به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۳۸۳۹۱۹

مشاهده ۱۷ یوزپلنگ از ابتدای سال تاکنون

مشاهده ۱۷ یوزپلنگ از ابتدای سال تاکنون
گروه جامعه: مدیرکل محیط زیست بهرامعلی ظاهری اظهار کرد: زیستگاه‌های استان سمنان از غنی‌ترین زیستگاه‌ها برای حیات وحش و از جمله گونه مهم و در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است. به گزارش ایسنا، مدیرکل محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نگرانی‌ها در خصوص جمعیت کم یوز‌ها و از جمله یوز‌های ماده به ایسنا گفت: ۶ یوزپلنگ از ۱۷ یوزپلنگ ماده و ۲ یوزپلنگ نر به طور قطعی بوده‌اند.

وی ادامه داد: جنسیت تعدادی از این یوز‌ها که بخش زیادی از آن‌ها نیز توله بوده‌اند به دلایل مختلف و از جمله کیفیت تصویربرداری و ... قابل تشخیص نبوده و یا ثبت نشده است.مدیرکل محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک یوزپلنگ در زیستگاه توران شاهرود خبر داد و افزود: این یوزپلنگ مشاهده شده یک ماده یوز شناسنامه‌دار است که قبلا مشاهده و اطلاعات آن ثبت و به نام مهشاد نامگذاری شده بود.ظاهری در ارتباط با مشاهده این ماده یوز خاطرنشان کرد: یوزپلنگ آسیایی "مهشاد" از سوی مأمورین اجرایی پارک ملی توران که به همراه تعدادی از گردشگران موسسه طبیعت تهران مشاهده و تصویر آن ثبت شده است.

وی اضافه کرد: همکاران ما در حین بازدید از پارک توران موفق به مشاهده و تصویر برداری از این ماده یوزپلنگ آسیایی شدند.مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: یوزپلنگ مشاهده شده که در گذشته و پیش از این، مهشاد نامگذاری شده دارای شناسنامه بوده و از توله یوزپلنگی به نام حرب به دنیا آمده است.

وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر این دومین گزارش از مشاهده یوزپلنگ آسیایی در شرق استان است یادآوری کرد: اواخر دی‌ماه نیز یک ماده یوز دیگر به همراه سه توله‌اش در حوالی عباس آباد مشاهده و تصویربرداری شده بود.
ظاهری توران را مهمترین و غنی‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان برشمرد و گفت: بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این زیستگاه مهم قرار دارد.مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه در این زیستگاه طعمه‌های مناسبی برای یوز وجود دارد افزود: مشاهده این خانواده یوز در این فصل یک خبر خوش برای دوستداران حیات وحش و خصوصا این گونه در خطر انقراض است.
برچسب ها: یوزپلنگ آسیایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها