به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۸۳۹۹۶

روسیه اصول حفاظت از کودکان را نقض می‌کند

روسیه اصول حفاظت از کودکان را نقض می‌کند
گروه بین الملل: رئیس آژانس پناهجویان سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت: روسیه در حال نقض اصول اصلی حفاظت از کودکان در دوران جنگ به واسطه دادن پاسپورت‌های روسی به کودکان اوکراینی و قرار دادن آنها در وضعیت سرپرستی است.
 فیلیپو گراندی،  در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز و در جریان سخنرانی در دفتر این آژانس در کی‌یف در پی سفر شش روزه به اوکراین گفت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از این آژانس خواسته تا کمک بیشتری به کودکان مناطق اشغال شده کند.
وی افزود: دادن پاسپورت‌های روسی به کودکان اوکراینی یا به سرپرستی گرفتن آنها برخلاف قوانین و اصول مربوط به حفاظت از کودکان در وضعیت جنگی است. این مساله دارد در روسیه اتفاق می‌افتد و نباید چنین باشد.
زلنسکی پس از دیدار با گراندی خواستار مکانیسم‌هایی برای ایجاد حفاظت و بازگشت کودکان و بزرگسالان اخراج شده به روسیه از زمان حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و همچنین مجازات مسئولان شد. گراندی همچنین ادامه داد: آژانس پناهجویان سازمان ملل قادر نیست تعداد کودکانی که به آنها پاسپورت‌های روسی داده شده یا به سرپرستی گرفته شده‌اند را تخمین بزند چون دسترسی به این مسائل در روسیه محدود است. ما به دنبال دسترسی تمام وقت هستیم.
در این میان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گراندی را به سکوت در زمانی متهم کرد که کودکان در نتیجه تیراندازی‌های اوکراینی‌ها در دونباس کشته می‌شوند و افزود: ای کاش چنین مقاماتی از سازمان ملل به کمک‌های بشردوستانه بسیار زیادی که روسیه برای ساکنان این نواحی ارائه می‌کند، توجه می‌کردند.
کمیسیونر عالی آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین دو روند بالقوه آینده در بحران آوارگی اوکراین را مدنظر قرار داد که منجر به فرار هشت میلیون نفر به خارج از کشور و چند میلیون نفر دیگر آواره داخلی شده است.
وی همچنین هشدار داد: افزایش درگیری‌ها در اوکراین می‌تواند به موج جدیدی از آوارگی منجر شود که بیشترشان داخلی است. آنچه در چند روز اخیر دیده‌ایم از این نظر چندان امیدوارکننده نیست، همه پیش‌بینی می‌کنند که افزایش خصومت‌ها، تشدید تنش و این احتمالا آوارگی بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
این مقام ارشد سازمان ملل همچنین به دورنمای جهانی آوارگان اشاره و پیش بینی کرد که تعداد افراد بی خانمان که در حال حاضر ۱۰۳ میلیون نفر است در سال‌های آتی به طور حتم افزایش می‌یابد، اگر که شورای امنیت سازمان ملل همچنان درباره مسائل کلیدی و حساس دچار تفرقه باشد.
وی همچنین از کشورها خواست که سریعتر به پناهجویان احتمالی رسیدگی کنند تا از ایجاد اختلال در سیستم‌های پناهجویی جلوگیری کنند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها