به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۸۳۳۳۸

افزایش قیمت خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات

افزایش قیمت خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات
گروه اقتصادی: از نیمه آبان ماه سال جاری با اعلام ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ممنوعیت واردات برنج التهابی در این بازار به وجود آمد. این اقدام در راستای حمایت از برنج‌کاران داخلی صورت گرفت، اما بعد‌ها متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با هند و پاکستان اعلام شد. این اتفاق کارشناسان را از این باب نگران کرد که با توجه به این که بسیاری از افراد از برنج‌های خارجی استفاده می‌کنند و باعث خالی شدن سبد مصرف اقشار کم برخوردار از برنج می‌شود سفره آن‌ها کوچک‌تر خواهد شد.

به گزارش فرارو، این تصمیم لحظه‌ای باعث سردرگمی مردم و افزایش ناگهانی برنج ایرانی شد، اما با گذشت ۱۰ روز از خبر ممنوعیت اعلام شده وزارت جهاد کشاورزی با چرخشی کامل ممنوعیت واردات برنج را برداشته و اعلام شد با توجه به اینکه فصل برداشت برنج در داخل کشور تمام شده و تقاضا در بازار زیاد است، از این رو برای تأمین کسری رفاه حال مصرف کنندگان، واردات برنج و توزیع آن با قیمت بسیار اقتصادی صورت می‌گیرد و برحسب نیاز تا روز‌های پایانی سال و ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. با این شرایط می‌توان گفت ممنوعیت ۱۰ روزه اعمال شده تنها یک شوک به بازار برنج وارد کرد و حال شرایط به حالت عادی بازگشته است.در خصوص تأثیرات لغو و توقف ممنوعیت واردات برنج با رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران توضیحاتی داده است.

افزایش قیمت خارجی پس از لغو ممنوعیت واردات
رضا کنگری پیرامون وضعیت برنج خارجی پس از توقف ممنوعیت واردات گفت: پس از توقف ممنوعیت واردات برنج شاهد افزایش ۱۵ درصدی این کالا هستیم. به این دلیل که در حال حاضر بازار راکد و وفور کالا وجود دارد افزایش قیمت را در بازار برنج خارجی داریم. با وجود توقف ممنوعیت واردات برنج، به دلیل نوسان نرخ ارز قیمت‌ها افزایش یافته است. به دنبال افزایش قیمت برنج هندی و پاکستانی برنج ایرانی هم دستخوش تغییر قیمت شد و ۱۰ درصد قیمت آن افزایش داشته است.

وی در رابطه با قیمت عمده فروشان برنج، خاطر نشان کرد: برنج پاکستانی مدتی قبل ۴۳ هزار تومان بود، اما الآن به صورت عمده کیلویی ۴۹ هزار تومان عرضه می‌شود. برنج هندی انواع مختلفی دارد که در تمامی آن‌ها شاهد افزایش ۱۵ درصدی این کالا بودیم؛ قیمت عمده بنکداری یک نوع برنج هندی که معمولاً بیشتر در بازار خرید و فروش می‌شود کیلویی ۴۱ هزار تومان شده است. در حالی که ماه قبل حدود ۳۲ هزار تومان بود.قیمت بنکداری برنج هاشمی مازندران ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است که ۱۱۰ هزار تومان به مصرف کننده فروخته می‌شود. برنج هاشمی گیلان ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است که ۵ هزار تومان بالاتر از این قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

کنگری در ادامه ضمن اشاره به وضعیت بازار شب عید گفت: اگر همچنان شاهد افزایش قیمت ارز باشیم حتماً افزایش مجدد قیمت برنج را خواهیم داشت، در غیر این صورت با ثبات قیمت ارز به دلیل اینکه کالا به طور گسترده وجود دارد، قیمت‌ها تغییری نخواهند کرد. اکنون هم با توجه به رکود بازار و تغییر قیمت ارز پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد، اما به دلیل وفور کالا و عدم کمبود از این اتفاق جلوگیری شده است.

افزایش ۱۵ درصدی نسبت به نوسان ارزی که شاهد بودیم افزایش قابل توجهی نیست. از آنجا که هیچ کمبود کالایی در بازار نداریم لذا دولت برنامه خاصی برای تنظیم بازار در اسفند و بازار شب عید نخواهد داشت. اگر نوسانات ارزی جدیدی در بازار رخ ندهد افزایش قیمت جدیدی تا عید در بازار بنکداری نخواهیم داشت.

سخن پایانی
تصمیمات ناگهانی که بر اساس سیاست‌های موجود صورت می‌گیرد تنها منجر به التهاب در بازار می‌شود. ممنوعیت ۱ ماهه واردات برنج باعث ایجاد افزایش قیمت مجدد این کالا در بازار شد. برنج کالایی اساسی در سفره خانوار است که تغییر قیمت ناگهانی آن باعث شوک می‌شود.در حال حاضر با افزایش قیمت‌هایی که برای این کالا در سال‌های اخیر به وجود آمد استفاده از برنج ایرانی را کاهش داد با اعلام خبر ممنوعیت بازهم برخی نگران سفر‌های خود شدند. حداقل‌ترین کاری که مسئولین در وضعیت موجود اقتصادی و گرانی‌ها می‌توانند انجام دهند جلوگیری از این تصمیمات لحظه‌ای است.
برچسب ها: برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها