به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۳۸۴۰۷۷

چند ترفند برای کاهش وزن با رژیم بدون شکر

چند ترفند برای کاهش وزن با رژیم بدون شکر
گروه علمی: رژیم بدون شکر مبتنی بر حذف هر نوع خوراکی شیرین غیرطبیعی است. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که پرهیز از افزودن شکر به خوراکی‌ها و مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا می‌تواند علاوه بر کاهش وزن به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، مشکلات گوارشی، اختلالات خودایمنی و... کمک کند. این سبک تغذیه همچنین بهترین نوع رژیم برای بیماران دیابتی است. اما برای موفقیت در این نوع رژیم غذایی چند توصیه را باید در نظر گرفت.به گزارش سلامت، در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره خواهیم کرد که رعایت هر یک از آنها در کاهش وزن موثر است. این نکته ها عبارتند از: 

کاهش تدریجی شکر
تغییر عادت های غذایی در ابتدا مشکل به‌نظر می‌رسد اما اگر تدریجی اتفاق بیفتد، انتظار موفقیت نیز بیشتر می‌شود. کنار گذاشتن خوراکی‌های شیرین از برنامه غذایی نیاز به صرف زمان دارد تا سازگاری اتفاق بیفتد. ابتدا باید با حذف شیرینی‌جات، شکلات، نوشابه‌ و شربت آغاز کرد و به‌تدریج شکر و خامه از نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه کنار گذاشته‌ شود. 
 
توجه به برچسب محصولات غذایی
توجه به مقدار شکر اضافی در خوراکی‌های آماده یکی از تغییرات جدی در این سبک تغذیه ای است. برای کاهش وزن لازم است از مصرف هر نوع خوراکی که در تهیه آن از ساکاروز، گلوکز، دکستروز، فروکتوز و لاکتوز استفاده می شود، پرهیز کرد. یادتان باشد که انواع سس و چاشنی‌های آماده، غلات صبحانه و بسیاری از خوراکی‌های صنعتی حاوی شکر هستند. 
 
پرهیز از خوراکی های حاوی قندهای ساده
در رژیم بدون شکر از فرد خواسته می‌شود تا از مصرف هر نوع خوراکی حاوی قندهای ساده نیز خودداری شود. آرد سفید، پاستا، انواع خمیر و برنج سفید از جمله این خوراکی‌ها هستند. قند این خوراکی‌ها سریع آزاد و وارد خون شده و زمینه افزایش قند خون و بروز اختلال در تنظیم قند خون و دیابت را فراهم می آورند. 
 
کنار گذاشتن شیرین‌کننده‌‌های مصنوعی
گاهی اوقات این باور وجود دارد که به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و... استفاده شود. گرچه این شیرین‌کننده فاقد کالری یا کالری بسیار کم هستند اما مشکل جدی‌تر اینکه موجب اختلال در عملکرد فلور روده‌ای و عدم‌تحمل گلوکز می‌شوند. در نتیجه به‌جای کاهش وزن به‌تدریج زمینه افزایش وزن اتفاق می‌افتد. از این رو، به‌جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توان از گیاهانی با خواص مشابه مانند استویا استفاده کرد. 
 
گنجاندن پروتئین‌‌ها در رژیم غذایی
برای جایگزینی کالری که از خوراکی‌های شیرین تامین می‌شود، بهترین انتخاب منابع پروتئینی هستند. توصیه‌ می‌شود به‌جای خوراکی‌های شیرین از گوشت، تخم‌مرغ، ماهی، سبزیجات سبز، گردو، انواع مغزها و حبوبات برای تامین کالری استفاده شود. 
 
مصرف طعم‌دهنده‌‌های مختلف
مسلما با حذف شکر از خوراکی‌ها تغییر در مزه نیز ایجاد می‌شود. پس از این تغییر، لازم است به‌کمک انواع ادویه‌ها، سبزیجات معطر و چاشنی‌ها، طعم و مزه خاصی به غذاها و نوشیدنی‌ها داد. دارچین، هل، جوزهندی و وانیل نمونه‌‌ چاشنی‌های مناسب برای این منظور هستند.
 
انتخاب خوراکی‌های ترش‌مزه
گنجاندن خوراکی‌های ترش‌مزه در رژیم بدون شکر این مزیت را دارد که علاوه بر تسکین گرسنگی به کاهش اشتها نیز کمک می‌کنند. بنابراین، بهتر است وعده‌های غذایی تان را با مقداری سالاد همراه سرکه یا آبلیمو آغاز کنید. مزیت دیگر اینکه سبزیجات حاوی فیبر هستند و به‌سرعت احساس سیری ایجاد می‌کنند و تمایل به ریزه‌خوری و تنقلات شیرین را کاهش می‌دهند.
برچسب ها: رژيم غذايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها