کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انواع عایق استخری چیست؟ + کاربرد هر کدام

5 بهمن 1401 ساعت 11:52

گروه کسب و کار: یکی از بهترین روش‌های کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر استخر، استفاده از عایق است. شاید تصور کنید هزینه نگهداری یک استخر کوچک خانگی چقدر خواهد بود که بخواهیم با خرید عایق استخری در آن صرفه جویی کنیم؟ بله کاملا حق با شما است. اما زمانی که پای خدمات دهنده استخرها، صاحبان کسب و کارهای مختلف، هتلها و... به میان می‌آید، استفاده از انواع عایق استخر اهمیت ویژه ای خواهد داشت. چرا که از خروج انرژی جلوگیری کرده و همچنین باعث تنظیم دما می‌شود. شما با خرید انواع عایق استخر و استفاده از آنها هزینه‌های خود را به طور چشمگیری کاهش خواهید داد که در طولانی مدت متوجه آن خواهید شد.


عایق استخری چیست؟
برای جلوگیری از هدر رفتن آب و به عبارتی آب بندی کردن استخر از عایق استفاده میشود. عایق‌ها انواع گوناگونی دارند که از نظر قیمت، ماندگاری، کیفیت و... با یکدیگر فرق میکند. شما با توجه ابعاد استخر خود باید یکی از انواع عایق‌های استخر را انتخاب کنید. انواع عایق استخری به صورت کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
1- عایق‌های بر پایه اکریلیک هستند.
2- عایق‌های اپوکسی که بر پایه اپوکسی می‌باشند.
3- عایق‌هایی که بر پایه سیمان پلیمری ساخته می‌شوند.
4- عایق‌های پلیمری که بر پایه پلیمر تولید شده اند.
 
دلایل اهمیت عایق استخری 
مزایای استفاده از عایق استخر، تنها به جلوگیری از هدر رفتن آب ختم نمی شود. بلکه مزیت‌های دیگری هم دارد که استفاده از آن را برای دارندگان استخر جزء الزامات کرده است. از دلایل اهمیت عایق استخری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
✔    باعث تنظیم دمای استخر می‌شود.
✔    سطحی صاف و یکدست به آن میبخشد.
✔    در برخی نمونه‌ها ضد اشتعال هستند.
✔    هزینه آنها بسیار کم و مقرون به صرفه است.
✔    دوام و ماندگاری زیادی دارند.
✔    در صورت آسیب به راحتی تعمیر می‌شوند.
✔    در استخرهای صنعتی مثل استخر ماهی و... مانع از نفوذ آب به درون سیمان یا خاک می‌شود.
✔    تمیز کردن آن بسیار آسان است.
✔    ایرادات و نقص‌های استخرهای قدیمی را پوشش می‌دهد.
✔    از بافت استخر محافظت می‌کند.

انواع عایق استخری 


عایق استخر انواع گوناگونی دارد. از پرکاربردترین انواع عایق استخر در مصارف مختلف میتوان موارد زیر را نام برد.

رنگ
تعجب نکنید، رنگ‌هایی که بر پایه رزین اکریلیک ساخته شده اند یک عایق برای استخر محسوب می‌شوند. این رنگ‌ها ترک‌های دیواره استخر را پوشش می‌دهد. قابلیت ارتجاعی داشته و همچنین مقاوم در برابر محلول‌های شیمیایی است و می‌توانید به آسانی عمل ضدعفونی کردن استخر را انجام دهید.
امروزه رنگ‌های نانو نیز در بازار وجود دارد که کیفیت و مقاومت بسیار بیشتری دارند. رنگ‌های نانو در برابر اشعه فرابنفش هم مقاوم هستند. ضد جلبک بوده و همچنین کاملا غیر سمی است.

چسب
چسب‌های آب بندی Z90 یا SA12 از دیگر انواع عایق استخری هستند که به صورت ملات موجب آب بندی استخر میشوند. این چسب‌ها بسیار مقاوم هستند. می‌توانید به راحتی روی سطوح مختلف سیمانی، سرامیکی و... از آن‌ها استفاده کنید. از این چسب‌ها در زمان ساخت استخر و در ترکیب با ملات هم میتوان استفاده کرد تا بافت مستحکم و ضد آبی به دیوارهای استخر ببخشد. به صورت گالن به فروش میرسد و قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای هم دارد.
ناگفته نماند که استفاده از عایق‌های چسبی استخر برای رفع نشتی استخر هم یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

ورق ژئوممبران
ورق‌های ژئوممبران صفحات با ضخامت کم اما مقاومت بسیار هستند که با توجه به ابعاد استخر و نیاز خودتان می‌توانید آن را تهیه کنید. این صفحه‌ها در برابر جلبک و قارچ‌ها ایمن است. هزینه آن در قیاس با سیمان و... مقرون به صرفه بوده و مانع از هدر رفتن آب می‌شود. چسبندگی این ورقها به سطوح مختلف بسیار مناسب بوده و تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی قرار نمیگیرد. اشعه‌های خورشید هم صدمه ای به آن نمیزند. ورق ژئوممبران انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
●       ورق سبک
●       ورق سنگین
●       ورق پی وی سی
●       ورق وی ال دی پی ای

استفاده و خرید ورق ژئوممبران چه مزیت‌هایی دارد؟
به دلیل کاربردهای زیاد ورق ژئوممبران، استفاده از آن می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. هزینه‌های لازم برای اجرای استخر با استفاده از این محصول، نسبت به سایر محصولات بتنی یا سنگی و سیمانی بسیار کمتر است. زمان مورد نیاز برای ساخت استخر با استفاده از این ورق نیز نسبت به سایر مصالح به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند.
سطح عایق بندی انجام شده با این محصول نسبت به پوشش‌های متداول دیگر بسیار باکیفیت است. این محصول نسبت به چسبندگی خزه و جلبک ایمن است و در نتیجه برای استخرهای ذخیره آب آشامیدنی استاندارد است. همچنین میزان مقاومت آن در برابر عوامل بیولوژیکی و محیطی بسیار زیاد است، در نتیجه خرید و قیمت ورق ژئوممبران در مقایسه با سایر محصولات عایق بندی مناسب تر است.
 
خمیر آب بندی


این نوع از عایق استخری بیشتر برای از بین بردن ترک‌های ریز و نقص‌های استخر کاربرد دارد. برای تهیه آن مایع رزین یا نانو با سیمان و پودر سیلیس ترکیب میشود. می‌توانید با استفاده از کاردک این خمیر را به سطح دیواره‌های استخر بزنید. این خمیر می‌تواند جهت اطمینان زیرساختی را آماده کند تا از دیگر عایق‌ها روی آن استفاده نمایید.

عایق نانو مولتیزو
 از دیگر عایق‌های نانو که می‌توانید برای برطرف کردن رطوبت استخر از آن استفاده کنید نانو مولتیزو است که انواع مختلفی دارد و عبارتند از نانو مولتیزو رنگی، کریستالی و رقیق. این عایق قیمت مناسبی داشته و به راحتی هم اجرا می‌شود. مقاومت آن در برابر اسیدها و بازها و همچنین رشد باکتری بسیار زیاد است.



جمع بندی
عایق استخری انواع بسیار متنوعی دارد. هر یک از آنها ویژگی‌ها و مشخصات مختص خود را دارند. شما می‌توانید با توجه به طول عمر استخر، ابعاد و اندازه، نوع کاربری، روباز بودن و رو بسته بودن استخر و دیگر عوامل بهترین نوع آن را انتخاب کرده و خریداری نمایید.
برای آن که متناسب با استخر خود بتوانید محصول مناسبی را انتخاب کنید، توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی، مشاوره‌های لازم را در این خصوص دریافت کنید. همچنین، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما هم ارتباط بگیرید. آنها براساس تجربه و تخصص خود، شما را راهنمایی می‌کنند.
منبع
 


کد مطلب: 383452

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/383452/انواع-عایق-استخری-چیست-کاربرد-کدام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir