کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحویل تانک‌های لئوپارد آلمان به اوکراین

6 بهمن 1401 ساعت 9:11


گروه بین الملل: آلمان یک گردان از تانک‌های رزمی لئوپارد خود را به اوکراین می‌فرستد. آمریکا نیز حدود ۳۰ تا ۵۰ تانک آبرامز به اوکراین ارسال می‌کند. چند کشور اروپایی از این گام پیروی خواهند کرد. کرملین این اقدام را بی‌فایده و خطرناک خواند.
مقامات آلمان اعلام کردند که این کشور در حال حاضر یک گردان شامل ۱۴ عراده تانک رزمی لئوپارد۲ A6 را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. علاوه بر این، دولت فدرال به سایر کشورها اجازه می‌دهد تا تانک‌های "لئوپارد" خود را به اوکراین ارسال دارند.
اشتفان هبشترایت سخنگوی دولت آلمان گفت صدراعظم اولاف شولتس این تصمیم را در کابینه فدرال اعلام کرده است.
صدراعظم آلمان گفته است: «این تصمیم از خطوط شناخته شده ما برای حمایت از اوکراین تا حد توان پیروی می‌کند. ما در هماهنگی بین‌المللی نزدیک عمل می‌کنیم.» این تصمیم پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو اتخاذ شد.پارلمان بوندستاگ آلمان  جلسه ویژه‌ای به مسئله ارسال تانک‌های آلمان به اوکراین اختصاص داد. صدراعظم آلمان نیز در این جلسه شرکت کرد و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد.
دو حزب سبزها و لیبرال‌ها و نیز احزاب اپوزیسیون دموکرات و سوسیال مسیحی آلمان از این تصمیم صدراعظم آلمان استقبال کردند.
معاون رئیس پارلمان بوندستاگ، خانم گورینگ اکارت از حزب سبزها، پس از تصمیم اولاف شولتس، در شبکه توییتر نوشت: «لئوپاردها آزاد شدند!»صدراعظم آلمان در پارلمان این کشور، بوندستاگ، در پاسخ به پرسشی در مورد ارسال جنگنده به اوکراین تأکید کرد که آلمان به هیچ وجه قصد ندارد جنگنده به اوکراین بفرستد و طرحی برای حفاظت از حریم هوایی اوکراین وجود ندارد و در این مورد با رئیس‌جمهوری آمریکا به توافق رسیده است.
صدراعظم آلمان همچنین گزینه اعزام واحدهای نظامی به اوکراین را به تأکید رد کرد.
از ۱۴ کشور اروپایی که تانک "لئوپارد" دارند، علاوه بر لهستان، فنلاند، هلند و اسپانیا نیز آمادگی خود را برای تامین این تانک‌های اصلی نبرد اعلام کرده‌اند.
مارک روته، نخست وزیر هلند می‌گوید که کشورش می‌تواند تانک‌هایی که قبلاً از آلمان اجاره کرده بود را خریداری کند و سپس در اختیار اوکراین قرار دهد.
سایت اشپیگل به نقل از نیویورک تایمز خبر داد که ایالات متحده آمریکا نیز قصد دارد از قرار معلوم ۳۰ تا ۵۰ عراده تانک "آبرامز ام-۱" به اوکراین ارسال دارد. این خبر از قول یک منبع درون دولت جو بایدن که نامش فاش نشده نقل شده است.
مقامات آمریکا پیش از این گفته بودند که در اختیار گذاشتن تانک‌های آبرامز به دلایل عملی مفید نیست. به گفته پنتاگون، تانک‌های آمریکایی باید از طریق اقیانوس آتلانتیک منتقل شوند، تعمیر و نگهداری آن‌ها پیچیده‌تر است، و علاوه بر این، سوخت زیادی مصرف می‌کنند.
کرملین از تحویل برنامه‌ریزی شده تانک به اوکراین انتقاد کرده و این اقدام را از نظر نظامی بی‌فایده اما از نظر سیاسی بسیار خطرناک می‌داند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد گزارش‌هایی دال بر آمادگی آمریکا برای تامین تانک به اوکراین گفت: «این تانک‌ها مانند تانک‌های دیگر خواهند سوخت. آنها فقط بسیار گران هستند.»
کارشناسان روسی تانک تی-۹۰ تولید داخلی را برتر و آزمایش‌شده در جنگ‌ها می‌دانند. هم‌زمان، پسکوف ۵۵ ساله شاکی است از این‌که به دلیل سیاست‌های غرب "وضعیت در اروپا و جهان در واقع بسیار بسیار متشنج است". او گفت، در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای راه حل دیپلماتیک این مناقشه وجود ندارد.
سخنگوی کرملین اظهار داشت که طرح تحویل تانک به اوکراین برای تقویت توان رزمی آن، محکوم به شکست است. «این یک برآورد آشکار از پتانسیل اغراق‌آمیز است که آنها به نیروهای مسلح اوکراین می‌دهند.» او گفت، واضح است که ناتو در تامین این همه تانک دچار مشکل است.به گفته پسکوف، غرب اشتباه می‌کند اگر تصور کند که امنیت اروپا با تقویت ارتش اوکراین و ادامه جنگ محقق می‌شود: «این یک باور پوچ است، این یک بن بست است.»
پسکوف با اشاره به تهدیدات اوکراین برای حمله به شهرهای روسیه گفت که مسکو این تغییرات را تاییدی بر اقدامات خود علیه اوکراین می‌داند. ولادیمیر پوتین، رئیس کرملین بارها ادعا کرده بود که او با حمله نظامی روسیه، از طرح حمله اوکراین به روسیه جلوگیری کرده است.
تصمیم اولاف شولتس، صدراعظم آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین مورد استقبال مقام ارشد پیمان ناتو قرار گرفت. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که از رهبری شولتس و آلمان پس از تصمیم برای تامین تانک به شدت استقبال می‌کند.
استولتنبرگ در توییتی نوشت: «در یک لحظه حساس از جنگ روسیه، این امر می‌تواند به اوکراین برای دفاع از خود کمک کند و به عنوان یک کشور مستقل به پیروزی برسد.»
استولتنبرگ گفت که تصمیم برای ارسال این تانک‌ها با مشورت متحدان و شرکای ناتو گرفته شده است.
در پی اعلام موافقت آلمان مبنی بر تحویل تانک‌های قدرتمند رزمی لئوپارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین  گفت که از آلمان و صدراعظم اولاف شولتس به خاطر تصمیم "مهم و به موقع" برلین برای تهیه تانک‌های اصلی نبرد به کیف "صمیمانه سپاسگزار" است.
زلنسکی پس از گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای در شبکه تلگرام پیامی منتشر کرد. او نوشت: «صمیمانه از صدراعظم و همه دوستان‌مان در آلمان سپاسگزاریم.»


کد مطلب: 383554

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/383554/تحویل-تانک-های-لئوپارد-آلمان-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir