کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با سه‌ ماده غذایی به جنگ سرطان‌ها بروید

9 بهمن 1401 ساعت 11:03


گروه علمی: بادمجان، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی مواد غذایی مغذی هستند که فواید مشابهی بر سلامت عمومی بدن می گذارند و می‌توانند به مقابله با سرطان کمک کنند.به گزارش سلامت، این سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و علاوه بر تقویت ایمنی بدن در محافظت از سلول‌ها نیز در برابر تاثیر منفی رادیکال‌های آزاد نقش دارند.در ادامه همین مطلب به توضیح فواید این مواد غذایی به خصوص در برابر انواع سرطان ها خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از: 
 

گوجه‌فرنگی؛ محافظ در برابر سرطان پروستات و پانکراس
گوجه‌فرنگی یکی از مغذی‌ترین سبزیجاتی است که محققان توصیه می‌‌کنند مصرف منظم آن می‌تواند تاثیر محافظی در برابر بعضی انواع سرطانها داشته ‌باشد. گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است که آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و خطر بعضی سرطان‌ها مانند پروستات و پانکراس را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌‌دهد لیکوپن در کاهش آسیب‌های ناشی از تغییر ژنتیکی و تشکیل تومورها نقش داشته ‌باشد. به علاوه، گوجه‌فرنگی منبع غنی ویتامینC  و دیگر ریزمغذی‌ها مانند آهن، منیزیوم و پتاسیم است که در پیشگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد که منجر به بروز سرطان می‌شود، موثر است. در ضمن، گوجه‌فرنگی سرشار از فیبرهاست که در عملکرد مطلوب سیستم گوارشی نقش دارد و خطر بیماری‌های مختلف از جمله سرطان را کاهش می‌‌دهد. براساس بعضی مطالعات، مصرف گوجه‌فرنگی پخته نسبت به خام آن برای بهره‌مندی از این خواص ارجحیت دارد که می‌‌توان به این شکل در انواع غذاها این سبزی را گنجاند. 

سیب‌زمینی؛ محافظ در برابر سرطان کولون
مطالعات بسیاری در مورد تاثیر سیب‌‌زمینی در کاهش خطر بعضی سرطان‌ها انجام شده است. در یکی از این مطالعات، محققان عادت های غذایی بیش از 130 هزار نفر را در آمریکا بررسی کردند و دریافتند افرادی که چهار مرتبه یا بیشتر در هفته سیب‌زمینی می‌خورند با خطر کمتر ابتلا به سرطان کولون نسبت به کسانی که چنین عادت غذایی را ندارند، مواجه هستند. علاوه بر سرطان کولون، تاثیرات سیب‌‌زمینی در مقابله با انواع دیگر سرطان نیز بررسی شده است. براساس یکی از این مطالعات که در چین انجام شد، مصرف سیب‌‌زمینی با کاهش خطر سرطان معده نیز ارتباط دارد.

البته این ارتباط بیشتر در مورد کسانی دیده می‌شود که سیب‌زمینی را به‌شکل کبابی یا آب‌پز مصرف می‌کنند. البته مزیت سیب‌زمینی در مقابله با سرطان به مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامینC و کاروتنوئیدها مربوط می‌شود. فیبرهای فراوان سیب‌‌زمینی نیز در کاهش خطر سرطان کولون موثر هستند. سیب‌زمینی منبع غنی از پتاسیم محسوب می‌شود که ماده مهمی در حفظ تعادل مایعات سلول‌هاست و در کاهش التهابات بدن نقش دارد. التهابات روندی در بدن است که زمینه بروز بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌‌دهد. همچنین، مطالعات نشان می‌‌دهد سیب‌زمینی حاوی ترکیباتی به‌نام کوکوآمین است که خواص ضدسرطانی آن در تحقیقات آزمایشگاهی ثابت شده‌، البته در مورد انسان نیاز به بررسی بیشتر خواهد بود.

بادمجان؛ محافظ در برابر سرطان‌های زنان
پژوهش‌های مختلف علمی خواص متعدد بادمجان به‌خصوص در پیشگیری و درمان سرطان تاکید دارد. مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد حاکی از آن است که مصرف منظم بادمجان می‌تواند در پیشگیری از سرطان تخمدان موثر باشد. چنانچه خانم‌هایی که به‌طور منظم بادمجان مصرف کرده‌اند با کاهش قابل‌توجه این بیماری مواجه‌ بوده اند. در مطالعه دیگری نیز تاثیر عصاره بادمجان بر سلول‌های سرطان تایید شده و محققان دریافته اند که این عصاره در کاهش سطح پروتئین التهابی زمینه‌ساز تشکیل و پیشرفت تومورها نقش دارد و می‌تواند به کم‌شدن خطر سرطان سینه کمک کند. همچنین، مطالعات حاکی از آن است که مصرف بادمجان به محافظت در برابر سرطان‌های معده و مری کمک می‌کند. به‌نظر می‌رسد پلی‌فنول‌ها که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوان در بادمجان هستند با کاهش التهابات در بدن می‌توانند از رشد و پیشرفت این نوع از سرطان‌ها جلوگیری کنند. 


کد مطلب: 384075

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/384075/سه-ماده-غذایی-جنگ-سرطان-ها-بروید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir