به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۸۳۵۵۸

كشف اسناد محرمانه در منزل مایک پنس

كشف اسناد محرمانه در منزل  مایک پنس
گروه بین الملل: در ادامه تحقیقات وکلا و بازرسان برای جمع‌آوری اسناد محرمانه و فوق‌سری از دفاتر و خانه‌های روسای جمهوری فعلی و سابق آمریکا، چند سند هم در خانه مسکونی مایک پنس، معاون رئیس جمهور در دوران دونالد ترامپ، کشف شده است.
این اسناد که هفته گذشته توسط وکلا در خانه مسکونی مایک پنس در ایالت ایندیانا پیدا شده اکنون به پلیس اف‌بی‌آی تحویل داده شده است.
پس از آن که سال گذشته مرکز اسناد و آرشیو ملی آمریکا از وجود چندین پوشه و بسته از اطلاعات محرمانه در منزل شخصی دونالد ترامپ در فلوریدا مطلع شد و به علت مقاومت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پلیس اف‌بی‌آی برای تحویل گرفتن و بازگرداندن این اسناد با حکم دادگاه به مجموعه ویلایی مارالاگو مراجعه کرد، وزارت دادگستری آمریکا یک بازرس ویژه برای رسیدگی به این موضوع انتخاب کرد و تحقیقات مفصلی در این باره به جریان افتاد.
ماه گذشته هم پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر کار سابق جو بایدن و خانه محل سکونت او در ایالت دلاوار، موجب شد که یک بازرس ویژه هم برای رسیدگی به این اسناد محرمانه که باید به مرکز اسناد و آرشیو ملی بازگردانده می‌شدند، منصوب شود.
اکنون با پیدا شدن اسناد در محل سکونت مایک پنس، ممکن است جستجو در دفاتر کاری او و اماکن محل اقامتش هم گسترش یابد و چه بسا بازرس ویژه‌ای هم برای این موضوع معرفی شود.
با این حال کارشناسان حقوقی می‌گویند میان پیدا شدن اسناد محرمانه در دفاتر و منازل جو بایدن و مایک پنس از یک طرف و دونالد ترامپ در طرف دیگر تفاوت‌های بارزی وجود دارد و آن این که حجم اسناد محرمانه منتقل شده به مجموعه ویلایی  ترامپ و مقاومت دفتر شخصی او از همکاری با مرکز اسناد و آرشیو ملی برای بازگرداندن این اسناد، موجب شده که تحقیقات قضایی رسمی با این فرض که  ترامپ در نگه‌داری و دسترسی به اسناد محرمانه و فوق‌سری، خلاف قانون و آیین‌نامه‌ها رفتار کرده، شکل بگیرد.
این در حالی است که روز سه‌شنبه، گزارش شد وکلای مایک پنس خود با ارسال نامه‌ای، مرکز اسناد و آرشیو ملی را از پیدا شدن این اسناد در منزل شخصی  پنس مطلع کرده و متعاقب آن اسناد تحویل پلیس اف‌بی‌آی شده است.
در نامه دیگری که وکلای  پنس ارسال کرده‌اند تصریح شده که اف‌بی‌آی راسا به خانه معاون سابق ریاست جمهوری مراجعه کرد و مدارک را تحویل گرفت که این «فراتر از پروسه معمول» بوده و ماموران اف‌بی‌آی حتی خواستار آن شدند که «مستقیما مدارک را در اختیار» بگیرند.
بنابر قانون مربوط به اسناد رئیس‌جمهوری، کاخ‌سفید موظف است تمامی اوراق و اسنادی که رئیس‌جمهور به آنها دسترسی داشته و یا از سوی او نوشته شده - حتی در حد یک فیش یادآوری - را پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری به مرکز اسناد و آرشیو ملی آمریکا ارسال کند تا در آنجا علاوه بر طبقه‌بندی موضوعی و تاریخی، به طور دقیق از آنها نگهداری شود.اکنون آن‌طور که در نامه وکلای مایک پنس آمده و نسخه‌ای از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته اسناد شناسایی شده عبارت بوده‌اند از «چند سند که مهر طبقه‌بندی روی آنها خورده بود و به طور ناخواسته در جعبه‌ای قرار گرفته» بود. براین این اساس این اسناد در پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خانه  پنس منتقل شده بود.
در این نامه همچنین آمده «پس از رویدادهای اخیر،  پنس با هدف رعایت کردن جانب احتیاط از وکلا و متخصصان خواست که اسناد و مدارک در دفتر شخصی او در منزل مسکونی‌اش را بررسی کنند».
وکلای  پنس در این نامه «رویدادهای اخیر» که موجب به صرافت افتادن  پنس شده را پیدا شدن اسناد طبقه‌بندی شده در خانه مسکونی ولمینگتون - ایالت دلاوار - جو بایدن ذکر کرده‌اند.
دونالد ترامپ هم دقایقی پس از انتشار نامه مایک پنس در رسانه‌های آمریکا فورا به آن واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی‌اش - تراست - معاون سابق خود را «یک مرد بی‌گناه» خواند که به گفته او: «به عمرش هیچ عمل نادرستی را آگاهانه مرتکب نشده است. دست از سر او بردارید».
این در حالی است که از زمان رویارویی اف‌بی‌آی با دونالد ترامپ برای بازپس‌گیری اسناد طبقه‌بندی شده دوره ریاست جمهوری او که به مارالاگو منتقل شده بود، مایک پنس بارها تاکید کرده بود که گمان نمی‌کند هیچ سند محرمانه دولتی در اختیار او باقی مانده باشد.
برای مثال او همین دو هفته پیش (۱۰ ژانویه) در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود روند وارسی دفترش در منزل شخصی او «به دقت و مفصل» انجام شده است و او از این بابت اطمینان دارد.همزمان در تحولی دیگر، بازرسان پس از حدود ۱۳ ساعت وارسی در میان اسناد و مدارک موجود در دفتر شخصی جو بایدن در خانه محل سکونتش در ایالت دلاوار، ۶ سند طبقه‌بندی دیگر کشف کردند.
آن طور که بازرس ویژه کشف اسناد در اماکن محل کار و زندگی جو بایدن گفته اجازه این وارسی و زیر و رو کردن اسناد را خود  بایدن داوطلبانه به بازرسان وزارت دادگستری داده است.
کشف اسناد تازه بعد از شروع تحقیقات یک سرافکندگی سیاسی برای  بایدن توصیف می‌شود، چون همزمان با تحقیقاتی درباره سوءمدیریت اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، اتفاق می‌افتد.
فوریه سال گذشته پس از آن که مرکز اسناد و آرشیو ملی از اف‌بی‌آی درخواست کرد به نحوه دسترسی و انتقال اسناد محرمانه به خارج از کاخ‌سفید پس از اتمام دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رسیدگی کند، ماموران در اواسط تابستان به مجموعه ویلایی  ترامپ در مارالاگو یورش بردند و چندین جعبه از اسناد و مدارک را ضبط کردند و با خود بردند.
این اولین بار بود که ملکی از یک رئیس جمهور سابق آمریکا در چارچوب تحقیقات مجرمانه بازرسی می‌شد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها