به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۸۳۸۴۲

قرارداد مدیر فروش مطابق با قوانین ایران، چه نکاتی دارد؟

گروه کسب و کار: تقریبا تمام آگهی‌های استخدامی منتشر شده برای سمت مدیر فروش، نسبت به یک معیار اتفاق نظر دارند و آن، داشتن سابقه کار برای این سمت شغلی است.
قرارداد مدیر فروش مطابق با قوانین ایران، چه نکاتی دارد؟
مدیر فروش را می‌توانیم یک راهبر تاثیرگذار برای بخش فروش یک شرکت، کارخانه یا به طور کلی یک واحد تجاری بدانیم که حیات آن وابسته به فروش و معامله کالا و محصولات است. برای همکاری با یک مدیر فروش حرفه‌ای باید با او قرارداد مدیر فروش امضا کنید.
به طور کلی، رابطه همکاری مدیر فروش با شرکت‌ها، به واسطه ماهیت فعالیتی که انجام می‌دهند، یک رابطه استخدامی است. با این حال، به تازگی شاهد این مساله هستیم که بعضی از شرکت‌های نوپا و واحدهای تولید کننده کالا و محصولات تازه کار، تمایل دارند که با توافق‌هایی در چهارچوب شراکت یا پرداخت سهم درصدی از میزان فروش، اشخاصی را برای این سمت شغلی، بدون توجه به تعهدات قانونی استخدام نیروی کار انسانی به خدمت بگیرند. در ابتدا باید به صراحت به این مساله اشاره کنیم که در چنین روابط همکاری، امکان توافق مغایر قانون وجود ندارد و طرفین باید حتما در چهارچوب قوانین رایج با یکدیگر توافق کنند.
در ادامه این مقاله درباره مهمترین قوانین در رابطه با روابط استخدامی با مدیر فروش و شیوه صحیح امضا قرارداد برای این سمت شغلی توضیح خواهیم داد.
اگر صاحب شرکت یا مالک یک واحد تجاری هستید، احتمالا علاوه بر سمت مدیر فروش، برای شما بسیار مهم خواهد بود که شخص توانمندی را برای بخش حسابداری استخدام کنید. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک، مقاله قرارداد کار حسابداری را نیز در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. در این مقاله مهمترین نکات مربوط به چگونگی تنظیم قرارداد برای این سمت شغلی را توضیح داده‌ایم.

قوانین ایران برای قرارداد مدیر فروش
چه کارفرما باشید و چه شخص متخصصی که تمایل دارد به عنوان مدیر فروش در یک شرکت کار کند، نیاز خواهید داشت که درباره قوانین ناظر بر شرایط کاری خود مطلع بوده و اطمینان داشته باشید قراردادی که امضا می‌کنید، قانونی و بدون ایران است. قرارداد کار مدیر فروش ، در واقع یکی از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود.
نمونه متن قرارداد استخدام مدیر فروش را باید مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم کنید زیرا مطابق قانون کار ایران، تمام روابط استخدامی با نیروی کار انسانی (اعم از کارگر و کارمند)، باید از این قوانین تبعیت کنند. همچنین باید به صراحت بیان کنیم توافقی مغایر با این قوانین، عملا امکان پذیر نیست و می‌تواند امکان شکایت برعلیه شخص متخلف را فراهم کند. یعنی اگر این نوع تخلفات صورت بگیرند، این امکان وجود دارد که علیه شما شکایت طرح کنند و این شکایت در اداره کار قابل بررسی و پیگیری خواهد بود. همچنین ممکن است این اقدامات، تبعات و خسارات مالی و زیان‌هایی نیز برای طرفین به همراه داشته باشد.
با این تفاسیر، آشنایی با قوانین کار و قانون تامین اجتماعی، از مهمترین مسائلی است که کارفرمایان و کارپذیران باید نسبت به آن مطلع باشند. بابراین، اگر یک واحد تجاری تازه تاسیس هستید، حتما به این قوانین توجه داشته باشید و روابط کاری خود را در این چهارچوب پیش ببرید.

حقوق و مزایا در قرارداد مدیر فروش
بخش مهمی از متن نمونه قرارداد با مدیر فروش ، ماده‌ای از آن است که به حقوق و مزایای مدیر فروش اشاره می‌کند. در خصوص مبلغ حقوق و مزایای این سمت شغلی نمی‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد زیرا ممکن است مدیر فروش به واسطه تخصص و تجربه‌ای که دارد، دستمزد بیشتری از حقوق پایه اداره کار را طلب کند. البته در نظر داشته باشید که در هر صورت، باید حقوق پایه اداره کار و مزایای قانونی مدیر فروش در قرارداد او لحاظ و پرداخت شود. مازاد بر این مبلغ نیز، با توافق کارفرما و مدیر فروش میان آن‌ها توافق خواهد شد. یعنی مدیر فروش و کارفرما نمی‌توانند مبلغی کمتر از نرخ پایه حقوق اداره کار را برای این قرارداد در نظر بگیرند اما این امکان را دارند که با توافق یکدیگر، مبلغ بیشتری از نرخ پایه حقوق وزارت کار را به عنوان دستمزد مدیر فروش تعیین کنند.
پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در خصوص مزایای قانون کار برای انجام خدمت توسط نیروی کار انسانی، حتما با زدن روی لینک مشخص شده، مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. مزایای اعلام شده برای نیروی کار انسانی، به همراه حقوق پایه محاسبه و معمولا به صورت ماهانه به مدیر فروش پرداخت می‌شوند.
نکته: آنچه در عرف بسیار متداول است و معمولا مدیران فروش طالب آن هستند، تعیین شرایطی برای دریافت پورسانت از فروش است. یعنی این مدیران تمایل دارند شرکتی که با آن همکاری می‌کنند، شرایطی را برای دریافت پورسانت از فروش بیشتر در نظر بگیرد تا آن‌ها بتوانند به این طریق درآمد بیشتری کسب کنند.

آیا قرارداد شرکت با مدیر فروش نیاز به بیمه دارد؟
همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز توضیح دادیم، قرارداد مدیر فروش از قانون کار و قانون تامین اجتماعی پیروی می‌کند و یک قرارداد استخدامی محسوب می‌شود. به همین واسطه، لازم است که مدیر فروش، حتما توسط شرکت یا کارفرمای خود، نزد سازمان تامین اجتماعی، بیمه شود.
در نظر داشته باشید که طرفین این قرارداد به هیچ طریقی امکان توافق در خصوص عدم پرداخت بیمه را ندارند. در واقع توافق در این خصوص قانونی نیست و در نهایت عدم پرداخت بیمه مدیر فروش می‌تواند برای شرکت یا کارفرما، تبعات سنگین مالی به همراه داشته باشد.

نکته مهم: اگر کارفرما هستید، حتما برای پرداخت بیمه پرنسل خود و به خصوص برای پرداخت بیمه مدیر فروش اقدام کنید. علاوه براین، اگر نیروی کار انسانی از شما خواست که هزینه بیمه را به او بپردازید، بدانید که این توافق میان شما قانونی نخواهد بود و بازرس بیمه می‌تواند اقدام شما در خصوص عدم انجام قوانین در خصوص پرداخت بیمه پرسنلتان را گزارش کند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها