به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۳۸۳۹۴۷

بارش برف و باران در ۲۰ استان کشور

بارش برف و باران در ۲۰ استان کشور
گروه جامعه: سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران در ۲۰ استان، وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور هشدار داد.به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از وزش باد نسبتا شدید حداکثر ۴۶ نات، و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه (۱۰ تا ۱۲ بهمن) در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و شرق خلیج فارس خبر داد.
 
در این شرایط جوی احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و با احتمال نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد.سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های مخرب این شرایط اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان با صدور هشداری زردرنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی گرمسیر گاهی رعدوبرق همراه با وزش باد موقتی، رخداد مه، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف خبر داد.
این وضعیت جوی در روز شنبه( ۸ بهمن) در کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، روز یکشنبه (۹ بهمن) در سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی خوزستان و روز دوشنبه (۱۰ بهمن) در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور از احتمال کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق نیز در چنین شرایطی خبر داد.این سازمان برای کاهش اثرات مخرب احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان در ادامه این هشدار نسبت به نفوذ سامانه بارشی، بارش برف، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه، و در مناطق گرمسیر بارش باران هشدار داد.این مخاطرات در روز شنبه (۸ بهمن) در آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و روز یک‌شنبه (۹ بهمن) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران و شمال ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری احتمال می‌رود.

براثر این مخاطرات وجود کاهش دید، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال رخداد بهمن، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نیست.بدین جهت این سازمان احتیاط در سفرها و به همراه داشتن تجهیزات کافی زمستانه، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، برف روبی و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق را لازم می‌داند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
برچسب ها: هواشناسی بارندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها