمیز نکردن دستگاه
اغلب افراد قبل از استفاده کردن از فر، آن را تمیز نمی‌کنند‌. در صورتی که اگر فر توکار داتیس به درستی تمیز شود، عملکرد آن بهتر خواهد شد. برای این کار شما می‎توانید مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی را بر روی یک پارچه تمیز بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد داخل دستگاه بماند. سپس به کمک یک پارچه مرطوب و نخی، داخل فر خود را پاک کنید. بهتر است این کار را ماهی یک ‌بار انجام دهید.

3.    عدم استفاده از زمان‌سنج فر
استفاده نکردن از زمان سنج فر، یکی از اشتباهات رایج در هنگام استفاده از فر است. تمام مدل‌های فر توکار، از جمله فر برقی داتیس و فر اخوان، مجهز به زمان‌سنج هستند. برای پختن عذایی سالم‌تر بهتر است تمام دستورالعمل‌های پخت و پز را رعایت کنید. این دستورالعمل‌ها برای پخت موادغذایی مختلف، متفاوت است که برای آشنایی با آن، می‏توانید دفترچه راهنما را مطالعه کنید.



4.    استفاده از مواد غذایی یخ زده در فر
هیچ‌گاه مواد غذایی یخ‌زده را در فر قرار ندهید. نیم ساعت قبل از گذاشتن مواد غذایی در داخل فر، آن را از یخچال بیرون آورید و اجازه دهید تا با محیط هم دما شود.
موارد ذکر شده در بالا، از جمله رایج ترین اشتباهاتی هستند که اغلب افراد در هنگام استفاده از فر، انجام می‌دهند. توجه به دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای فر، سبب پخت بهتر مواد غذایی و افزایش طول عمر مفید دستگاه می‌شود. از بهترین برندهای فر توکار، می‏توان به فر برقی داتیس و فر اخوان اشاره کرد. قیمت فر اخوان و داتیس در مقایسه با کیفیت و  طول عمر بالایی که دارند، مناسب است.
 
5.    نچرخاندن سینی فر
بخش‌های مختلف فرهای توکار، به یک اندازه داغ نمی‌شود‌. بنابراین برای پخت یکنواخت و یکدست مواد غذایی لازم است سینی فر را یک ‌بار از جلو به عقب و یک ‌بار از بالا به پایین بچرخانید. برندهای مختلف فرهای توکار، مجهز به فن‌های تنظیم کننده‌ای هستند که این مشکل را رفع می‌کنند. اما به طور کلی چرخاندن سینی فر، کمک زیادی به پخت یکنواخت غذا و خوشمزه شدن آن می‌کند.


 
6.    چرب نکردن کف سینی
قبل از گذاشتن مواد غذایی درون سینی فر، کف آن را با روغن چرب کنید. چسبیدن مواد غذایی مانند پیتزا و شیرینی، ظاهر بدی به آن می‌دهد. فر برقی داتیس و فر اخوان، از جمله فرهایی هستند که سینی لعاب دار دارند یعنی مواد غذایی به کف آنها نمی‌چسبد. اما باز بهتر است قبل از استفاده از فر، کف سینی را با یک لایه نازک روغن، پوشش دهید. به جای روغن می‌توانید از کاغذهای شیرینی‌پزی و فویل‌های آلومینیومی نیز در کف سینی فر، استفاده کنید.

7.    باز گذاشتن درب فر
باز کردن درب به طور پیوسته برای کنترل پخت غذا، سبب کاهش دمای هوای درون فر می‌شود. دستگاه شما برای رسیدن به دمای قبلی، به زمان بیش‌تری احتیاج دارد. این امر زمان پخت غذا را فزایش می‌دهد. جهت کنترل مرحله پخت غذا، بهتر است لامپ فر را روشن کنید و فضای درون آن را مشاهده کنید. اگر فر شما چراغ نداشت، بهتر است تا زمان جا به جایی سینی فر منتظر بمانید.

سخن پایانی
امروزه در اغلب آشپزخانه‌های ایرانی، مدل‌ها و برندهای مختلفی از فر موجود است. این وسیله، به پخت بهتر مواد غذایی کمک کرده و لذت آشپزی را چند برابر می‌کنند. استفاده از فر، قوانین و اصولی دارد که برای رسیدن به پخت بهتر مواد غذایی، باید رعایت شود.  می‌توانید برندهای متنوع این دستگاه از جمله برند اخوان و داتیس را از فروشگاه‌های معتبر در سراسر کشور، تهیه فرمایید. برای اطلاع از قیمت فر اخوان، داتیس و دیگر برندها، می‌توانید به وب‌سایت‌های فعال آن‌ها مراجعه کرده و از قیمت به روز آن‌ها مطلع شوید.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها