به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۸۳۲۶۰

آیا میوه می‌تواند باعث کبد چرب شود؟

آیا میوه می‌تواند باعث کبد چرب شود؟
گروه علمی:شاید باور این موضوع سخت باشد، اما مصرف مقادیر زیادی از میوه‌های سرشار از فروکتوز مانند کشمش، میوه‌های خشک می‌تواند منجر به التهاب و کبد چرب شود.این به این دلیل است که قند موجود در میوه‌ها که به نام فروکتوز شناخته می‌شود، در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد مقادیر غیر طبیعی چربی در خون می‌شود.به گزارش سلامت نیوز،کبد شما کار‌های زیادی برای شما انجام می‌دهد، مانند فیلتر کردن خون و تجزیه غذا. با نظارت بر رژیم غذایی خود، می‌توانید نفع خود را برگردانید و با یک کبد سالم و با عملکرد مناسب زندگی کنید.
 
آیا خوردن بیش از حد میوه می‌تواند روی کبد شما تأثیر بگذارد؟
هنگامی که مقادیر زیادی فروکتوز به کبد می‌رسد، کبد از فروکتوز اضافی برای ایجاد چربی استفاده می‌کند، فرآیندی که لیپوژنز نامیده می‌شود. در نهایت، افرادی که فروکتوز بیش از حد مصرف می‌کنند می‌توانند به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا شوند، وضعیتی که در آن چربی بیش از حد در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود.

آیا میوه می‌تواند باعث کبد چرب شود؟
هیچ ارتباطی بین میوه یا سبزیجات و بیماری کبد چرب غیر الکلی در مردان و زنان میانسال وجود ندارد.

مصرف چقدر میوه زیاد شناخته می‌شود؟
مگر اینکه از رژیم کتوژنیک پیروی کنید یا به نوعی عدم تحمل مبتلا باشید، واقعاً دلیلی برای محدود کردن مقدار میوه‌ای که می‌خورید وجود ندارد. در حالی که اکثر مطالعات نشان می‌دهند که مقدار مطلوب دو تا پنج وعده میوه در روز است، به نظر می‌رسد خوردن بیشتر ضرری ندارد.

آیا آب میوه برای کبد مضر است؟
مصرف زیاد شربت ذرت، عسل و آب میوه ممکن است به کبد شما آسیب بیشتری وارد کند. یافته‌ها نشان داد که گروه فروکتوز علاوه بر افزایش وزن بیشتر، نشانگر‌های بیماری عروقی و آسیب کبدی بیشتری را نسبت به گروه گلوکز نشان داده اند.

چگونه مصرف بیشتر عسل و آب میوه ممکن است به کبد شما آسیب برساند یا بدتر شود
یافته‌ها نشان داد که گروه فروکتوز علاوه بر افزایش وزن بیشتر، نشانگر‌های بیماری عروقی و آسیب کبدی بیشتری را نسبت به گروه گلوکز نشان داد.یافته‌ها نشان داد که علاوه بر افزایش وزن، گروه فروکتوز نشانگر‌های بیشتری از بیماری عروقی و آسیب کبدی را نسبت به گروه گلوکز داشته است.

به گفته محققان، این نوع قند ممکن است در افزایش عوامل خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن نیز نقش داشته باشد. این مقاله در مجله آمریکایی فیزیولوژی - فیزیولوژی قلب و گردش خون منتشر شد.محققان اثرات دو نوع قند را بر عملکرد متابولیک و عروق مقایسه کردند. برای این مطالعه، به موش‌های ماده علاوه بر رژیم غذایی جامد، محلول مایع گلوکز (شکلی از قند که به طور طبیعی در بدن پس از تجزیه کربوهیدرات‌ها یافت می‌شود) یا فروکتوز (قند موجود در میوه‌ها و آب میوه‌ها) داده شد.

موش‌ها محلول‌های شیرین شده را به مدت هشت هفته دریافت کردند که تقریباً معادل مصرف مقدار زیادی شکر به مدت شش سال است. موش‌های تغذیه شده با قند، با گروه کنترل که علاوه بر تامین غذای خود، آب آشامیدنی ساده دریافت کردند، مقایسه شدند.آن‌ها دریافتند که اگرچه هر دو گروه تغذیه شده با شکر، کالری بیشتری نسبت به گروه کنترل مصرف می‌کردند، اما کل کالری دریافتی موش‌های تغذیه شده با گلوکز بیشتر از موش‌هایی است که فروکتوز دریافت کرده اند.

مشاهدات شگفت‌انگیز دیگر این بود که محققان نوشتند: «علی‌رغم این تفاوت، تنها گروه فروکتوز افزایش قابل‌توجهی در وزن نهایی بدن نشان داد».این موارد شامل تری گلیسیرید بالا، افزایش وزن کبد، کاهش چربی سوزی در کبد (عاملی که می‌تواند به کبد چرب کمک کند) و اختلال در آرامش آئورت که می‌تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد، می‌باشد.نتایج نشان می‌دهد که افزایش میزان کالری مصرفی به دلیل شیرین کننده‌ها تنها عامل دخیل در خطرات درازمدت سلامتی نیست.

سبزیجات برگ سبز
کلم، کلم بروکسل، اسفناج، قاصدک و بسیاری از سبزیجات دیگر حاوی گوگرد هستند که به کبد در سم زدایی بدن کمک می‌کند. ماده‌ای به نام تاراکساسین که در قاصدک یافت می‌شود به تحریک ترشح شیره صفرا کمک می‌کند و فرآیند هضم را تقویت می‌کند.

قهوه
مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه در حد اعتدال می‌تواند با جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن از کبد محافظت کند و خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

انگور
انگور‌های قرمز و بنفش حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید هستند که نمونه بارز آن رسوراترول است که سطح آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد و التهاب را کاهش می‌دهد.

بادام‌ها
آجیل به طور کلی و بادام به طور خاص سرشار از ویتامین E و چربی‌های غیراشباع هستند. این‌ها علاوه بر محافظت در برابر بیماری کبد چرب، به کبد در دفع کلسترول بد از بدن و کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از تمام هشت اسید آمینه ضروری و کولین است که یک ماده مغذی حیاتی شناخته می‌شود. اسید‌های آمینه و کولین به کبد در فرآیند سم زدایی کمک می‌کند و سرعت متابولیسم را بهبود می‌بخشد.

توت‌ها
توت‌ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که به کبد شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. نشان داده شده است که آنتوسیانین و پلی فنول‌ها خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهند. توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، هر نوع توت یک غذای فوق العاده است.

چای سبز
سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است که مصرف آن در حد اعتدال به عملکرد کبد کمک می‌کند و از کبد در برابر اثرات مخرب سمومی مانند الکل محافظت می‌کند. مصرف منظم چای سبز میزان چربی ذخیره شده در کبد را مسدود می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

بدترین غذا‌ها برای کبد
الکل
این در لیست غذا‌های مضر برای کبد رتبه اول را دارد. هنگامی که کبد الکل را تجزیه می‌کند، واکنش شیمیایی حاصل می‌تواند به سلول‌های آن آسیب برساند و منجر به التهاب و زخم شود. الکلیسم مزمن مانع از جذب مناسب مواد مغذی می‌شود و کبد را مجبور به سمی شدن می‌کند.

غذا‌های چرب
همبرگرها، سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا‌ها و ... سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند که می‌توانند به مرور زمان منجر به التهاب، سیروز شده و انجام کار کبد را سخت‌تر کنند. آن‌ها همچنین کلسترول بد را بالا می‌برند و سطح کلسترول خوب را کاهش می‌دهند.

غذا‌های شیرین
کبد قند را به چربی تبدیل می‌کند. ذخیره بیش از حد چربی در کبد می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود.

نوشابه و نان سفید
این ترکیبی کشنده از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و مصرف بیش از حد قند است که هیچ فایده‌ای برای کبد شما ندارد. این‌ها همچنین خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهند.

اقلام نمکی
سوپ‌های کنسرو شده و غذا‌های بسته بندی شده سرشار از سدیم هستند و منجر به احتباس مایعات اضافی در کبد می‌شوند و عملکرد آن را مهار می‌کنند.

گوشت قرمز
این ممکن است غنی از پروتئین باشد، اما بر کبد نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا نمی‌تواند این پروتئین را به راحتی تجزیه کند. تجمع پروتئین بیش از حد سمی می‌شود و بر کبد و مغز تأثیر منفی می‌گذارد.
برچسب ها: کبد چرب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها