به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۳۸۳۴۸۱

وضعیت کرونا در ایران در هفته ۱۵۱ پاندمی قرن

وضعیت کرونا در ایران در هفته ۱۵۱ پاندمی قرن
گروه جامعه:وزارت بهداشت در گزارشی بررسی دو هفتگی وضعیت موارد مثبت، بستری و مرگ ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در ایران و جهان را منتشر کرده است که بر اساس آن در کشورمان در هفته ۱۵۱ بیماری منتهی به ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، ۳۶۸ نفر بستری و ۱۷ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، کرونا که از اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ شیوع پیدا کرد و مهمان ناخوانده کشورهای جهان شد، همچنان نیز در گوشه گوشه جهان به حیاتش ادامه می‌دهد و هر روز در هر گوشه‌ای از دنیا سویه‌ای جدید از وجودش را نمایان کرده و فراز و فرودهایی را ایجاد می‌کند. هرچند که با گذر از سویه‌های کشنده کرونا مانند دلتا، بتا و...، سویه‌ای به نام اُمیکرون متولد شد که شدت بیماری‌زایی و کشندگی‌اش مانند سویه‌های قبلی نبود، اما به گفته متخصصان سلامت، سرایت‌پذیری‌اش بسیار بیش از چیزی بود که در واریانت‌های ووهان، دلتا و... دیده بودیم.

اُمیکرون به تدریج در سراسر دنیا گسترده و غالب شد و به تدریج زیرسویه‌های متعددی را ایجاد کرد که هرچه پیش می‌رفت، سرایت‌پذیری‌شان را افزایش می‌دادند؛ زیرسویه‌های BA۲، BA۵، BQ۱، XBB و ... همه و همه از خانواده اُمیکرون بودند که حالا در کشورهای مختلف جهان، نام کرونا را زنده نگه داشته و هرچند که علائمی خفیف‌تر از سویه‌های قبلی دارند، اما به دلیل سرایت‌پذیری و قدرت انتقال‌ بالایشان همچنان مبتلایان بسیاری را به سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورها تحمیل می‌کنند.

در ایران نیز بعد از گذر از دوره سخت دلتا کرونا با مرگ‌های ۷۰۰ تایی، در موج پنجم کووید ۱۹ در کشور و بعد از عبور از کرونای اُمیکرون که عمدتا کودکان را درگیر می‌کرد، ‌ اپیدمی به تدریج در کشور تا حدودی رام و اوضاع بیمارستان‌ها آرام شد؛ به طوری که تعداد مبتلایان روزانه به رقم‌های دو رقمی نزول کرد و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نیز تک‌رقمی شد و حتی در برخی روزها مرگ‌ومیر صفر را تجربه کردیم، اما بعد از چند ماه آرامش کرونایی در کشور، مجددا کرونا روند افزایشی خود را با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون آغاز کرده است؛ روندی که هرچند کُند به نظر می‌رسد، اما باید نسبت به آن حساس بود و همچنان پروتکل‌های ضدکرونایی را رعایت کرد تا ویروس تاج‌دار غافل‌گیرمان نکند. اکنون خیز جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون آغاز شده است؛ زیرسویه‌هایی مانند BQ۱، XBB و ... که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، قدرت سرایتی بیش از سویه‌های پیشین دارند و به سرعت قابل انتقالند. همین موضوع نیز وزارت بهداشتی‌ها را بر آن داشت که اکیدا به مردم توصیه کنند تا رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی به‌ویژه استفاده از ماسک را در محیط‌های شلوغ و سربسته جدی بگیرند تا از شر زیرسویه‌های جدید کرونا در امان باشند.

در حال حاضر نیز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بررسی دو هفتگی وضعیت پاندمی کووید ۱۹ در ایران و جهان را منتشر کرده است.بر این اساس بررسی دو هفتگی وضعیت پاندمی کرونا در ایران در هفته ۱۵۱ بیماری در کشور، منتهی به ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، تعداد موارد مثبت بستری و مرگ در استان‌های کشور را نشان داده شده است. جمع تجمیعی تعداد بستری‌های کرونایی در هفته ۱۵۱ بیماری در کشور ۳۶۸ نفر بوده است و مجموعا در این هفته ۱۷ نفر فوتی ناشی از کرونا گزراش شده است. این در حالی است که در هفته پیشین از آن، یعنی هفته ۱۵۰ بیماری، ۲۳۵ مورد بستری و ۱۸ مورد فوت گزارش شده است.

همچنین مجموع تعداد موارد سرپایی در استان‌های کشور در هفته ۱۵۱ پاندمی منتهی به ۱۹ دی ۱۴۰۱، ۳۸۳ نفر بوده است. این تعداد در هفته ۱۵۰ پاندمی منتهی به ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱، مجموع تعداد موارد سرپایی ۱۳۸ نفر بوده است.در عین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، میزان بستری در ۱۰۰ هزار نفر و میزان مرگ در یک میلیون نفر در استان‌های کشور، در هفته ۱۵۱ پاندمی که به ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱، منتهی بوده است، در نمودارهای زیر قابل مشاهده است.

بر اساس این نمودارها به ترتیب سه استان سمنان، کرمان و خراسان جنوبی در هفته ۱۵۱ پاندمی بیشترین میزان بستری در ۱۰۰ هزار نفر را داشته‌اند. همچنین در این هفته سه استان زنجان، مازندران و یزد بیشترین میزان مرگ در یک میلیون نفر را گزارش کرده‌اند.نمودار زیر به صورت مقایسه‌ای تعداد موارد بستری و مرگ قطعی کووید ۱۹ را از هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰ تا پایان هفته سوم دی ماه ۱۴۰۱ در کشور را نشان می‌دهد و در عین حال بخش پایین نمودار تعداد موارد بستری و مرگ قطعی کووید ۱۹ را از ابتدای پاندمی کرونا تا پایان هفته سوم دی ماه ۱۴۰۱ در کشور نشان می‌دهد.

در نمودار زیر نیز به صورت مقایسه‌ای تعداد موارد بستری و مرگ قطعی کووید ۱۹ را از هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰ تا پایان هفته سوم دی ماه ۱۴۰۱ در تهران قابل مشاهده بوده و در عین حال بخش پایین نمودار تعداد موارد بستری و مرگ قطعی کووید ۱۹ را از ابتدای پاندمی کرونا تا پایان هفته سوم دی ماه ۱۴۰۱ در تهران نشان می‌دهد.
در عین حال در نمودار زیر نیز می‌توانید مقایسه درصد پوشش واکسیناسیون کووید۱۹ در دز اولیه و یادآور را در ایران و برخی کشورها تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ مشاهده کنید. بر اساس این نمودار در ایران تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳، ۱۲۳.۶۳ میلیون واکسن دز اول و ۳۱.۱۵ میلیون دزهای یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که مجموعا تا این تاریخ در ایران ۱۵۴.۷۷ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها